AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.255

x3 dataanalys svartbox

Jag undrar över dataanalysen över körsträckan, som försäkringsbolag utför.
Det är en BMW X3 2012/2013.
Jag undrar hur långt tillbaka, kan dataanalysen visa.

Kan databoxen visa bromssträcka,fart,etc i dessa 3 frågor nedan.

Kan den visa exakt vid kollision, farten exakt.
Vad man gjorde om man gasa eller bromsade.
Kan den visa efter kollision,
kan den visa innan kollision.

Hur långt kan databoxen gå tillbaka i tiden?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilken box?
Det som lagras av motorstyrningen har de inte tillgång till.

-------
//Lövet
Tack för svaret Lövet, fick reda på att det heter databoxen.
Kan man inte skicka det till analys och få fram info. Som den svarta lådan som finns på flyget som tar inspelningar och höjd etc.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad är det för dataanalys som du menar att försäkringsbolaget utför? Möjligtvis ber de BMW-verkstaden att utföra diverse analyser som verkstaden kan läsa ut ur felminnen.

Om du berättar lite mer om bakgrunden till dina frågor så kan vi säkert hjälpa dig bättre.

Styrboxar, styrminnen eller vad man väljer att kalla dem lagrar en mängd information om körningen och ju nyare bilen är desto mer lagrar den. Några exempel;
1, Om du har navi så har jag för mig att bilen lagrar de hundra senaste platserna du parkerar bilen på
2, Redan på min 120d -08 som jag hade för några år sedan så lagrade bilen info om antalet gånger den varnat för "Använder ej säkerhetsbälte förarstol" eftersom den varnat om det 192 ggr sedan senaste servicen. Varje gång som jag tar på mig bältet försent och den piper en eller två gånger så lagras det uppenbarligen.

Som sagt, om du berättar mer om bakgrunden så kan vi nog vägleda dig bättre.

Jag skulle tro att felminnena (styrboxar whatever) registrerat hastigheten vid en krock, särskilt om krocken lett till utlösning av airbag. Tveksam om de också kan se gasning/bromsning men inte omöjligt. Jag har för mig att felminnena är aktiva ända sedan de sist tömdes, vilket brukar ske vid varje service (har jag också för mig).
Alexander k tack för ditt svar. Är dessa styrboxen 100% korrekta.
Kan styrboxen manipuleras ? Vart tömmer man informationen, är det under bilens ratt. Som i besiktningen typ ? Eller är det en del i motorhuven som plockas.
Vill ta bort den ifrån min bil, är mån om min integritet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns vissa eftermonterade boxar som vissa försäkringsbolag använder sig av för att få fram statistik generellt eller t om körprofilsanalys av fordonsföraren i fråga. Dessa är dock en frivillig del av försäkringsvillkoren och kan generera i lägre (eller högre) premier beroende på utfallet.

I övrigt kan man inte demontera bilens integrerade styrboxar/moduler etc. då de har en primär funktion i bilens funktioner.

Specificera gärna exakt vilka boxar du menar!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack för svaret Johan.
Boxen som mäter farten bromsning kollision airbag etc.
Det finns vissa säger du, hur menar du med vissa ? Nya bilar 0km, import, svensksålda, begagnade bilar. Hur kan dem montera saker utan fordonsägarens tillåtelse. Körpofilanalys kan du fördjupa dig i mer detaljer. Finns det någon bmw
Som inte har denna boxen med etc. E Mam tvungen att byta sin bil till en äldre variant ? Issåfall vilket år ?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vem har sagt detta till dig?

BMW monterar inga boxar specifikt för att göra körprofilanalys eller "svart låda".

Däremot vet jag att vissa försäkringsbolag erbjuder sådana lådor med moroten att gynnsam/laglydig körprofil kan rendera i lägre premie.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Volvo har box i bilen, Saab hade det också. Men dessa var ANONYMA, dvs de gick inte att använda till något annat än krockstatistik. Absolut inte att reda ut vem som orsakat en olycka (som känns som det som TS fiskar efter).

Johan B nämner en annan typ av boxar som exempelvis Moderna försäkringar erbjuder FRIVILLIGT. Detta för att riktigt skötsamma förare ska kunna få lite lägre premier. Om man inte har en sådan så har man ingen box i bilen som FB kan använda sig av för att utreda olycka.
Tack Johan.
Så vad är en hög premie och vad är en låg premie i kronor på ett år?
Stockholm Sollentuna fullförsäkring.

Kan man på premien, räkna ut om man har en box eller inte?

”Det finns vissa eftermonterade boxar.....t om körprofilanalys av fordonsförare i fråga”

Denna boxen, är det densamma som registrerar om en airbag utlöses.

Kan man via en airbag utlösning i systemet , se kollisions hastigheten på fordonet 100%, uppskattat ca hastighet.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kvittens: Ja visst är det fullt möjligt att i bilens felminnen, databoxar etc lagra hastigheten vid utlösning av airbag, och jag är som jag skrev ovan ganska säker på att det sker.

MEN det är helt omöjligt för någon annan än en BMW-verkstad att läsa ut detta ur bilens minne. Kanske kan du som konsument läsa ut det själv med diverse piratmjukvara.

Data om fordonets hastighet (rättare sagt antalet gånger per sekund som ABS-sensorn ger utslag) lagras och används i bilen hela tiden till annat än att registrera airbag; det används till ABS-systemet, inställningar i växellådan, inställning av stötdämpare om du har adaptivt chassi.

Du kan inte utifrån premien räkna ut om du har en box. Om du har en nyare bil så har du en massa boxar. Punkt!

Jag börjar undra om TS krockat med iblen och varit onykter eller på något annat sätt satt sig själv i trubbel så att du vill försöka snoka reda på vad polis/bmw/försäkringsbolag kan tänkas anföra bevisning mot dig...
Så du menar att om inte bilen har varit i bmw, så kan inte någon läsa av ACM airbag control mode.
Tydligen så har dem gjort de, utan att bilen har varit på bmw.

Har besökt Bmw och de har sagt att det kan endast göras i Tyskland bmw på en kostnad för 40.000euro så kan dem se allt.

Någon pirat program kollades, där kunde man inte hitta något på ACM.

Jag körde på landsvägen de säger 140km/h med ACM som mäter dem sista 5 sekunderna så kan dem uppskatta hastigheten var 140km/h och motparten körde ut ifrån stoppskylt. Jag minns inte själv vilken hastighet jag hade.
De togs inte med i rapporten. tjänstefel av polisen då hen inte skrev in att motparten hade stopp skylt. Nämndes enbart gata. Sen beslagtog dem bilen och fick beslut ifrån försäkringsbolag 0kr i ersättning. Polisen la ner fallet. Hade hel kasko i onödan.
Har mitt körkort kvar. Om jag gör fel, så gör motparten dubbelfel.
Är inte det brottfram kallande av polisen att kunna beslagta bilen genom att fylla i fel uppgifter. Bägge bilarna hade samma försäkringsbolag!!!!:@

är det tillåtet för dem att läsa ut detta, utan bmw tillåtelse.
Är detta sant de dem säger.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ok, det var alltså som jag trodde; du har försatt dig i trubbel. :)

Nåväl, jag skall försöka hjälpa dig ändå. Att polisen inte noterade att den andra bilen hade stoppskylt saknar betydelse. Om du körde på landsväg så har han alltid stopp- eller väjningsplikt mot landsvägen, eftersom sådana så gott som alltid är huvudleder. Därför kan du lika gärna sluta haverera om tjänstefel av polisen på den punkten.

Det framstår som något tveksamt att du säger att du inte minns hastigheten. När man krockar så minns man så gott som alltid vilken hastighet man höll innan krocken.

Om polisen har "beslagtagit bilen" så har du gjort dig skyldig till något mer än att bara ha kört för fort. Om du fått 0 kr i skadereglering så anser ju bolaget att du varit i hög grad medvållande till olyckan, det är inte speciellt konstigt faktiskt. Hur är det med bilens skick? Är den besiktad, är fordonsskatten betald? Om inte så är det ganska naturligt att du får kalla handen eftersom bilen har körförbud i så fall.

Det där med 40 000 Euro tror inte jag eller någon annan på ett dugg, för jag har under 27 års BMW-körande inte hört talas om det.

Jag skall reservera mig mot att "Bara BMW kan läsa ur data ur din bil", det är naturligtvis så att av BMW utsedda verkstäder och återförsäljare också kan göra det. Och nej, en svensk polismyndighet använder inga "piratmjukvara ur ACM" för att hitta på saker.

I övrigt hoppas jag du får precis den behandling du skall ha av både polis och försäkringsbolag, med bevakande av alla dina rättigheter - och skyldigheter.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Kvittens, du säger landsväg - vad var hastighetsbegränsningen på aktuell landsväg där krocken inträffade? 70, 90 eller?

Föraren i den andra bilen kan hävda att du med hänvisning till aktuell tillåten hastighet kom dubbelt så fort som hen normalt räknar med.

E
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det ligger en hel kennel begraven i den här historien...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En hel kennel... haha! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.