|
|
|
|---|---|
|
Hej. Här en 523i e39 som startat men kokar. Här bytt vatten pump och termostat men kokar fortfarande. Någon som har idé på va som kan va fel? Mvh Anton | |
| Luftat ordentligt? | |
| Försökt lufta 25 gånger... | |
Transocean |
försökt...hur då |
|
Får du värme i kupén? Kollat termostaten? Kan det finnas rester av trasig vattenpump kvar i systemet? Kokar den även om du kör med den, dvs med fartvind som kyler. // Magnus |
|
|
Hade du problem med kokning innan bytet av vattenpump/termostat, eller kom det efter bytet? Det räcker att det är ett läckage någonstans så att övertrycket inte byggs upp för att den ska börja koka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Här ingen värme i kupén. Termostaten är ny. Å kanske finns nå skrot kvar men inte vad jag sätt iaf.. kokar när ja kör också. Började efter jag byte vattenpumpen som hade gått sönder. |
|
|
Hej! Misstänker att du har luft kvar i systemet. Har du själv gjort bytena? Blev det tät? Kan vara själva kylaren som läcker. Finns spår efter glykol någonstans? Lufta systemet: skruva upp tempen i kupen till max värme Fyll på med blandat glykol fullt upp till locket och fortsätt fylla tills så länge den dricker öppna avluftningsskruvarna så alla luft försvinner tills det rinner bara vätska och samtidigt fortsätt fylla på glykol. När du har fullt och glykol svämmar över kan du starta bilen för att varva glykolen i systemet. fyll på om det behövs och öppna avluftningsskruvarna då och då. I slutet kan du suga ur glykol ner till max-markeringen på expansionskärlet. Så har det funkat för mig |
|
|
För att underlätta luftningen bör man placera bilen med fronten uppåt i en brant uppförsbacke för att underlätta luftens vandring till luftningshålet. Fläkthastigheten till kupévärmen ska även ställas till ca halv hastighet i kombination med full värme för att öppna ventilerna i systemet. Gör några uppvarvningar med motorn i slutet av luftningsprocessen för att pressa ut luftfickor. När allt är klart och man provkört bör man ställa bilen med fronten uppåt i brant uppförsbacke under några timmar med kall motor för att låta sista luften leta sig ut och därefter ev. fylla på det sista i systemet. Det kan även vara bra att hålla ett öga på nivån närmaste veckan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| +1 på luft i systemet, kan vara knepigt att luft en "lång" motor som en rak 6:a. Kolla Johan Bs beskrivning. | |
|
En metod jag brukar köra är att öppna luftskruven, klämma ihop en kylarslang, sätta tummen över lufthålet och släppa slangen. Upprepa till det verkar vara vätska i övre slangen och håll hela tiden nivån hög i expansionskärlet. Sedan drar man igång maskin låter gå på tomgång någon minut innan man varvar upp den lite (~3000) några gånger och luftar igen. Värmen på max naturligtvis. I början av min karriär som hobbymekaniker hade jag också problem med att jaga ur luften men sedan får man in känslan för det. // Magnus |
|
|
Kolla mekartipset, främst delen om att ha tändningen på vid luftning, se menyn till vänster "Mekartips/Termostat- och vattenpumpsbyte" FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.