AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.997

Klonkande ljud framvagn e39

Sg
1
Sgustafsson
523iA -00
Hejsan
Har haft problem med klonkande ljud i framvagn och bytte ut krängninshämmar bussningar samt stagen på båda sidorna vilket löste problemet i några dagar, nu har de dock börjat klonka igen i låga hastigheter på ojämnt vägunderlag samt att de vibrerar i bilen i låga hastigher upp till ungefär 50km/h. Har försökt känna och bända i länkarmar och styrleder men tycker inte jag känner nåt glapp i dom och allt ser helt och fint ut. Rullade sakta ner för en grusväg igår och när jag höll lite på bromsen så försvann oljudet direkt. Har de lite tight med pengar just nu annars hade jag köpt ett kit och bytt ut hela framvagnen så hade uppskattat om nån har nåt tips på vad de kan vara

/mvh simon
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Har ungefär samma problem. Kullersten och låga hastigheter. Stabilisatorstagen bytta samt ingen glapp i framvagn. Börjar misstänka dåliga stötdämpare då ljudet (mest från höger framhjul) verkar försvinna eller dämpas något då någon sitter i passagerarstolen fram.
Nio ggr av tio är det nr4 Länk som är slitna. Byt till nya stag inkl bussning nr5 Länk.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök att lyssna på varifrån ljudet kommer - är det långt ner eller högt upp etc.

Kan vara bra att ha en kompis som hjälper till att gunga på bilen och även köra fram och tillbaka och bromsa samtidigt som du försöker stå nära hjulet och lyssna varifrån ljudet kommer.

Staget som Henke Lexus pekar på är som sagt vanligt fel.
Fjäderbenslagring kan det vara om det kommer från övre delen av fjäderbenstornet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
hade det problemet alldeles nyligen på min bil, var som henke sa nr. 4 på sprängskissen som va dålig, svårt att känna om den är dålig när du lyfter upp bilen då den gärna spänner upp sig lite, men dra ordentlig nära spindelleden så kan det nog säkert komma därifrån
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Har nyss bytt 4 och krängningshämmarna. Bilen känns helt plötsligt nästan som ny. :D
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har också bytt stag 4. Och du köp inget billigt om du tänker ha bilen ett tag..
Sök på Ebay.de efter querlenker vorne bmw e 39 mayle , så får du bra grejor och prisvärt på en gång. Kolla så du får till rätt modell, dvs inte M5 om du inte har en sån.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
V8:orna (inkl. M5) har som sagt andra bärarmar än de med rak 6:a.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.