AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.042

Diagnos NOX-sensor 525i LCI

4l
12
4lin
525i -09
Hej!

Jag har haft min 525i LCI i ett halvår nu, och med sommaren kom ojämn gång vid kallstart. Har läst av med Carly och den pekar på problem med NOX-sensor. Men eftersom delen är dyr som satan vill jag gärna göra närmare diagnos innan jag beställer och byter.

Så här står det i Carly:

Fault Code: 0030DC
Fault Explanation:Nitrogen oxide Senor, heating
Fault Code: 002B08
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor, heating
Fault Code: 002B0A
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor, electrically
Fault Code: 002B09
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor, lambda linear
Fault Code: 002B0B
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor, binary lambda
Fault Code: 0030DE
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor - Lambda probe before Kat,
correlation
Fault Code: 0030DA
Fault Explanation:Nitrogen oxide sensor, signal
Fault Code: 002F9E
Fault Explanation:thermal Oelniveausensor

Vet nån här om man kan säga säkert att det är sensorn som blivit dålig?
Och finns det någon diagnos man kan göra för att bekräfta det?

(Givetvis har jag läst div andra trådar innan jag postat detta)
Tackar för svar!
Hur långt har den gått? Har du bytt spridare?

Jag tror dålig NOX sensor kan vara ett följdfel av dåliga spridare. Lyser motorlampan?
4l
12
4lin
525i -09
Tack för ditt svar!

Den har gått 12000. Jag har inte bytt spridare. Borde inte defekta spridare ge felkoder också?

4l
12
4lin
525i -09
Och motorlampan lyser inte. Jag märkte när våren kom att den gick ojämnt varje morgon, första minuterna.
Om den misständer borde du få felkod för misständning. Då är det ofta spridarna på N53. Har det aldrig bytts spridare under 12k mil? Du har haft en väldig tur i sådana fall.
4l
12
4lin
525i -09
Jag kan inte säga säkert om de bytts. Har bara haft bilen i ett halvår, men tidigare ägaren sade inget om det i alla fall. Har inte fått felkod för misständningar så då kan det handla om nox-sensorn antar jag?

Hur gör man diagnos på den? Det finns en Nox-funktion i Carly men jag vet inte vad jag ska titta efter.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Det startar med defekta spridare som i sin tur "skitar" ner NOX.
Men märkligt är att inte felkoderna startar i turordning. Eller så ger inte defekta spridare någon felkod i tid utan det är Noxen som alarmerar först.
Inte lätt och mycket dyrt för ägaren!
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Hej!

Tror i ditt fall att nox sensorn har gett upp. så skulle jag tänka mig det. nox sensorn kan ge ojämn bränsle luft blandning. N53 kan kosta rejält i reparationer. BMW:s fjasko.

Hur är din vevhusventilation? Har du vaccumsug på tomgång? och i så fall hur mycket?
Finns en tråd lite längre ner som handlar om trasig vevhusventilation, kolla in den!

Annars tror jag fortfarande på spridarna. NOX går att programmera bort, då försvinner dock "lean-burn" funktionen som dock endast används vid landsvägskörning. Jag ser inte hur en trasig NOX kat ger dålig tomgång.
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Min bil har haft dåliga spridare. Byte runt 11k mil. Den gav dock aldrig ojämn tomgång riktigt. Det var snarare misständningar och "ryckig gång" när man gasade iväg t.ex tvåan. Mina problem kom fram/visade sig främst i kall väderlek. Det sista som hände innan bilen fick åka in hos BMW var att motorlampan för dåliga avgasvärden tändes.

Denna bilen hade inte fått spridare bytt sedan innan. Däremot spolar och NOX-sensor.
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Tillägg: typiskt var också att den gick som en klocka när den blivit varm. Som om felet aldrig hade varit där.
4l
12
4lin
525i -09
Uppdatering: Beställde en ny NOX-sensor från tyskland, installerade och har inga felkoder längre. Det var ett mycket intressant kit jag köpte, för strax över tusenlappen, som enbart är själva sensorn. Man behåller alltså själva styrenheten.

Första starten var bilen väldigt förvirrad, gick ojämnt i 10 sekunder och luktade bensin. Min hypotes är att den vant sig vid att få märkliga värden från NOX-sensorn och nu plötsligt får rimliga värden. Sen har den gått mycket bra. 3 ganska korta provkörningar genomförda.

Ska inte ropa hej ännu men det ser lovande ut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsans 523i-07 LCI fick anmärkning på "intermittent " fungerande nox sensor och att den skulle behöva bytas..
Tror att det var vid första servicetillfället(möjligen andra tillfället) efter det att han tog ut den ny!
Ingen "motorlampa" eller dylikt har indikerat i instrumenthuset..

Han fick rådet att köra lite hårdare med bilen, ja..eller låta motorn gå med lite högre varv vid t.ex landsvägskörning!?

Han har inte märkt av någonting sedan dess, trots att han inte låtit någon byta sensorn, han har heller inte ändrat körstil.
Motorn går jämnt och fint och inga konstigheter alls..inga felkoder utöver nox sensorn som finns när man kopplar in och avläser s.a.s.

Drar ca 0,70 l/mil vid långfärd, och annars blandad körning(korta sträckor, mest inne i den medelstora staden) ca 0,9l/mil, vintertid ca litern/mil..
Tilläggas bör är att han kör extremt försiktigt/lugnt med bilen.

Det är inte bytt någonting annat än servicedetaljer vid normal service.
Bilen har just rullat över 10000mil.

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.