AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
17.109

N47, vad är det som händer med kedjan?

Sida 1 av 2
ot
9
ottobläcktuda
320d E91 -08
Hej,
har nyligen gått och köpt mig en 320d 2008 efter länge varit Saab ägare!

Den har precis rullat 12,000 mil och låter fint i motorn i mitt tycke, men när man läser om alla kedjehaverier på N47 motorn blir man ju lite orolig. Naiv som man är gick jag i tankarna om att BMW gjorde toppenfina motorer, tills man började läsa lite på nätet!

Vad exakt är det som felar med kedjetransmissionen?
Transocean
Den nedre kedjan går/hoppar av. Det är dåliga spännare, styrningar, och på de lite äldre varianter typ 2008 skarpa kugghjul. Inte alla motorer rasar, det är lite som att spela lotto. Jag sålde nyligen min 2011 320dA då den började helt plötsligt rassla rejält när kall vid ungerfär 10 000 mil.
ot
9
ottobläcktuda
320d E91 -08
Det låter ju sådär! Finns där någon statistik på hur många som fått problem med sina bilar?

Så med andra ord är det lite av allt som har med kamkedjan att göra som är kasst?
Finns det någon uppdaterad version av kedjepaketet som löst problemet?
Transocean
Alla varianter av N47 är drabbade d v s fram till 2014 då B47 kom. Synd då det är en stark, snål och mycket trimvänlig motor.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns säkert olika orsaker men många hävdar att det främst är några partier med dåligt härdade kedjor från en underleverantör som är främsta orsak till haverier. Därav "lotteriet" - vissa motorer har de dåliga partierna och andra har starkare kedjor, beroende på vilken underleverantör som levererade kedjorna när den aktuella motorn byggdes.

Generellt verkar problemen minska drastiskt med senare tillverkning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Det är bara att googla på puma-maßnahme-43863106 så fattar man att problemet inte handlar om ett enstaka parti kedjor Länk
ot
9
ottobläcktuda
320d E91 -08
Filmade en liten snutt med bilen på tomgång idag. Hör ni någon antydan till dåliga kedjor?

Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har dock också fått det förklarat för mig av en servicetekniker på samma sätt som Johan B; att felet beror på en tillverkare av stål som fått otillräcklig härdning, vilket gjort att tänderna i kedjan med tiden fått utböjning i själva klorna på varje länk.

Om man ponerar att BMW har 2-3-4-5-6 olika tillverkare och leverantörer av stål till just kamkedjan så inser man ju också ganska enkelt att det väldigt snabbt kommer att röra sig om mer än "ett enstaka parti" kedjor, map att N47 tillverkades från vad... 2003 (whatever) till 2012 eller whenever så inser man att det rör sig om ett antal miljoner tillverkade motorer.

Jag tillhör dem som tror mer på vad jag får höra från BMW, än diverse självutnämnda experter som råkar ha som arbete att skriva tidningsreportage och andra diverse tyckare.
Transocean
@ottobläcktuda

Nej
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har repat två stycken där undre kedjan smällt av och det kan mycket väl stämma som AlexanderK beskriver det ovan. Bägge var länkarna uttänjda till de brast och såg lika ut på bägge motorerna.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Kan man säga något om skador på motorn vid problem med kedjan? Alltså, om kedjan börjar rassla och ljudet verkligen tyder på kedjan, men motorn går fint och jämt annars, och inget annat känns märkligt, varken bränsleförbrukning eller dragkraft. Då borde väl motorn vara intakt. Jag förstår att man inte kan veta med säkerhet, men kan kedjan hoppa en kugg och ändå gå att köra, med små skador som följd? Och hur länge kan bilen köras med kass kedja. Min bil står nu. Tacksam för hjälp / Jack
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Bör man byta till den uppdaterade sträckarkolven som har lite längre slag?

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det börjar rassla även om motorn går "normalt i övrigt" och inte ger felkoder, bör man nog köra så lite som möjligt (läs inte alls) - det är troligen "förstadiet" till att kedjan kuggar...dvs. det kan bli extremt mycket dyrare om man ignorerar den varningssignalen!

Det skulle som sagt vara intressant att få veta vilka årsmodeller (tillverkningsdatum) bilar har haft som fått dessa problem.

Mvh
Johan B

I o f s gamla nyheter, men de kan nog ha bäring på även kamkedjeproblemen:

Saxat från Wikipedia, Kobe scandal:

Scandal
In October 2017, Kobe Steel admitted to falsifying data on the strength and durability of its aluminum, copper and steel products.[5][7] The scandal deepened when the company said it found falsified data on its iron ore powder, which caused its shares to fall 18%. By 11 October, shares had fallen by a third.[5] After testing the parts of their bullet trains, the Central Japan Railway Company announced that 310 components were discovered to contain sub-standard parts supplied by Kobe Steel.[8][9]

Following further news in October 2017 that car makers Toyota, Nissan, and General Motors, and train manufacturer Hitachi, were among 200 companies affected by the mislabelling, which had potential safety implications for their vehicles, the CEO of Kobe Steel conceded that his company now had "zero credibility".[10] Other affected companies include Ford, Boeing and Mitsubishi Heavy Industries.[5] CEO Kawasaki promised to lead an internal investigation.[5] On 13 October 2017, Kobe Steel admitted that the number of companies misled was over 500.[11]

Despite the costs of dealing with the scandal, Kobe Steel issued a revised profit forecast in February 2018 announcing that it expects to generate a net profit of ¥45 billion ($421 million) for the full 2017 fiscal year, marking its first net profit in three years.[12][13]

Business segments and products

/Lennart
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Nä, jag kör inte mer med nu. Min är en 320d, tillverkad 2010/12.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
@Lenwib: Var det Kobe Steel som tillverkade kamkedjorna till BMW? Eller rättare sagt så kanske de var en av leverantörerna?

Skulle också tro att det är som Johan B skriver anngående missljudet. Först börjar bilen låta lite illa, sen mer illa, sen märks det på gången lite och sen märks det på gången lite mer och sedan havererar bilen...
@Alexander K: Jag har ingen aning. Men i tidigare diskussioner i detta ämne har någon (Johan B?) antytt/hävdat, att kamkedjepoblemet är begränsat till en viss tidsperiod (fast lång så att det räcker till och blir över) och har sin grund i ett materialfel.

Att Kobe Steel, vars fusk berört femhundra kunder, varav många inom fordonsindustrin, skulle kunna finnas med i kamkedjehärvan, verkar inte osannolikt.

/Lennart
Transocean
Här finns några hundra sidor om N47 för den som kan tyska.

Länk

Och här en Puma från sept.2013...det finns säkert en färskare Puma men svåra att hitta. Länk.

Om man inte orkar läsa alla 247 sidor räcker det kanske om jag sammanfattar: ALLA N47 ÄR I FARA!!!
"Puma" : Ett för mig nytt begrepp, som uppenbarligen beskriver ett avsnitt inom BMW:s intranet där känsligare problem rapporteras / diskuteras. Tack för det påpekandet, Transocean!

Citat 1) ur en googlad forumtråd "PUMA ist eine Abkürzung im BMW Extranet und steht für ein Eingabeportal für Probleme die nicht bei dem Händler geklärt werden können."
(Snabböversättning: PUMA är en förkortning inom BMW:s intranät och är en registreringsportal för problem som inte kan hanteras av återförsäljaren.)

Citat 2), också googlat: Puma ist ein BMW internes System in dem Probleme publiziert werden können.
Wird z.B. bei nem unbekannten Fehler verwendet weil der könnte ja woanders schon mal aufgetreten sein.
Hat für Dich eigentlich keine Bedeutung weil an die Infos kommt man nur direkt beim Händler ran."

(Snabb och fri översättning: "Puma är ett internt BMW-system där problem kan anmälas. Där t ex ett okänt problem kan rapporteras, [i hopp om att] det kanske redan har inträffat någon annanstans. För dig (forum-frågeställare) betyder det egentligen inget, för den informationen har bara återförsäljaren." [Det sista strider mot informationen under citat 1), men det går ju att ta fasta på det "BMW - interna", så förstår man att innehållet har en eventuellt politisk potential och inte bör nå utanför kretsen av de närmast sörjande.]

De "några hundra" sidorna har jag ännu inte börjat med, men de blir nog spännande läsning.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har försökt skumma lite i den extremt långa tyska tråden och min uppfattning är att problemet i princip bara gäller motorer tillverkade innan 2011/03, då det bland annat gjordes en förändring i kedjesträckarnas utformning/materialval.
Läser man tråden (jag har inte läst allt!) verkar det vara motorer från 2008 - 2010 som främst nämns när någon är drabbad. Läser man vissa andra källor verkar det som motorer från 2007 till 2009 är mest frekvent drabbade.

Så min uppfattning kvarstår om att ju senare N47-motor man har, desto mindre är problemet/risken, pga. ett antal olika uppgraderingar.

Dessutom kvarstår faktum att det är förhållandevis få motorer som faktiskt är drabbade då N47-motorn har tillverkats under många år och monterats i väldigt många bilar under åren (introducerades 2007 och ersattes av B47 2014), vilket också styrker tesen om att det är några partier av kamkedjor som har varit för dåliga i kvaliteten.

Mvh
Johan B

Transocean
Så nu hände det med kollegans 318 dT-2011. Ca 19 000 mil, motorn hade inte rasslat. Men kedjan rök trotts allt:-) Han hade precis investerat 20k på div. reparationer/slitdelar för att få den besiktigad :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.