|
|
|
|---|---|
|
Nyregistrerad på detta forum, men har tidigare läst mycket vilket besparat mig både huvudvärk och onödiga utgifter. Stort tack till alla som delar med sig av kunskaper och erfarenheter! Har nu sedan en ve ka problem med att bilen säger ifrån att partikelfiltret är igensatt, bilen är otroligt kraftlös. Använder bilen i huvudsak till pendling 3mil enkel resa, "småkör" väldigt lite. Bytte vattenpump och termostat i vintras, tror det blev en Gates termostat. Bytte inte egr-termostat. Har först nu hittat menyn för att visa motortemp och ligger tydligen lite lågt; 75-80grader vid jämn fart runt 90-100. För lågt? Läste ut felkoder med kompisens delphisystem; igensatt partikelfilter Elektroniskt gasspjäll intermittent Signal laddtryck intermittent Signal atmosfärstrycksgivare intermittent Laddningsluftslangsövervakare intermittent Luftmassemätare intermittent Ja, det var nog det mesta... Optimist som jag är hoppades jag att en radering av felkoder skulle göra att regenereringen skulle kicka igång, men icke! Felkoderna återkom - är det dessa som förhindrar att regeneringen startar? Fösökte sen tvångsköra en regenerering via Delphi, men tyvärr saknades batteri i datorn (säg inget...) så kunde inte sticka ut och köra med datorn fortfande inkopplad - vilket jag misstänker krävs för att det ska funka. Jag är dock tveksam till att det skulle funka ändå eftersom Delphin säger att ett vilkor för tvångskörning av regenerering är att det inte finns några felkoder och gasspjällskoden dyker upp snabbt. Min tanke är att bilen kanske gått för kallt under en längre tid, p-filter sätter igen och ger följdfel - bla gasspjäll. Är enda lösningen att ta loss partikelfilter och rengöra "manuellt"? Hur kontrollerar jag funktion på gasspjäll? Kan man tänka sig att ett renare partikelfilter gör att gasspjäll mm lirar som det ska, dvs inte ger felkoder, och då tillåter normal regenereringfunktion? Känner att jag är ute på djupt vatten och skulle verkligen uppskatta råd och tips kring hur jag ska gå vidare! Jag skruvar hoj mycket och gärna, men när det gäller bilar så skruvas det bara när det behövs... inget "nöjesskruvande" alltså.. Tack /O | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.