|
|
|
|---|---|
|
Jag tycker att instrumenteringen på BMW-bilarna är lite torftig. Vad jag saknar är oljetrycksmätare och voltmeter. Jag har kört brittiskt en massa år och kommer man upp i klass finns alltid de mätarna eller ampmeter istf volt Hur kul är det att bara drabbas av en röd varningslampa utan att man har haft en chans att se vartåt det lutade? Finns det några snygga sätt att komplettera? nrw | |
|
Mätarna du saknar behövs inte på en modern bil utom möjligen på en bil med engelsk eller italiensk kvalitet! Jag har ocksä haft bilar med dessa mätare men kan inte se behovet i en bil med dagens kvalitet. Ska du inte ha oljetemperatur, oljemängdmätare, undertryck i insuget (vacum) och kompression också? I moderna bilar minskar man antalet mätarna och använder istället audiovisuella larmar för att varsko föraren om problem, vilket är bra. Mvh, Steaman |
|
Tigerr |
Ett annat tips är att inte köpa snikutrustad bil.. Satsa på en med färddator (den stora) nästa gång!.. Eller köp en M3 - Där har du de mätarna du saknar! Annars så finns biltema/Claes Ohlsson - Gå dit och köp en massa extra mätare och tejpa fast på instrumentpanelen! :) Tigerr |
|
I vanlig ordning så är minsta kritik mot BMW jättekänsligt. Jag hävdar att simpla audiovisuella varningar bidrar til ökad hjälplöshet hos bilföraren. När oljetryckslampan lyser är det bara att stanna och bärgas. Har du ett instrument kanske du ser att trycket är lågt men går att köra på. När batteriet är tomt är det stopp. Har du en voltmeter ser du i god tid vartåt det är på väg. Men släng gärna ut ekonometern - jag vet att försiktig körning drar lite bensin. Snikutrustad? För 415000 bör det finnas det mesta. nrw |
|
Tigerr |
Har du stora färddatorn? I så fall finns temperaturerna där.. :) "I vanlig ordning så är minsta kritik mot BMW jättekänsligt." Ja, men herregud! Du jämför en tysk lyxbil med en småskum engelsk svensson bil..! Vad väntar du dej för reaktioner? ;) Tigerr |
|
Yes, jag har stora färddatorn. Men det ät lite tyck och smak det här. Jag föredrar tydliga instrument framför datorknappande och siffror. Jag jämför inte med någon särskild bil, bara allmänna åsikter. Det är lite av filosofi det här. Jag tycker att man ska ha så mycket kontroll som möjligt över vad som händer under huven. Men utvecklingen går åt annat håll där elektroniken är en "black box", motorn plomberad och gasen övervakad. Visst - drömmen för bilfabrikanter är när man kommer till verkstan och säger att "nåt är fel för det lyser en lampa". Du är du i kraftigt underläge... nrw |
|
|
Om du promt måste ha dessa mätare kan du alltid eftermontera sådana. Diverse racingtillbehörsfirmor säljer mätare och givare. Lämplig och diskret plats kan vara vid askkoppen. Mvh |
|
|
måste nog hålla med nrw..visst är det bättre med visuella mätare..skulle vilja se den som kör dragrace å bara har en oljetryckslampa..*s*..klart att man lättare kan få grepp om situation med mätare..så enkelt är det juh bara..;) |
|
|
Visst är det bra med tidig varning, men om jag hade mätare för oljetryck som visade på fallande oljetryck skulle jag nog stanna lika kvickt som jag skulle om den "enklare" oljelampan tändes. Så är det. En annan grej, det ska inte vara plottrigt i BMW. Less is more mvh tobbe "Det är bakom ratten man förstår" |
|
|
Visare o mätare är ju trevligt att ha men det kanske är dags att försöka leva i nutiden och inte på forntiden. De nya systemen gör ju det lättare att ha koll enlig min mening! Sen kan jag hålla med om att det börjar gå lite till överdrift med vad man får o inte får göra med sin nya bil. Tändstift, olja och glödlampor är ju inte så svårt att byta. |
|
|
Kan man byta glödlampa själv på en BMW yngre än E34? Håller med NRW. Det är bra att få en "lägesrapport" genom bättre instrumentering. Men frågan kvarstår ändå: Skulle man i praktiken köra vidare med för lågt oljetryck? Tveksamt med tanke på möjliga konsekvenser. Däremot skulle det vara värdefullt att se oljetemp och ampèren. I vart fall info om laddningen kan göra att man blir varse problemet före man står där med en heldöd bil... Är ju också gôtt och veta när man kan varva ur ordentligt efter en kallstart... -DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN- Stefan |
|
hellonasty |
Hur monterar man en oljetempmätare? M3:an med färddator har visst oljetemp istället för förbrukningsmätaren? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.