AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
613

M3 e36 -97 k-sport chassi hjulinställning

Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jag har ett k-sport chassi till min M3. Gjorde en hjulinställning förra gången jag bytte däck. Inga problem. Stötdämparjuseringen hamnade ungefär i mitten av justermånen på stötdämpartornen. Nu var det dags igen för ny hjulinställning och det funkade inte alls. Justeringen räckte inte till. Stötdämarna skulle längre utåt än vad som var möjligt. Samma standarmätvärden som förra gången. Kontrollerade att det var till rätt bil. Har inte krockat eller varit mot något. Vad kan vara fel?

Jag har D2 på min ena, men jag har (ännu) inte ställt in vinklarna. Har du något av de enklare kiten (dvs där man bara kan ställa camber) så kan man ALDRIG få alla vinklar som de skall vara. Caster kommer vara mindre än specat. Jag tror mig ha "löst" detta genom att montera topplagringen på så vis att den rör sig både "utåt och bakåt" när man justerar. Jag är tämligen övertygad om att både camber & caster kommer ligga precis på gränsen.

Har du bytt några framvagnsdelar sedan senast? M3 3.2 har "unika" undre bärarmar (mig veterligen bara BMW som säljer dessa!), men många näthandlare påstår att armarna från vanliga E36 passar, en sanning med modifikation, man kommer inte kunna ställa in korrekta vinklar med standard armar.
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Det konstiga är att inget är bytt eller rört. Jag kan förstå att det blir mindre justeringar vilket är det sombär grejen med en justering. Nu gick det att på vänster sida precis komma in på grönt men på höger gick det inte och då är man i ändlägena. Det skall ju inte vara meningen.
Länk
Dessa stötdämpare har jag. Kan saker flytta sej i framvagnen så att det blir såhär. Kan man justera om allt från början och hitta tillbaka? Borde dom inte kunna sånt på en firma som jobbar med hjulinställningar?
Mvh Martin

Om nu inte själva topplagringen flyttat sig liiite o det är därför du inte kan komma in på "grönt område"? Jag har likadana som du (fast D2). Jag är fullt medveten om att caster kommer vara "för lite", och camber "för myckett" då jag monterat topplagringen som jag gjort, men det är en medveten "kompromiss". Alldeles för lite caster kan göra bilen "nervös". Är du hundra på att de ställde in vinklarna efter korrekt modell (M3 E36 3.2)? Har för mig att vinklarna är annorlunda för 3.0!
Ma
147
Marbj
Bmv M3 cab -97
Bmw 320d touring -11
Jo, jag dubbelkollade att det var 3.2 som var inställt och jämförde efteråt med förra inställningen. Samma grundvärden. Jag får väl lossa på allt och försöka få till det och göra en ny justering och se om det går bättre....
Mvh Martin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.