AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.155

Klonkande ljud från framvagnen e46

Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Hej!
Har ett konstigt klonkande ljud från framvagnen på min e46 och jag kommer inte på vad det är. Låter nästan som fjäderbenslagringen? Har bytt länkarmsbussningar men det hjälpte inte, någon som vet vad det är för ljud? Bifogar en video på ljudet.

Ni
958
Nip
320i-04
Rätt intressant - jag fick själv exakt samma typ av ljud för några dagar sedan. Tycker mest det låter som direkt framför förarplats i motorrum, men någon gång som från hjulhus eller liknande.

Mindre typ av ojämnhet räcker.

Jag hade min på byte förarkrockkudde och sedan har det kommit - vet inte om något samband. De bara kastade in baksätet för att få fram säkerhetsbälten, så tänkte kanske något i motorrum också.

Försökt kolla om verkstaden glömt något som ramlat ned på hasplåten och ligger och klonkar. Eller någon skruv hasplåt så den är lite lös - men verkar inte så.

Det var 2009 jag bytte belägg fram senast, så undrat om nästan utslitna sådana kan klonka lite innan de väl larmar.

Jag tänker krängningshämmare osv.

Gungat framvagn för att se om helt kassa stötdämpare eller liknande - men nej.

Jag hade inne på lokal verkstad och kollade att inte lösa bromsok osv.

Nåväl - skall bli intressant vad AP-panelen har att föreslå...
Ni
958
Nip
320i-04
Sökt högt och lågt här på AP - och stabiliseringstag är helt dominant som orsak till klonkande fram.
Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Hm intressant! För ca 1 månad sen bytte jag till melye stabilisatorstag och powerflex bussningar på swaybaren. Kanske är så jävligt att det är något fel på meyle stagen jag köpte på eBay? Eller att de inte är tillräckligt åtdragna.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kolla åtdragningen, jag lyckades med samma vid byte till Meyle HD-stag (en mutter var lite lös)
Ek
59
Eken97
320i Sedan -04
Drog åt alla fyra muttrar på stagen och det löste problemet. Kändes inte att stagen var lösa när man drog i dem men kunde nästa dra åt 2 muttrar två varv.
Ni
958
Nip
320i-04
Fränt - betyder det att original också kan vara att dra åt muttrar eller är det någon förslitningsdetalj också?

Tänker gummibussning eller liknande.

Har inte gått i närkamp med dessa komponenter.

Ursprunget till bytta bussningar och stag - vilka problem hade du då?
Var det också ljudliga saker, eller glappigt, eller?
Ni
958
Nip
320i-04
Bytte stagen krängningshämmaren eller stabilisator eller vad det heter - och det fixade det också. Tyst o fin igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.