AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.699

B48 motorn - 20i vs. 30i

no
217
nogren
X3 30d -19
Hej!
Gömde undan en fråga i X-delen av forumet, som jag upprepar här, som handlar om B48 motorn:

Jag ser ingen skillnad på 20i och 30i, förutom en annan mjukvara, en bunt hästar/vrid till, och 70kkr påslag. Är det verkligen ingen mekanisk skillnad?
Länk

/n
fr
45
freo
525dA -10
Det är lägre kompression i 30i, annars vet jag inte om det är någon mer skillnad.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var har du tittat efter skillnader på motorerna? I faktablad i katalogen, sprängskisser på realoem, eller i motorutrymmet på två bilar?
no
217
nogren
X3 30d -19
Om frågan var till mig, så har jag tittat på tyska wikipedia (länken ovan), och i faktablad och prislistor. För X3 G01.

Det är väl rimligt med någon mindre mekanisk skillnad, och mjukvara. Men att det då skall skilja 70kkr är mindre rimligt. Tycker jag.

/n
Transocean
Jo men det flesta tjänstebilsköpare sitter ju knappast på realoem.org och jämför kolvar mellan olika bilar. Eftersom dom inte vet och inte bryr sig om tekniska detaljer kan BMW ta bättre betald för 30i. Dessutom kan man knappast säga att det är samma produkt om man får 70 hästar till.

@freo: Jag har inte hittat nån info om lägre kompression i 30i, jag vet att gamla N20 28i hade lägre kompression än 20i men på dessa nya modulärmotorer är väl alla delar identiska?

Jag har t ex en B48 med 184 hk på min 530e. I alla fall enligt realoem är det samma kolvar på den och 252 hk varianten. Kollat lite på andra säkerhetsrelevanta delar också så som spridare, kamaxel,topplock,turbo, alla delar verkar vara samma.

no
217
nogren
X3 30d -19
Tackar, få känns det bättre!
Även fast det lockar att fortsätta med 30d, trots straffskatter och sånt. I slutändan verkar det faktiskt inte bli så mycket dyrare inköp.

/n
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pris sätts inte efter kostnader, utan vad kunderna är beredda att betala. Om kostnaderna är högre än vad kunderna kan betala så släpps inte produkten.

Modulärtänket som finns hos alla tillverkare nu gör ju att du med mjukvara kan erbjuda olika effektnivåer utan att behöva lika många motorer i produktionen. Bra för dem, men trist för oss konsumenter. Roligare förr när det fanns sexor i 2, 23, 25, 28, 30 osv... ibland inför de vissa mekaniska ändringar på ex insug så att kunderna inte allt för enkelt kan uppgradera själva,
fr
45
freo
525dA -10
@Transocean: Ja precis det var N20 jag pratade om. Kanske är annat på B48.
Transocean
Det måste ju vara mycket lönsammare att använda identiska delar i alla motorer trots risken för att några kunder bestämmer sig för att uppgradera billigt. Procentvis måste det handla om max några procent av nybilskunder om ens det. För även trimningen kostar pengar och man riskerar att stå där utan garantier om nånting händer.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nogren: Nja... om du känner till BMW:s historik så framstår det som fullkomligt rimligt och troligt att BMW inte har några som helst problem med att ta 70 000 för endast lite mer hästkrafter utan att något annat än en motorkåpa och bakluckedekalen skiljer sig åt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.