|
|
|
|---|---|
|
Hej forumet! Var hos handlarn' idag, och de hade precis fått reda på att iX3 förmodligen dyker upp 2020, med 40mil räckvidd. Enbart el. Indikationen på priser var att det kommer kosta en del, men det dröjer hur mycket. De fick inte reda på att det kommer en 30e pluginhybrid som det ryktas om, vilket förmodligen betyder att BMW inte tänker ta 5-seriens hybridlina och stoppa i X3:an, till fördel för iX3. (Man kan inte göra alla varianter, etc..) Med min körstil, och plånbok, hade nog en 30e passat perfekt, om den hade gått att få med dragkrok (vilket inte X5 40e har), men nu verkar det alltså som att det inte dyker upp någon. Rykten: BMW E Roadmap: Länk iX3 +X3 PHEV: Länk Så då återstår frågan vilken motor man skall välja. Inget går ju upp mot 30d jag har nu, i lämplighet och råstyrka för en sån här bilmodell. Men budgeten, och tomtarna i Stockholms stadshus, tycker ju att man skall köra mindre motorer, och de senare helst bensin numera. Så om 20d går bort på grund av det, är 20i tillräckligt stark, eller måste man upp på 30i? Jag ser ingen skillnad på 20i och 30i, förutom en annan mjukvara, en bunt hästar/vrid till, och 70kkr påslag. Är det verkligen ingen mekanisk skillnad? Länk /n | |
| Köp X5 40e, du får ha drag på den. Den får dra 2700 kg :) | |
|
Ah, ok. Det räcker. Synd bara att F15 är gammal och på väg ut, och att laddhybridlinan där verkar lite klen, och gammal, och kort räckvidd... /n |
|
Verdi |
Det är ingen skillnad på en euro 6 diesel och en bensinare vad gäller ev förbud. Så var inte rädd för diesel. Med dagens priser på bränsle så är det ju bra om den inte drar så hemskt mycket. För övrigt tror jag malus-skatten blir högre på en bensinare om du får den reggad efter 30 juni. |
| Jag har provat olika motorer för G01, ända upp till M40i. Valet föll på en 3.0D. Från början var det tänkt 2.0D men det är en stor (personlig upplevelse) skillnad mot 3.0D så vi gick all in på en 3.0D. Underbar motor på alla sätt och vis. Dock har jag svårt att få ner förbrukningen på under 0,85 stadskörning inne i Stockholm city. Långt från angivna siffror enligt BMW. Ska köra 80 mil snart och se hur den förbrukar då. | |
|
Verdi, Sant. Jag har räknat på det här noggrant nu, och zon 2 är det ju ingen skillnad på, eftersom båda är Euro6, minst, och bonus-malus blir i runda slängar 6618 vs 7880 (30i vs. 30d) de tre första åren, så det tjänar man ju in på minskade bränslekostnader. Fattar inte hur de tänker, om den extra dieselavgiften i systemet där. Borde inte gälla rena dieslar, enligt Euro<n>-regelverket. Enda kvarvarande abret är andrahandsvärdet, eftersom opinionen fått det att se ut som att diesel är smutsigt och dåligt. Och att Volvo slutar investera i Diesel (av någon/några anledningar..) lekarloo, Tack. Ja, jag lutar åt 30d också nu. /n |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.