|
|
|
|---|---|
|
Hur går man till väga för att justera handbromsen på E9x karossen? Har bytt backarna och monteringssats allt sitter som det ska, har sedan tagit bort en hjulbult och justerat genom hålet tills det ej går att snurra hjulen mer och släppt 3 kugg. Men ändå tar den högt upp. I bland är den styvare och I bland mjukare? Men sedan läste jag något om att man måste sätta fjädern under handbroms spaken i så kallat service läge, därför det inte funkar för mig för jag inte satt den i service läge? Tacksam för all hjälp, | |
Transocean |
Länge sedan jag fixade handbroms på en BMW men jag tror du är på rätt spår. Testa också att åka 100 meter med åtdragen handbroms; 3-4 klickar typ inte max! dom skall justera sig automatisk har jag läst |
|
Ok ska prova detta i morgon. Adu Oancea När du älskar att köra |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Detta är proceduren för E87 - borde vara samma på en E9x Länk |
| Spaken i serviceläge är nåt helt nytt för mig... Nej jag tror mer att du behöver kolla att expandern i "trumman" inte rostat ihop, den skall kunna expandera lätt o fint. Därefter släpper du på vajrarna, justera "genom hjulbultshålet" till beläggen låser skivan, backa sedan av så du kan snurra på skivan för hand, det skall vara lite motstånd. Justera sedan vajrarna enligt tycke o smak, jag brukar justera lite lösare än 3-4 "klick" faktiskt. | |
Dubbelkollade och det är exakt samma procedur på en E9x. Enda skillnaden var att trumdiameter var utsatta, dvs 8 klick för 185 mm bromstrumma och 9 klick för 160 mm bromstrumma. En bra reparationshandbok är svårslagen! |
|
Kika i BMW:s instruktioner: Länk Man brukar normalt sett alltid börja med att slacka vajrarna vid handbromsspaken - brukar vara två muttrar som sitter gängade på stängerna som i sin tur ansluter till vajrarna. När man justerat vid bromstrumman, justerar man in längden på vajrarna med muttrarna för att få "tre klick". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok hur blir det då med 336mm skivor? :) Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
Ja men problemet är att det finns inget att justera på inne vid spaken. Vajer med mutter eller liknande finns inte utan du ser en fjäder! Adu Oancea När du älskar att köra |
|
Ok, var tvungen att trippelkolla mot BMW's instruktioner och det är samma där Länk |
@Aduoan : Kolla mina inlägg (de förklarar den "nya" varianten utan de gamla hederliga spännmuttrarna - de verkade ändra efter typ E46 och där runt det brytet). Nja, tror inte det är så petig om det är si eller så stora bromsskivor om jag ska vara ärlig. 8 klick. Eller 9 klick. Eller 7 klick. Det är i det området iallafall. Vad man vill uppnå är att det börja greppa bra redan vid tredje klicket men såklart rulla fritt när handbromsen är nere. |
|
Yes så med andra ord går den ej att justera utan att fjädern sätts i Service läge, där jag failar då! Adu Oancea När du älskar att köra |
|
| "Serviceläge" innebär då förmodligen att fjädern är "komprimerad" o ser till att spaken "är spänd" även med ökat slitage av bromsbackarna. | |
|
Då har Jah justerat. Efter 3 klick börjar man känna att det händer något, 5-7klick är det hårt och efter 7 då får man fan ta I för komma till 8 eller mer. Tack för alla tips och råd! :D Adu Oancea När du älskar att köra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.