|
|
|
|---|---|
|
Nu behöver jag råd av mer kunnigt BMW folk än mig själv. Det hela började med att jag började köra med min BMW som varit anställd ett antal månader. På väg till jobbet tändes hela julgranen i instrumentbrädan följt utav att allt slocknar en sak i taget. Bilen fortsätter dock gå bra och laddlampan lyser inte. Kommer till jobbet och är med på att det är batteriet som inte fungerar som det ska. Byter det och allt funkar som det ska ingen laddlampa glömmer dock att mäta så den laddar som den ska. Ett par dagar senare upptäcker min svärfar att bilen står och lyser när den är avstängd. Startar bilen och den blinkar åt höger trots att blinkisspakem är i neutralt läge. Han börjar kolla säkringar i handsfacket för att få det att sluta och drar ut ett antal trotts att strömmen är på för att få det att sluta i denna veva tändsladdlampan. När jag senare kommer hem från jobbet återgärdar jag först blinkisen som beror på dålig kontakt i spaken och tänker ju sen att det måste bero på laddregulatorn i min bosch generator. Plockar ur den och ser att kolen är dåliga och att den ena inte har kontakt. Tänker att ja ja där är felet men efter att det nu är bytt lyser fortfarande laddlampan och jag står fundersam på vad de kan vara. Kan de ha skapats någon felkod då min svärfar drog i säkringarna som gjort att bilen inte tillåter generatorn att ladda ? Vart ska jag börja. Tacksam för all hjälp jag kan få. | |
| Det går även tre bläck ut ifrån generatorn men bara två av tre hål i kontakten har kontakt bläck ska det vara så eller är det kontakten som gått sönder i samband med att jag kopplat ur den ifrån generatorn ? | |
|
Mät med multimeter hur/om generatorn laddar. Det tredje stiftet i generatorn används bara på dieselbilar - det är puls-signalen för varvräkning. På bensinbilarna används inte detta stift då signalen tas via annan givare. Det kan ju vara så att släpringarna är utslitna i generatorn eller annat har gått sönder i laddregulatorn. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan det är första steget så fort jag är ledig att åka till en verkstad med annan mätare och mäta om generatorn skickar ifrån sig något på stiften kommer inte åt med min vanliga multimeter. Då vet jag att jag inte behöver fundera på att det saknas stift i den ena hålet i kontakten. Laddregulatorn är ny så den vet jag ju är riktig, hur kan man se om släpringarna är utslitna johan ?? Bilen har gått 30 000 mil men generatorn är bytt för 10 000 från valeo till bosch då valeon smällde alla sensorer. |
|
|
Du får helt enkelt kika in i generatorn när laddregulatorn är demonterad - då kan man få en uppfattning om hur slitna släpringarna är. Normalt brukar en generator klara ett byte av kol/laddregulator innan släpringarna är slut, men man vet aldrig innan man kollat... Har du mätt med multimeter/voltmeter på "hjälpstart-/pluspolen" under huven och jord? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har generatorn urplockad som det är nu och har tagit bort laddregulatorn släpringarna är de ringar som kolen ligger emot va? Vad jag kan se är det bra spår på ringarna dock skiljer sig ringarna åt något den undre är nämligen försjunken något dock så får ju den nya laddregulatorn bra kontakt överallt. Har bara mätt på batteriet kan de vissa annat om jag mäter på "hjälpstart-/pluspolen" under huven och jord? Mvh Jimmy |
|
|
Ja, det är släpringarna som kolen ligger an mot. Nja, det är nog marginell skillnad om du mäter på polen under huven eller batteriet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan har du koll på hur släpringarna ska se ut då de är bra jämfört med när de är dåliga ? Har läst runt lite och ska testa att byta säkring 15 kollade dem igår men såg ingen som var dålig men har läst runt lite och sätt att den kan påverka generatorn. Ska även testa att koppla ur oljenivå givaren som även den är kopplad till den säkringen bytte nämligen den givaren innan bilen ställdes av till en efterproduktion ej original för att se om det är den som stör något. Som jag förstår det så funkar inte generatorn om den inte får ström ifrån tändningen börjar fundera på om det är något där som ställer till det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.