|
|
|
|---|---|
|
Nån som har nån aning vad det kan vara? Bilen går annors helt normalt. Ljudet försvinner efter ca 2000 varv. | |
| Kan vara skenorna till kedjan om du har otur - hur långt har den rullat? Låter inte som vevlager eller dylikt iaf. Läst av felkoder? Kan även vara något med vanos men inte lika vanligt på en -01 som tidigare årsmodeller. | |
| 142000km på mätaren så ganska lite ännu. Kedjan har jag själv funderat på. Är mycket svårt att säga varifrån ljudet kommer | |
| Jag tror inte på kedjan, men jag skulle ändå byta kedjesträckaren för att sejfa. Jag tycker det är svårt att höra, men enligt mig låter det mer som en löprulle eller möjligen ett aggregat. Häng av drivremmarna i motorns framkant, är ljudet borta så vet att det INTE är motorn som gör oljud. Låt inte motorn gå i max 30 sek utan drivremmar, du har ingen driuvning av vattenpumpen... | |
| Tack för tipset. Ska prova på det vid passligt tillfälle. Man måste säkert ha bort fläkten för att komma åt spännaren? | |
| Nej det går bra att ta bort bort remmen (räcker o hänga av den från vevaxeln) som driver generatorn mm utan att ta bort fläkten, lite trångt men det går. Om man kommer åt AC-remmen på samma vis vet jag ej. Plasten under motorn måste dock bort, om jag minns rätt. | |
| Det gör man, men man får ta AC-remmen underifrån. | |
|
Låter som det skulle kunna vara kedjessträckaren |
|
|
Tror på samma som Dawwe. Löphjul/vattenpump. |
|
| Verkar kunna vara lite allt möjligt. Börjar väl med att ta bort remmen och prova. Följande är väl säkert kamkedjan :( | |
| Long story short: M5 E34 som helt plötsligt börjar "knacka". De flesta som lyssnade på ljudet (live!) sade vev lager, kanske ram lager. Med remmarna avhängda blev det tyst :D. Vad var det som gjorde oljudet? Sliten servorem som förstärkte servopumpaxelns spel i "längsled" o fick den att "knacka". Ny rem monterades, med korrekt spänning, "knäpptyst". Och, byte kedjesträckaren den är inte så dyr! | |
| Tack för tipset Dawwe! Tog bort remmen och motorn var knäpptyst. Ljudet kom från ett löphjul till generatorn och servopumpen. | |
| Ja det är alltid lika intressant att "alla oljud" brukar diagnosticeras med "kamkedja", "Vanos" eller något annat dyrt. Visst händer det att även Vanos eller kamkedja går sönder, men det finns många andra, billigare grejer, som kan strula de med. Skönt att det inte vara värre än en löprulle/whatever :). Och byt kamkedjesträckaren, den kostar typ 1500. Bytet är inte rocket science, men lite nervöst (lät en verkstad göra det på min S62, min S38 bytte jag på själv, det var...spännande...) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.