AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.901

Topplockspackning & minimimått M30B32

Hej! Nu när jag äntligen fått mitt topplock från renovering så är det dags för mig att montera ihop allt.
Dock så är jag väldigt osäker gällande topplockspackningar till min M30 topp.

När jag spanar lite på internet så finner jag topplockspackningar med olika "urskurning/stansning" för kanalerna. För att ge lite mer kött på benen så länkar jag lite bilder.

Länk

Jag syftar på de kanaler inringade med det röda strecket på bilden.

Min fråga är då ifall det har någon sexuell betydelse, i vilken packning jag använder? Eller ser topplocken olika ut? Bifogar lite bilder på mina delar.

Topplock: Länk
Block: Länk
Topplockspackning: Länk

Finns två olika att köpa hos BMW, men chansar gärna inte, då man ej kan returnera vid felbeställning!

När jag väl har hittat rätt topplockspackning, så undrar jag då ifall man bör köpa en tjockare packning?
Har skummat lite i denna tråd Länk men tycker inte jag riktigt fått den info jag vill ha!

Vad jag har fått fram är väl då att en originaltopp är 129 + / - 0,1 och att minimimåttet är 128,4.
Hur mäter jag höjden på toppen bäst? Skjutmått mellan anläggningsytan mot blocket samt ytan mot ventilkåpan?
Om jag är över 128,4mm, är det då fritt fram att köra en vanlig packning, eller bör jag köra den som ändå är 0,3mm tjockare?

Bilen skall endast användas som en glidarbil, så inget överladd eller dylikt!

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Martin Rasmusson

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket planade du blocket och toppen (detta utgick jag ifrån när jag räknade på huruvida om jag skulle ha en tjockare topplockspackning eller inte till min M30B35)?
Bara toppen är planad 0.3mm ponerat att ingen toppdeckning-/planing har gjorts tidigare!

Skall mäta toppen idag och se om tjockleken. Frågan kvarstår dock ifall det spelar någon roll gällande vilken packning som används (enligt mitt första inlägg)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, om 0.3 mm planats bort så är det ju egentligen inget att fundera på - speciellt inte om kanske toppen eller blocket skimmats någon gång tidigare.

Är ju en +0.3 topplockspackning som passar bäst då.

På min M30B35 (när denna renoverades) tog man bort 0.1 mm på toppen och 0.1 mm på blocket. Där kliade jag mig lite i huvudet om jag skulle köra original eller +0.3 mm topplockspackning. Om jag räknade rent teoretiskt på kompförhållandet blev det 9.15:1 med original och 8.93:1 med +0.3 mm. Nu är kompförhållandet inte allt man måste tänka på men med så lite avverkning som 0.2 mm så fanns det inte mycket annat att oroa sig för.

Valde ändåså original topplockspackning och det fungerade alldels utmärkt utan minsta problem (fick lossa toppen många år senare då en vipparm gick av så jag har haft möjligheten att inspektera motor och topp ingående).

Kan kolla och lägga upp lite bilder på hur min motor/topp/topplockspackning såg ut, men det är ju en M30B35 (E34/E32) så det kan säkert se lite annorlunda ut än din motor.

Men jag köpte dessa packningar dels från BMW och dels från Elring och då brukar man alltid få rätt prylar.

@Makmak56 : Vad menar du att det finns två olika topplockspackningar hos BMW?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Såhär såg mitt block ut.
Som du kan se så är oljegalleriet (dvs de kanaler du markerar och har som uppgift att leda tillbaka olja från toppen ned till oljetråget) väldigt likt ditt block.
Länk

Och såhär såg min topp ut.
Som du kan se så är det bara fem små hål (de närmast den vita handduken) som kommer att leda ned olja ned genom oljegalleriet. Så på denna punkten är din topp väldigt lik min topp.
Länk

Här är blocket igen före montering av topplockspackning
Länk

Och här är efter montering av topplockspackning
Länk

Som du ser så har topplockspackningen fem hål som motsvarar hålen i toppen och som leder ned olja i oljetråget. Sen finns det massa extrahål men de har ingen funktion - det viktigaste är ju att topplockspackningen har hål där toppen har hål!
Snyggt!

Måttade allt idag ett flertal gånger och kom fram till att toppen är 128,9mm, vilket låter lite mycket för att ha planat 0,3mm. Ska ta och måtta allt igen med ett annat verktyg och se. Men om så är fallet så kör jag en standardpackning!

Tycker att mitt topplock och block ser exakt likadant ut i kanalväg som ditt.

Det jag menar är att packningen som satt i min M30B32 efterliknar packning nr 1 på bilden. Dvs endast 5 stansade hål för oljekanalerna.
Den packning du har efterliknar packning nr 3, med 12st extra stansade hål vid oljegalleriet. varför ser dom ut på dessa viset?

BMW säljer 2 olika sorters topplockspackningar.

Standard: 11121730226

och

For vehicles with National version Switzerland and Sweden version :11121730220

Min kärra är svensksåld, tycker då givetvis att det är det andra valet som gäller, men vad är det egentligen för skillnad?

Vill tacka för den hjälp jag hittills fått, betyder mycket!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, hängde med vad du hade i tankarna där angående olika utföranden av topplockspackningen (då främst om man bara stansar ut exakt de hål som behövs för att matcha som toppen ser ut eller om man stansar fler hål).

Min gissning är att man stansar flera hål för att den ska passa flera olika typer av M30-toppar. Har jag sett några toppar med sådant utförande på hålen? Njae, det har jag faktiskt inte sett. Så har egentligen ingen bra förklaring för dessa dummy-hål.

Men eftersom jag köpte denna topplockspackning från BMW så tänkte jag inte sådär vansinnigt mycket på det.

Dessutom så var topplockspackningen identisk med den som satt där när jag rev motorn vilket gjorde att jag inte funderade mycket på det (nu hade denna motor haft topplockspackningen bytt på en verkstad innan jag började renovera den men topplockspackningen som satt där var en Elring så antingen hade verkstaden köpt det från BMW eller köpt den separat - för den jag fick från BMW var Elring).
Länk

Aha, ok... Sverige och Schweiz - då är det alltid avgaskrav inblandade när det finns delar specifika för dessa länder.

Min grova vilda spitballing gissning är att topplockspackningen för Sverige/Schweiz är tjockare och sänker därmed kompförhållandet. Eller har något extra uttag för någon mysko avgaspryttel.

Ska kolla!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite rörigt (just M30 och E24 är vansinnigt rörigt), men jag tycker mig se att kolvdiametern är en aningens mindre för Sverige/Schweiz-utförande.

Vilket kan förklara en annan topplockspackning.

Men har ingen direkt förklaring för det.

Vilken diameter har dina kolvar förresten? Närmare 89 mm eller närmare 92 mm?
Där sa du något! Topplockspackningarna är lika tjocka, men diametern på kolvarna kan nog vara det som skiljer!

Kikar man på realOEM så ska Sverige/Schweiz-utförda ha ca 89mm i diameter.

Snöade in mig allt för mycket på hur kanalerna var utformade.

Blir att åka till BMW och beställa en "Svensk/Schweiz" packning, så hoppas jag på att diametern stämmer. Stansningen verkar däremot inte spela någon roll!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.