AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.675

Var hitta laddregulator till 316ti 2002

Sida 1 av 2
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Min bil laddar inte. Har tagit av generatorn som har nr 12 31 7 516 101. Laddström 120A.

Hittar ingenstans där man kan hitta en laddregulator.

Har någon en bra idé var man kan hitta en?
Hej,

Har ingen egen erfarenhet, men Frejs Bildelar i Stockholm brukar nämnas i positiva ordalag.

Länk

/Lennart
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Tack ska kolla. Har insett att jag måste veta om det är Valeo eller Bosch också, det räcker visst inte med originalnummer :(

Det här är inte BMW:s bästa gren verkar det som.
För två år sedan behövde jag en Bosch regulator till min Z3. Både BMW och Bosch ville ha över 10.000 kr för enbart regulatorn. Jag påstod att det måste vara ett fel, att en komplett generator är billigare. Men Bosch svarade med ett leende att ibland är tyskarnas prissättning totalt galen. Slutade med att jag köpte en begagnad generator på skroten för drygt 1000 kronor med funktionsgaranti. Notera att har du generatornummer så sitter samma generatorn i många BMW modeller.
Vill även framföra att BMW kunniga säger att BMW är känslig för piratregulatorer, så undvik att köpa någon Look alike from Kina på Biltema.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Jag inser att frågan är ställd i fel forum, jag har en Z också men det här gäller min 316ti...
nå, testade den hos Start&generator idag och de konstaterade att den laddar inte. Vet fortfarande inte om det är generator eller laddregulator.

Dessutom säger de att även om generatorn är paj är det inte säkert att det är generatorn som är problemet. Ett dåligt batteri kan paja generatorn. En dålig kabel kan göra detsamma. En dålig laddregulator också osv. Fan vet vad man ska göra.
Ny generator kostar ca 4500, ny laddregulsator ca 1200...
Kul att BMW inte ens säljer regulatorn löst till Valeo (?) Länk

Jag skulle ta bort regulatorn o börja med att kika på hur kolen ser ut (längden på kolen!), och framför allt hur djupa spår det blivit i kollektorn. Är det ca 5mm djupa så sjunger generatorn på sista versen (hade just en Valeo i min bruxis, den gav upp vid ca 50000 mil, kolen hade slitit sig igenom kollektorns "koppar kontaktbussning". Regulatorn byttes vid ca 30000 mil). Om kollektorn ser OK ut skulle jag ta mig till en självplock o kika runt efter valfri bil med generator av samma fabrikat (Valeo eller Bosch) o försöka hitta en som har en regulator som ser exakt likadan ut, där kolen är klart längre.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frejs bildelar säljer lösa kol - går att byta för några tior i materialkostnad men är lite pill...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Ska kolla med Frejs nu när jag vet vilket märke min generator har.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät storleken på kolen, så fixar de säkert nya kol för några tior.

Har du art.nr. på laddregulatorn/generatorn kan det vara bra att nämna för dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Frejs sa att kolen håller mycket längre än de 10 000 mil min gått. Han trodde inte på det som problemet.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Det verkar ju vara ett helvete att hitta på bildelsbasen.se tyvärr. Det verkar finnas fler generatorer än tillverkade bilar :(
Fast regulatorn gav upp på min ena M5 E39 vid ca 14500 mil (verifierbara mil). O nej det var inte kolen som var utslitna utan något annat, med ny regulator så är allt frid & fröjd.
Om du kör ihop ditt generatornummer utan mellanslag hittar du en på bildelsbasen hos Svenssons Bildemontering. Själv insåg jag att beg.köp var rätt i mitt fall. Genom att låna över regulatorn från nyinköpt begagnad komplett generator, kom jag fram till att min egen var sönder någonstans inuti. Alltså blev det byte av komplett generator till den nyinköpta.
Jag vet ej hur din generator ser ut, men på Z3 tar den kylluft under bilen, "luftstruten" tar in alla löv som en dammsugare och till sist sätts luftflödet igen.
Kontakta gärna Svenssons bildemontering i Kristianstad. De har mycket kunnig personal på BMW. Anger du vilket nummer du har så kollar ifall de har en sådan, oavsett bilmodell. De kan det här. När jag var där hade de 3-4 stycken med rätt nummer.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Jag ringde Svenssons och beställde den begagnade. Hoppas jag kan få den fredag så jag får in den i bilen i helgen :)
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Senaste felrapporten då...

Bytte generator till en från Svenssons bildemontering

Laddlampan lyser inte längre

Ingen laddning kan mätas upp vid batteriet.

Visst kan kabeln från generatorn vara trasig, men det skulle vara ett rätt märkligt sammanträffande om både kabeln och gamla generatorn (testades och konstaterades vara död) var paj.

Visst kan den nya vara trasig även om Svenssons säger att de har funktionstestat den. Men varför lyser inte laddlampan då???

Vid batteriet får man 12,4v med motorn avstängd och ca 11,8v med motorn på. Ingen skillnad vid varvning.
Fråga, lyser laddlampan innan du startar bilen? En trasig lampa medför problem. Obs lampan matas med 12 volt och den inte genererande generatorn erbjuder jord. När väl generarorn laddar, får lampan 12 volt på båda sidor, därför lyser den ej vid laddning. Att lampkretsen är hel är viktigt. Detta skapar magnetisering i generatorn innan den själv tar över vid drift.
Jag har varit med om avbrott intill lampsladdens kontakt, förmodligen av vibrationer.
Annars har du rätt, min första testade generator från Svenssons fungerade ej heller.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Ja laddlampan lyser när man slår på tändningen. Slocknar sedan när man startar.

Vad menar du med att din första testade generator inte funkade?
Även jag fick en generator, faktiskt 2 st, från Svenssons, som ej fungerade. Nu är Svenssons bildemontering en seriös firma, så det var ren otur. Sista fungerande generatorn sa de till mig att den bilen kom körande in i fungerande skick. Det var aldrig några problem att byta, för mig som bor nära. Det kan ju vara ett bra skäl till att skrota en bil, att till sist gick även laddningen sönder.

Till ditt problem. Som kunnig amatörelektriker tycker jag att det låter som om dioder är sönder. Det är samma kopparlindning, men 3 dioder till laddningslampan och 2x3 dioder till batteriladdning.
Har du provat att kombinera den "nya" laddningsregulatorn med din gamla generator?
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Nej, det har jag inte. Det kan ju vara en god idé.

Är det en bra idé att byta kabeln mellan generator och batteri?

Kan ju också vara bra att ta med och testa den nya generatorn så klart.
Ma
131
MattiasBredberg
Z3 cab 1,9i -98
316ti Compact -02
Ringde SBD och vi kom överens om att jag tar ur den igen och får den testad så vi vet om den funkar eller inte :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.