|
|
|
|---|---|
|
Hej Har lite panik nu då jag ska registreringsbesikta min z4 nu på onsdag och airbaglampan lyser. JAg ska berätta gången på det hela. Köpte bilen med lysande lampa och enligt säljaren berodde det på att de bytt batteri (Skitsnack) när jag går igenom bilen med Bmw scanner så får jag ingen kontakt med SRS och antar då att det är controllenheten för airbagen som inte fuinkar .. Fixar den .. plockar ihop hela bilen och lampan slocknar :-) jag kopplar på scannern och den läser srs utan några fel .. allt är frid och fröjd .. sen i går kör jag med bilen och min son sitter med och grejar med Elsätet under färd. Stannar och när jag startar så plopp där dök lampan upp .. kopplar på scannern och den utläser 20 [032] Airbag Lamp som jag kan "cleara" läser fel igen och då är allt grönt men när jag startar om bilen så är airbaglampan tänd fortfarande.. Suck !! Nån som har nå´t tips ?? Lite desperat nu :-) MVH Robert | |
|
Har gjort lite med scanningar i systemet. Det jag får ibland är en gul Under Volatge men den går att ta bort och sen blir allt grönt = inget fel .. suck :-( |
|
|
Själva felkoden ligger under IKE konstig nog väl? Måste nästan vara något med instrumenthuset. Jag har googlat och hittat några liknande men ingen lösning. Kanske läge att plocka ut klustret och motionera alla kontakter. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Googlar lite till och detta verkar lite komplext. Läs denna Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Ola Jag läser tråden du länkade till och de talar om att köra self test .. Det går inte i BMW scanner va ? |
|
|
När tyvärr, men jag tänkte på det att du hade haft den på reparation. Stämmer VINnr om du tar upp SRS bilden? Med Tool32 går det säkert att lösa detta men det gäller ju att veta exakta kommandot. Tool 32 ingår i ett Inpa kit. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har nu på kvällen i ett desperat försök rengjort alla kontakter osv i batteriutrymmet då flera på engelska forum haft problem med airbag kontakten där bak. Utan något som helst lycka :-( Japp Ola VIN numret är samma. Och jag har inte haft den på reparation jag plockade själv ned den och lagade airbag controll enheten .. efter det så fungerade det perfekt enda tills sonen grejade med sätet eller så var det en ren tillfällighet att lampan tändes då. Nä jag ger upp detta nu. Jag Får nog antagligen din bypass till passagerarstolen i morgon men eftersom SRS inte säger nåt om det så tror jag inte speciellt mycket på det. Har läst spaltkilometer nu om just airbag lampa osv och många säger att just på 2003 så är det lite bökigt med just airbag lampan. Vissa menar att felet inte lagras i SRS utan i sim .. och man kan bara återställ det med inpa eller BMWs egna avläsnings verktyg. Jag hoppas de kan ta emot mig i morgon och släcka lampan på BMW. Får ringa tidigt :-) |
|
|
Inpa har du ju på post snabbt från mig om det blir nästa steg. Kan du inte skjuta upp besiktningen några dagar eller helt enkelt ta nedslaget så kan du laga bilen i lugn och ro? Min bil: Länk |
|
| Tiden på besiktningen vill jag ha då det är ont om registreringsbesiktnings tider och jag vill få ett svenskt registrerings nummer. Så jo jag kommer besiktiga den hur som. Sen funderar jag i alla fall på inpa då jag vill programmera lite sKer som inte går med scannern .. jag kan använda ncsexpert med inpa interfacet ? | |
|
Ok! Det är en registreringsbesiktning. Ja, i inpa kitet ingår NCS-expert. Bara att köra på. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Jag fick airbaglampa under färd just när vägen var lite extra skumpig. Detta berodde på att kabelskon var liiite för löst åtdragen på batteriets minuspol. Fick köra in på verkstan sen för att nolla felkoden vilken var low-voltage-relaterad. Har du en himla tur är ditt problem detsamma. |
|
|
Ringde BMW i morse .. Nästa Torsdag har de kanske en tid .. Suck ! Ja ja .. ska prova ditt sista tips Ola om att skriva till Modulen sen även prova med förbikopplaren som antagligen ligger i min brevlåda nu det får bli mitt sista försök annars blir det tvåa på Registreringsbesiktningen i morgon. Tack alla för tips och ideer jag tar gärna emot fler då jag ska brottas med detta tills den är släckt. |
|
|
Uppdatering ! Tänkte ge en liten uppdatering i denna bil. Jo nu har jag efter mycket om och men lyckats med att registrera in den plus ombesiktigat den. Men undertiden har det varit upp och ned. Började med att den dog för mig. Generatorn härdsmälta i diodbanden. Kan varmt rekommendera El & Bilservice i Örebro. fixade den på nån timma kostade 1400 + moms. Få tillbaka generatorn var fan ingen lätt match :-) men men .. nu är den där. Sen strulade caben .. ville inte fälla upp sig. Visade sig vara microbrytaren i skuffen. Då jag varit inne bland CD växlaren och Navigatorn så hade jag lyckats dra bort microbrytaren från sitt fäste. Nu är det fixat också. Sen till Airbag lampan.. Har läst så många spaltkilometer nu om detta nu så jag har fått en riktigt bra kondition på kuppen. Eftersom jag har en 03 så verkar det vara hur mycket konstigheter som helst med just denna. men jag har lyckats släckt den men för att få tillbaka den efter en dag. Jag tror jag är nått på spåret nu i alla fall. Jag har införskaffat INPA och tillhörande K+ DCAN USB Interface. ska tilläggas att Jag kan inte läsa av Airbag enheten med INPA pga ett känt fel "Requested control unit: ACSM60/V3.00,ACSM85/V3.00,ACSM2/V1.00 not found. Control unit found: SIM85. Program will be Stopped!" Detta brottas jag med fortfarande och väntar på att hitta en uppdatering till Filerna Men jag läste i en tråd på delvis tyska och engelska där det var en som satt med samma problem. han köpte en specifik Code error reader och använde den men det han kom på med den var att det finns en mängd moduler i bilen som är Airbag relaterade och om man har fått en cod i en av dessa så lyser fortfarande lampan även fast SRS säger att att allt är OK .. jag tänkte på detta och gick in med INPA i alla Moduler under Safety modules och läste av Error memory och Clearade minnet också. Efter att ha gjort detta i alla moduler så :-) tahada !! slocknade den. Fort som bara den åkte jag på Efterkontroll medans lampan var släckt. Nu ska jag bara felsöka vad det är som gör att lampan kommer tillbaka. om det är någon som kan hjälpa i SIM85 problemet vore jag tacksam. |
|
|
Underbart att det är fixat och riktigt bra info! Jag lurar på att det är som så att informationen faktiskt bara ligger under safety modules. Du har helt enkelt inte den vanliga (gamla) typen av SRS ecu. Samma sak faktiskt på e60, att senare bilar inte går att anropa via "airbag" i Inpa menyn utan man gör det via Safety Modules. Det förklarar också varför du inte får upp "Equipment" med BMW scanner. Lite klantigt av mig att inte tänka på det men jag trodde nog att detta kom senare på Z4. Ett generellt tips i Inpa är att använda sig av "functional jobs" när man försöker nolla felkoder. Då ska den nolla hela bilen samtidigt. Bra om man inte hittar rätt enskild modul. Finns dock inte på alla modeller men det finns på e89. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Och så ett nytt problem :-) Denna bil kommer göra mig gråhårig. Jag lallade runt i INPA och kollade lite moduler och då kom jag att tänka på att BMWscanner gav 3 error coder på navigatorn. så jag gick in med inpa och gjorde en self test .. ja det skulle man inte ha gjort.. nu har jag kraschat den och det står "Loading of software required Please insert a suitable cd-rom" Jaha ennu ett problem att lösa :-) |
|
|
Den där har jag också gjort! Kolla din mail. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hittade en grej nu sim85 finns med bland filerna och går att starta med Tool32. I Tool32 kör laddar man filen och sen finns en lista på jobb man kan göra via kommandon. Säkerligen både läsa och radera felkoder. Men använd detta med största försiktighet. fs_loeschen för radering felkoder fs_lesen för att läsa felkoder (har jag för mig, googla först) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Detta får jag som Felkod från INPA På Tyska: 9913 Unterbrechung SBE1 Kein passendes fehlersymptom Test Bedingungen erfüllt Fehler momentan nicht vorhanden, aber bereits gespeichert Fehler würde das Aufleuchten einer Warnlampe verursachen Fehlerklassifikation t > 1min Error code 99 13 A0 80 01 50 BB 00 00 70 8F 00 00 71 36 ****** Svenska enligt google translate: ********* 9913 Avbryt SBE1 Inga matchande felsymtomprovförhållanden uppfylldes Felet för närvarande inte tillgängligt, men redan sparat Ett fel skulle orsaka att en varningslampa skulle komma på Felklassificering t> 1min Felkod 99 13 A0 80 01 50 BB 00 00 70 8F 00 00 71 36 ******* Engelska Google translate:********* 9913 Interrupt SBE1 No matching error symptom test conditions met Error currently not available, but already saved Error would cause a warning light to come on Error classification t> 1min Error code 99 13 A0 80 01 50 BB 00 00 70 8F 00 00 71 36 Summering av detta. Det är antagligen den vanliga sensormattan i passagerarstolen som spökar och jag får då koppla åter igen in Olas lilla indikerare till stolen. Jag installerade den när jag letade fel för airbaglampan men just då hade jag inte kommit på hur jag skulle släcka den så jag lät den inte sitta kvar. :-( Vad gäller min Navi så tror jag den gett upp. det är en blandning av att jag pillade i INPA och att läsaren inte vill. Har beställt en ny laser till den och ska ge den ett sista försök men jag funderar starkt på att byta ut hela systemet till en ny där jag har allt i som Car Play tele osv med en 10,25" skärm som får plats mellan luftintaget och panelen för AC´n ca 11cm. |
|
|
Du är grym Ola med dessa prylar! Bra ni delar med er om vägen framåt. Lycka till! |
|
|
Robbsson, ja 9913 är ju sensormattan så det är bara att plugga i igen ;-) Tack Mats! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Jag har nu pillat lite med navigatorn och insett att boardcomputorn går genom den .. ville koppla ur bara navin men det verkar inte gå så bra .. har nu fått bort meddelandet i displayen så jag kan styra cd’n men med navin bortkopplad försvann board coputer funktionen .. har provat att bara ta bort navins stift men utan funktion dock .. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.