|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw e90 318i som har börjat hacka när den blivit varm och man svänger vänster. T.ex kör i en rondell. Tack för svar | |
|
Alla varvtal? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Jajamän.. | |
|
Menar du att motorn hackar eller att hjulen gör det etc.? Om det är motorn, skulle jag nog börja med att läsa ut felkoder för lite mer vägledning i vidare felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Liknande fenomen för mig. Vid varm motor vid exakt samma ställe vid pendling (ca 50 km). DSC börjar krångla. Farthållare pendlar. (felaktig punkteringsvarning tidigare). Felkoder ger ABS Sensorer. Vänster i rondeller när bilen har körts ett tag kan ge att DSC går in och bromsar allt gaspådrag. Svag misstanke om styrvinkelgivare. Men inte gjort något runt ratten. Kanske snarare glapp i sensor/kablage. Stängs DSC av fungerar bilen bra (farthållaren kan fortfarande aktiveras om jag kommer ihåg rätt, gaspådraget kommer då att variera pga förmodat dålig ABS / hasstighetsgivare). engelska forum verkar ge liknande konklusioner Carly Appen ger följande felkoder Felkoder 0049F2 Speed wheel sensor 00A559 Instrument cluster shutdown 005DC1 Speed sensor Skall boka verkstad inom kort. |
|
| E91 2010 320d | |
| Hade samma fenomen på en 325-06. Fick byta en ABS givare bak. | |
|
Har precis samma bekymmer på min E91, 2010, 320D. Exakt samma symptom som du beskriver och det bara eskalerar. Räcker kanske oftast med att byta abs givare, hjälpte inte på min utan problemet kvarstod. Kollade extra noga och såg att höger bak så är även sensorringen kass. Dessa går tydligen att byta men man får ta av drivaxeln. Ringarna finns som eftermarknadspryl! Jag ska byta på bägge under semestern....... |
|
|
Pratade med BMW i Gbg idag effter felsökning hos dom. Sensorringarna för ABS verkar kassa bak. De byter inte bara ringen. Fick ett otäckt kostnadsförslag med att byta drivaxlar(!) samt ABS sensorer. Skall höra med annan firma i dagarna. Någon som vet om axlarna brukar behöva bytas, dvs att korrosionen gått så långt så att nya ringar inte kan monteras efter diverse slipning av ytor. Nya ringar verkar vara en lite kostnad. Nya drivaxlar känns ju som lite overkill om nu inte dessa har en tendens att ta slut. |
|
|
Marcus 92, Någon diagnos från ditt håll?? Eller har vi kuppat din tråd? :-) |
|
| Blivit värre..... nu är det också ett irriterande ljud som kommer när man svänger vänster hela tiden... | |
|
....kan bara instämma med föregående talare, när det gäller symptomen!!! Man kan köpa lösa sensorringar från Tyskland, men har för mig att en märkesverkstad i Sverige byter hela drivaxeln. Tar nog lite tid för lång tid (á 1000:-/tim) att byta ringarna då man måste göra rent drivknuten från rost där ringarna sitter. När det blir rost under ringen på drivknuten så pressar rosten ringen utåt en aning och tar i ABS sensorn. Man ser det tydligt på att ringen är nedsliten på en sektor samt att givaren har tydliga spår från mekanisk slitage. Verkar dessvärre vara ett vanligt problem på E90/91 när man kollar utländska forum... En quick-fix om inte ringen är för sliten är att shimsa sensorn en aning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.