AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.008

AC fungerar ej 520d -14

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Hej, ny på forumet och ny som BMW-ägare med tidiga problem på min hals....

ACn fungerar ej i den bemärkelse att den inte kyler alls.. Vad jag kan se i min egna felsökning är att kompressorn ej startar oavsett inställningar.. En dag när vi klev in i bilen blöta och jävliga så var det enormt svårt att få bort imman i bilen också.

Finns det några lifehacks för enklare felsökning innan jag blåser ner till BMW och gråter blod...

jag tänker i kort, säkringar för koppling kompressor? Omstart av klimatorn, dvs riktig återställning..

Tack på förhand, hälsningar Johan

Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Om kompressorn inte startar kan det bero på att du inte har något kylmedia kvar i systemet, alltså har det läckt ut någonstans. Skulle isåfall tippa på ett stenskott i kondensorn.
På den F11-14 jag hade byttes kondensorn av BMW då det var tillverkningsfel på en viss serie kondensorer. Du kan ju ha tur att den har havererat samt att din kondensor byts inom ramen för denna aktion.

Finns ju också div. givare som kanske gått sönder. En felsökning hos närmaste AC-reparatör är en bra början.

Vidare skulle jag inte rekommendera att köra för länge med hål i kondensorn (om det är problemet) så du riskerar få in fukt men framför allt smuts i systemet. Risk att skada kompressorn.

// Jonas
Transocean
Kan ju i för sig varit tillverkningsfel men dagens alukondensor är inte gjorda för mer än två år....hur många års garanti har du om du inte bor i Norge med fem-års garanti på allt....näähh sorry, begagnad blir svårare och svårare
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Tack för svaren.. ja ska kolla med lokal firma i morgon om felsökning men ett tryckköst system är nog orsaken till död kompressor. Knäppte en fin bild på kondensorn också, ska försöka ladda upp den.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Länk
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Det finns en garanti åtgärd för AC på F11/11, tror att det gällde kondensatorn
Jag blev inkallad förra året för detta på min f11 2014.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Här finns att läsa om kondensatorer ;-)
Länk
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
BMW ska ha den nästa vecka och det fanns en åtgärd på bilen 👍
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Kaparn det var inte snällt! :)
Ro
95
Rodjak
520d -14
@johangrinsvall

tolkar jag dig rätt att bmw tar den på goodwill?

min AC kyler visserligen men på lägsta hastighet låter det lite vinande fläktljud, en "expert" har lämnat ett utlåtande om att det kan vara för mycket eller för lite kylmedel i systemet, men jag är tveksam.
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Så här är det.. jag har idag varit inne på en oberoende ac-verkstad och gjort en felsökning. (BMW själva hade inte tid förens torsdag nästa vecka). Systemet var i allafall helt tomt, man lyste direkt men hittade inga uppenbara läckage trots skadan enligt bifogad bild.
Skadan på bild har jag själv vållat. Jag åkte förbi BMW idag för att boka tid för reparation (tänkte ta ut skadan på min helförsäkring då bara delarna kostar 6000) men då sa BMW sa att till 2014 på f10/11 så finns det en ”garantiåtgärd” och man var rätt så säker på att min bil omfattades av den. Så trots skadan som jag vållat men som även inte är uppenbar som orsak till mitt läckage så hade de förhoppningar om att åtgärda det ”gratis”. I värsta fall får jag betala 5000 i självrisk på vagnskada..

jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Har man ett väsande ljud så sägs det vara dåligt med tryck.. har själv varit med om det på 2 Saabar.. och de var dåligt med gas

Ni
3
Nikkis
X3 M40i -19
Det är ett känt problem på F10/11 som BMW är medvetna om.
Har en 520d -15 där en lödning spruckit i nån skarv och läckt kylmedel.
BMW tog in bilen på direkten o åtgärdade problemet kostnadsfritt.
ACn fungerar inte heller 100% på min F10 (modellår 2015)...den kyler, men inte iskallt på max... Får kolla med BMW om den kostnadsfria åtgärden täcker även 2015 års modell (tydligen tog dom ovan, men jag har läst 2011-2014 tidigare).

Har inte servat/reparerat min bil tidigare....vilken BMW verkstad röstar ni på att jag kontaktar (i Stockholmsområdet)?
jo
117
johangrinsvall
F11 520d 2014
G31 LCI 530EX
Fick garanti BTW.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Hade en F11 -15 dom bytte på. Fick brev om garantiåtgärd från BMW Sverige, bristande kvalité hos underleverantör.

Har inte hört nåt om min F10 och det fanns inga service rekommendationer på den hos BMW så utgår från att problemet inte kvarstår på sista årsmodeller av F10/11.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.