AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
665

Bromskolvar, fett

Brukar ni lägga på nått fett innanför dammskyddet på bromskolvarna ?
Smörjer man den yttersta delen på kolven så borde det ta lite längre tid innan rosten kommer igen ?
Självklart ska det vara ett fett som är snällt mot gummi, typ silikonfett eller rött gummifett.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Nej, att bara lägga det innanför dammskyddet hjälper inte något. Däremot brukar jag lite fett runtom i kolvens spår där skyddsdamasken sitter fast samt lite fett runtom i bromsokets spår där skyddsdamasken sitter fast.

Kan man få det så tätt och skyddat som möjligt så minskar man rostproblem rejält.

Brukar bli ATE Bremszylinder-Paste även på dessa ställen (då jag ändåså har tuben framme för det övriga jobbet vid en bromsoksrenovering)
Länk

Men jag förstår vad du menar i andra frågan : om man kan smörja in resten av kolven som sticker ut utanför skyddsdamasken. Ett tunt lager runtom skadar ju ingenting så på så sätt kan man göra det. I bästa fall ger det ett litet extra skydd men troligtvis gör det inte så stor skillnad (verkar finnas två typer av rostangrepp där ett är att rosten börjar längst upp på kolven och kryper sig förbi damasken men detta tar lång tid och det andra är att det börja rosta mer direkt på kolven pga bromvätskan inte blivit bytt på år och dag).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.