|
|
|
|---|---|
|
Jag är ägare till en Saab 9-5 aero 2003 manuell, med en koppling som antagligen gett upp. Tar gärna tips på verkstad alternativt någon person i Göteborgsområdet som kan fixa ett byte för en vettig peng. Symtomen är att det inte går att få i någon växel alls om bilen startas i neutralläge, startas bilen i någon växel så driver den oavsett om kopplingen är nedtryckt eller ej. Det finns bromsvätska i behållaren. Efter bilen stått i 4 dagar gick den att köra med (dock lite svårigheter att få i 2an några gånger) i ungefär en halvtimme i stadstrafik. När den sen skulle köras tillbaka senare på kvällen och jag stod vid ett trafikljus gick det helt plötsligt inte att få i någon växel. Stängde då av bilen och startade med ettan i för att komma iväg. Har tyvärr inte tillgång till garage här i Göteborg, men mina föräldrar som bor 50 mil härifrån har garage. Så min nästa fråga är, om jag inte hittar någon som gör jobbet här i Göteborg, kan jag då köra bilen med lite crossväxling 50 mil? Eller kommer något annat att haverera i så fall? Ska tilläggas att det är landsväg/motorväg så växlingarna blir inte många. Har någon ett tips på verkstad, en person, kanske du kan göra det själv, så är jag tacksam. | |
|
Kan ju vara så enkelt att det är huvud- eller slavcylindern som gett upp, eller t om att det är luft i hydraul-systemet (bromsvätska). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, tack! Funkar det att lufta på traditionellt sätt via bromsarna men genom att pumpa på kopplingen? Eller behövs några specialverktyg? | |
|
Vet inte exakt hur det är på SAAB, men på BMW är det "bara att pumpa" som med bromspedalen vid bromsluftning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt internet är det självklart inte så enkelt på Saab. Men tack för förslaget! Ska försöka i eftermiddag. |
|
| Du behöver inte "cross växla". Det går utmärkt att köra utan koppling, utan skrap. Att gå från en lägre till en högre växel är lätt, dra bara spaken bestämt men relativt mjukt mot den nya växeln lite lagom fort, när kugghjulen snurrar ungefär lika snabbt i lådan kommer växeln att hoppa i om man håller lagom hårt mot nya växeln så att säg. Efter lite övning lär man sig hur snabbt/långsamt man skall spaka. Att växla från högre till lägre är svårare då det krävs att du ger lagom mellangas när spaken är i friläge. Det kan vara lite vad som helst. Kass kopplingshydraulik som nå är inne på. Kanske kasst urtrampningslager (låter det, eller har det låtit, illa)? Det kan vara som så att lamellen kärvar i splinesen? Det kan vara slitna synkringar (isf är det att rekommendera att växla upp rätt fort helst innan 2000 rpm, växla ner till lägre växel gör du först när du har ca 1000 rpm på den högre växeln. På detta vis får synkringarna jobba lätt!)? Känns pedalen "hackig" ibland? Kan vara tecken på kärvande splines eller att hydrauliken inte är 100. Jag har lite liknande symptom på min bruxis, ibland (40000 mil). Kopplingen funkar men det låter lite oftast när pedalen är helt nedtryckt (förmodligen urtrampningslager). Ibland kan det vara lite mer trögt att få i en växel, händer dock sällan. Jag växlar tidigt som sagt. Har kört så här i 6000 mil o hoppas kunna köra 6000 till :D. Jag oroar mig inte för kopplingen, rasar den så kan jag köra helt utan koppling, utan att det skrapar. Har nämligen övat på det, i rusningstrafiken i Sthlm :D. | |
|
Var lite fel ord att använda "crossväxla". Jag syftade på att köra och växla som du beskriver. Om varvtalen synkar mellan motor och växellåda bör det fungera. Dock återstår problemet vid start från stillastående... Det var lite ljud igår (när det fortfarande gick att koppla normalt) när kopplingen var nedtryckt. Det är sambon som kört bilen de senaste två månaderna, så jag vet inte hur kopplingen känts och om det har låtit om den de senaste månaderna. Hon har inte märkt något annat än att tvåan har "hoppat" ur några gånger. Innan dess fungerade allt perfekt. |
|
Transocean |
Nu är jag ingen kvinnohatare per se men manuella Saabar skall man inte ge till kärringjävlar! Växlarna bara dör....även om det funkade perfekt innan honan fick öva sig på att köra Saab. Gissa hur jag vet! Fortfarande sur på ex-frun!!!! Efter 16 år! |
|
@Transocean: det blev ett gott skratt, så att eftermiddagspilsnern nästan sprutade över grannskapet! Från initierat håll har jag dock fått veta, att Saabs femväxlade låda var mycket omtyckt att använda men inte särskilt hållbar. För den senare sexväxlade lådan gällde det motsatta förhållandet. /Lennart |
|
|
@Transocean Haha! Tur att inte sambon min läser autopower! Det är sanning i det, dock för att hon är ointresserad (inte för att hon är tjej, även om det är vanligare med ointresserade tjejer...) och inte vet hur en koppling samt manuell växellåda fungerar... Lufta gick inge vidare, dock körde jag bilen 1 mil utan koppling, vilket gick bra. Tidig söndagmorgon => grönt vid alla trafikljus. Det lutar åt att det är huvudcylindern som behöver bytas, tydligen standardfel på Saabs 5-vxl lådor enligt saabfolket på saabturboclub. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.