AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.221

Bmw f11 530d 258 hk xdrive automat en ägare och 20300 fullservad tips snälla

Sida 6 av 6
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Du skrev att du vill ha en dieselmotor i en lexus och *inget hybridskit* som att diesel är mycket bättre. jasså varför vågar kia ha 7 år då? varför vågar inte bmw eller audi tex ha 7 år? och i Sverige är det 2 år som gäller vetifan vad usa har men i sverige har bmw typ 2 års garanti. vet inte vilka rader du menar men med andra ord enligt dig ska man vara beredd på att få motorras på en helt ny bmw i spannet av 10 år? detta är ok för dig med andra ord. vet inte hur du resonerar men vore det jag skulle ja inte köpa nått sånt isf. En bil ska inte få mottorras i spannet av 10 år speciellt om det är av premium märke. spela inte dum du vet exakt vad ja menade me lexus haveri trådar, du hittar ingen därför spelar du dum. du sitter säkert bakom datorskärmen och skriker på varför du inte hittar nått. jag överdriver inte alls och googla n47, tfsi, tsi, dsg, det är nästan haveri på varenda kombi bmw me luftbälgar, många trådar av fel på drivlina meddelanden. nyss var det en tråd men en bmw sexa där motor-låda-fördelningslåda rasade. försöker endast hjälpa folk, och om dom ber mig att dra åt skogen så gör ja det, men du borde tagga ner, ser ingen annan som klagar på mig, endast du. jo ja vet det blev väldigt mycket prius här och prius där men å andra sidan så funkar skitet väldigt bra, inte att ja skulle rekommendera nån att köpa en prius här men grejerna verkar funka på den iaf. Så varför hata den så mycket?
Panda, snälla, om nu Kia är så jäkla bra varför behöver de då öht garanti? De går ju aldrig sönder. Nej den 7-åriga garantin är en USP, inget annat.

Dessvärre är du så totalt förblindad av "hat mot tyska bilar" hat att du borde moderera dina egna inlägg.

Att du hittar massor med inlägg om problem med BMW på ett BMW-forum är väl inget förvånande?

Återigen om du kan ta in, och förstå, att alla vill inte bli räddade från att "begå misstaget att köpa BMW" på ett BMW forum så har du kommit en bra bit på vägen. Ha detta som ditt nya mantra "Jag kan inte missionera mot BMW på ett BMW forum".

Ärligt jag försöker hjälpa andra som får problem, precis som jag försökte hjälpa dig med din låda, där jag oxå påpekade att om du hade letat så hade du kunnat få den lagad för i runda slängar 20-25k. Din hjälp verkar bestå i "Köp inte BMW", på ett BMW forum?

Jag hatar inte Prius men den har absolut inget som tilltalar mig. Den är ful, den är automatväxlad o jag gillar helt enkelt inte bilen som sådan. Jag gillar BMW i3 ungefär lika mycket, och alla andra BMW hybrider med för den delen. Jag har kört GLC Hybrid en del, den är sådär, inget jag skulle köpt. Men visst det var lite kul att kolla hur många km man kunde krama ur batteriet, typ de första gångerna.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
det har kanske känts som att jag hatar tyskarna men jag gör inte det, säger inte till folk att inte köpa det men säger till vilka fel som kan förekomma, det är jättesköna bilar att köra och dom är jättevackra att titta på. Kommer självklart att justera lite i när jag rekommenderar och tipsar i märken och modeller men jag påpekar starkt att jag inte hatar dessa märken. Hjälper gärna till folk som inte vet. Som sagt en gång till hatar ej tyskarna, kommer försöka i framtiden att visa det bättre. Nu skakar vi hand och går vidare.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Autopower är väl bara om BMW diskution och inte andra märken? Nu har vi avslutat detta om den bilen tråden skapades för och jag har tackat alla för vettiga tips och råd från mina sida men att diskutera andra märken låter som vilken forum som helst och inte autopower. Nu ska vi inte bråka utan dela med oss kunskap och tips här. Sluta upp med det ni krabbar om.
Irfan: Helt seriöst, du är lite som Pandan. Det skall vara hängslen, livrem, flytväst, skor med stålhätta, överlevnadsdräkt, hjälm, skyddsmask med gasfilter och hörselskydd. När man är så ängslig så kommer man aldrig komma i mål med att köpa en "häftig" begagnad bil, till rätt pris med många mil. Du kommer inte kunna sova på nätterna utan bara oroa dig hela tiden.

Din gamla E61 verkar ha klarat sig hyffsat, utgå från att en nyare BMW kommer klara sig lika dåligt. Jag oroar mig aldrig för vad som kan hända när jag köper en beg bil, däremot kalkylerar jag kallt med att få byta en hel del i bussnings/led -väg på en bil som gått 20000 mil inom 5000 mil, det är att betrakta som förbrukning. Vissa har den taktiken att byta endast det som behöver bytas, min taktik är mer att när en led/bussning går sönder så byter jag alla, dvs om en led går sönder i framvagnen så byter jag alla leder/bärarmar och bussningar (i framvagnen!) det blir oftast bäst, och billigast i det långa loppet.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
tror mer på att jag och irfan är mer oroliga över motor o låda, dyra delar och inte småtjafs som leder och armar, tror att du förstår det. Bryr mig inte om sånna delar, skivor-bromsar-service, etc etc. Men inom loppet på 10 år så enligt min mening så ska tex motor-låda-fördelningslåda-kardan-etc etc etc ska hålla ut, gärna bilens livslängd. Borde dessa klara sig tycker du? eller är dom också slitagevara som bör bytas? Ja vi gillar hängslen, gör inte du? tar du med i kalkylen att kedjan kan rasa och pippar hela motorn? För jag gillar inte att ta med i kalkylen att sånt kommer att rasa, då köper ja nått annat.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Panda666 det är det jag tycker är viktigast. Motor låda och dem dyra komponenterna. Vi har samma tanke om detta
Då var du tillbaka på ruta ett igen. Läs rapporten som Lövet länkade till. Anmälda skador per 100 bilar/år är 0.5 vad gäller kategori "Motor", för "Växellåda/drivning" är det ca 0.4. Tittar man på "Maskinskada" som helhet, dvs där allt ingår från elfel till "vad-du-vill" så är det 2.5. Där har du vad du vill kalla för "Alla går sönder". 2.5 anmälda skador per 100 bilar/år, o då ingår alla tänkbara fel som feltankning osv osv. Mer specifikt för "drivlina" så är skadefrekvensen 0.5, eller om du så vill 1 anmäld skada per 200 bilar/år.

Varför säger du hela tiden saker som du sedan vill få till att jag sagt? Var/när har jag sagt att det är OK att motor/drivlina rasar?

Nej jag kalkylerar inte med att vare sig motor eller låda går sönder, men risken ökar med stigande ålder oavsett bil. Det är absolut inget jag ligger sömnlös över på nätterna. Händer det så bad luck. Men du vill ju ha garantier på att det INTE händer, o det finns det ingen som kan ge dig, inte ens om du köper en Lexus.
Min bruxis har gått över 40000 mil, en riktigt skitbil (VW). Det enda jag gjort med motorn är att byta kamrem var 9000:e mil. Efter 40000 mil borde det mesta var "väl inkört", jag oroar mig inte det minsta för motorn. Det finns ett antal bilar av den sort som du vill få till att de "rasar hela tiden" som gått många-många mil, o mer därtill, utan problem. Dessa ägare har då alltså haft en enorm tur?

Återigen: Du har helt fel när du påstår att "alla" rasar. Det gör de inte. Ja statistiken visar att fler går sönder än genomsnittet. Men det är ett stort steg från 2.5 anmälda skador per 100 bilar/år till 100 per 100 bilar/år. Det framgår inte heller om det är några få bilar med återkommande problem eller om det är jämt utspritt över alla årsmodeller/miltal.

Jag förstår inte varför du ens bryr dig om BMW. Sätt dig o le glatt i din Lexus, du har ju en helt problem fri bil? Släpp snacket om att "alla går sönder" o håll dig närmare sanningen, dvs "Nej BMW är inte märket med minst problem, men det betyder inte att alla går sönder hela tiden".

Om man istället tittar på genomsnittliga skadekostnaden så "vinner" Lexus. Skall man då tolka detta som om/när en Lexus går sönder så rasar den ordentligt, medans övriga bilar har flera, billigare "små fel"? Eller är det bara Lexus som är bra på att ta betalt? Jag bryr mig faktiskt inte, men tänk på detta så du kan sälja din innan maskinskadan upphör, för händer det något utan maskinskada så är sannolikheten för en dyr reparation rätt hög?

Jag är realist när de kommer till begagnade gamla bilar, Precis allt kan gå sönder, när som helst. Men jag oroar mig inte. Jag oroar mig inte heller för att det ska bli krig, eller att nåt galet terrordåd inträffar just när jag befinner mig i T-centralen.

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Vet faktiskt inte vad du bölar om längre och jag har faktiskt sluta bry mig, orkar inte ens läsa hela din bibel som du skriver här. Vet bara en grej att det är många som rasar, säger *inte ALLA* men många rasar, sluta lägga ord i min mun. Många rasar punkt slut. och nej återigen alla bilar går inte sönder, hör sällan om toyota-kia-lexus att dom pajar i motor o låda. dom delarna som kostar jättemycket att byta. skiter i ifall bromsar och skivor måste bytas och däck osv samt service och andra delar men motor o låda ska tåla fan. Sanningen är att bmw skall vara premium men håller lika dåligt som peugeot fast kostar dubbelt så mycket, så är det. Så tycker jag, kan du acceptera det? om inte så bryr jag mig väldigt lite, varför jag är här? för att det är ett bmw forum och jag gillar bmw. För att jag gillar att hjälpa folk med min kunskap om bmw, har ägt flera bmw under min tid och kan ganska mycket om dom. Lägg ner nu och gå vidare, räcker med detta trams det har gått för långt.
Många är alltså 2.5 per 100 bilar/år. Många kan oxå vara 500 per år, men är 500 fortfarande många om det är 500 av 50000 (1 av 100)? Många kan oxå vara 20, om det är 20 av 200 (1 av 10). Läsförståelse kan inte vara det du är bäst på, hoppas jag. Jag har aldrig läst om en Dacia, Yugo eller VAZ/Lada med rasad motor/låda så då måste det betyda att de är lika bra som de andra märkena du nämner.

Tramset ligger i att du vägrar förstå/inse att statistiken för BMW är inget super-alarmerande, om än inte det minsta smickrande. Jag undrar jag om du vet vad som menas med "premium" ? Jag tror du hjälper väldigt få, däremot är du bra på att ha "läst eller hört" saker. Din "kunskap om BMW" vet jag inte vad den syftar på.

Vore det som du vill ge sken av så skulle ju inget försäkringsbolag försäkra bilarna, eller så skulle premierna vara flera gånger högre än för likvärdiga bilar av andra fabrikat, är de det?

Kontentan är ju att vi är överens om att BMW inte är det fabrikat som går sönder minst, men där du skriker "vargen kommer" säger jag att det är ungefär som för andra likvärdiga fabrikat, för det är ju det statistiken visar, inget som jag tror, hört eller läst. Du har bränt dig på din F10 så det fattar vem som helst att du inte är nöjd, men den stora tysta massan (de nöjda?) skall alltså ignoreras helt.

Nånting säger mig att du vill ha sista ordet så...Varsågod!

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
NO TURBO SHIT JUST REAL POWER. Nu får ni lägga av och bråka alllesammans. AJJA BAJJA
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Jag håller med Panda och förstår honom fullt ut. Har ägt följande BMW bilar:

Dom som har varit bra:
BMW 530 - 2001 (vibrationer tar kål på en och rost)
BMW 525 - 2003 (vibrationer tar kål på en och rost)
Fortfarande en av dom bästa bilarna jag ägt någonsin trots vibrationer.

Kass kvalitet:
BMW 520D - 2007-8000 mil ( Massvis med elfel, shit, motor var OK, gamla familjen M47)
BMW 325 M sport 2008-6000 mil - Ryckningar, tändspole, pump, eh var bara shit med bilen.
BMW 520D - 2014 - 4000 mil, kabelbrott (14000SEK), vindrutan så fort du blåser på den går den sönder. Drivlina fel oftast. Sålde shiten.

Bilar som har funkat för mig efter BMW bara:
Honda CIVIC - 2010 -- Jag kommer inte ihåg senast jag öppnade huven, ägt bilen i 3 år! Bästa bilen har körglädje och driftsäkerhet, men komfort sådär.

Mazda 6 2011 - 2,2 -- Körde med bilen 5000 mil, problemfritt, sålde vid 16.000 mil.

Volvo XC70 - 2015 - sprillans ny körde i 14.000 mil problemfritt - 3 år tänstebil.
Volvo V70 - 2004 -22.000 mil Bara rullar och vårdas ej.

Man kan säga att jag har lämnat BMW för en Japansk och en Kina - Bil.

Nu säger jag inte att jag inte kommer äga en BMW igen. Jag anser fortfarande att komfort, drivlina och körglädje är BMWS starka sida när allt lirar ihop.
Hitta en problemfri BMW idag som bara går som de tidigare e39:or tror jag inte finns. Vill man ha en driftsäkerbil, är det Lexus och Honda samt Volvo fram till 2017, V70 alt. XC70.
Farsan äger en 2013 BMW 520d, köpte den ny, körde den igår, helt underbar, men va fan vibrationer? Trots nya skivor och däck. Bilen har gått endast 12.000 mil. Ryckig växellåda!

Läser man som jag gör om dom flesta bilar är det svårt att hitta återkommande problem om Kia, Honda, Mazda, Lexus däremot tyska bilar är det en del.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
För att få balans på diskussionen att det finns nöja BMW-ägare så kan jag rada upp mina BMW som jag köpt nästan nya och kört långt med.

318i-88 E30 körd till 27.000 mil utan reparationer, utöver slitdelar och service
316i-00 E36 körd till 22.000 mil. Tror inte jag reparerade något alls.
530i-04 E60 körd till 29.000 mil utan reparationer utöver slitdelar och service.
325i-05 E90 körd till 27.000 mil. Byte av vattenpump vid 24.000 mil.

Utöver dessa har jag ägt ett antal BMW som bytts vid lägre miltal och även de har varit felfria.

De jag äger idag, 328i F30, Z4 3.0Si E86 och 650i F13 är helt felfria, men då är miltalen fortfarande relativt låga.

Så precis som Dawwe är jag nöjd med mina BMW och har dessutom avverkat långt över 100.000 mil genom åren med märket.

**BMW-ägare i 38 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
h0
184
h03admpa
BMW I5 eDrive 40 Touring M sport
Man kan ha tur och otur med alla bilar. Men varje BMW som jag har ägt har det alltid varit något. Kan vara att man är speciellt petig med just märket.
Men som sagt, kommer komma tillbaka till märket inom snar framtid då jag har insett att känslan som en BMW förmedlar är svår att hitta i andra bilar.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Då är det inte farligt med 27000 ml för en 3 årig diesel med 258hk och automat låda heller. Fullservad från dag 1 till 25000 så då blir det oljebyte i motor och fördelningslådan
Lägg undan ca 30000 kr för ett kamkedjebyte (Fick en offert på en tilltänkt 530Xd -12 hos Mekonomen verkstad) Kommer att rassla snart, tidigare på stadskörda bilar
( ca 20000 mil) med start/stopp system i bruk, senare på långkörnings bilar (35000 mil)
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.