AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.213

Bmw f11 530d 258 hk xdrive automat en ägare och 20300 fullservad tips snälla

Sida 5 av 6
Efter jag har läst tråden, så var det nog lugnast för dej att du hoppade bilen. Det kommer fler bilar...med färre mil.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Tack för fina tips och råd. Ni är bäst.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
lol läste ja mitt namn här?^^

bmwirfan: tror du hade nog tur att du inte köpte bilen, tipsar dig att ta en kväll och riktigt läsa igenom alla trådar här innan du bestämmer dig för en långmilad bmw. Ta mitt tips och läs igenom alla trådar om hur mycket problem som kan uppstå. Rasade lådor, både automat och manuell, kamkedjor som går av på alla dieslar och bensinare, turbos som pajar, fördelningslådor, luftbälgar, kylare, ac kondensor. och det är bara några få exempel då det finns mycket mer som kan strula som kan få dig och din kära familj helt i tårar och konkurs. Mitt tips är köp fan inte en bmw eller tysk bil överhuvud taget som gått mer än 5-7 tusen mil. Köp en lågmilare samt så ny som möjligt då din halvförsäkring/helförsäkring kan täcka en stor del ifall nått skiter sig. Försäkring som du tecknar på ditt namn tex halvförsäkring. Och lyssna inte på alla historier om folk som kört 40.000mil och har inga problem för det kanske inte du har tur med, det är lotto, har du otur att motorn rasar då sitter du och familjen där och behöver en begagnad motor som kostar över 50-60 tusen för att byta. Det är bara Dina pengar och ingen här kommer kunna hjälpa dig. Bmw ger ingen goodwill och sånt ifall din bil har gått mycket. säger inte att du ska skippa bmw, säger bara välj smart, välj en lågmilare och så ny som möjligt.

Dawwe du är jätterolig jag vet att du har saknat mig;)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Panda666, det där resonemanget håller inte heller. Bilen trådskaparen tittade på ligger ju på 650.000 kr om du ska köpa den ny. Nu hade den tappat 470.000 kr i värdeminskning och gick för 180.000 kr..

Du kan alltså köpa den begagnad och riskera att få laga den för 100.000, eller så köper du den ny med garanti, men får då en garanterad värdeminskning på över 400.000 kr.

Är du rädd om dina pengar så försök inte skydda dig genom att köpa nyare bil med garanti och försäkring. Det enda du kan göra i så fall är att köpa en Dachia Duster sprillans ny för 99.900 med lång garanti så är du rädd om slantarna.

Jag har ägt både tyska o japanska bilar i spannet 30.000 till 40.000 mil, hur mycket man än reparerar kommer man inte i närheten av värdeminskningen på en dyrare ny premiumbil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Helt rätt. ALDRIG att det "lönar sig" att köpa ny bil i förhållande till eventuella reparationskostnader.

-------
//Lövet
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
tipsade om att han skulle köpa *nyare* inte helt ny. är det lönt att skaffa en kraftigt begagnad bil för 200 och ha lån dessutom samt sen lägga på 100 till för reparation? där håller ja inte me om alls, lika bra ha en så ny och lågmilad som möjligt me runt 200-250 och ha försäkring, ta hand om den och sen sälja om några år, en långmilare kommer dessutom vara omöjlig att sälja sen om man inte tål jättemycket prut. Bara mitt tips och alla får såklart göra som dom vill.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är väl alltid en avvägning mellan hur man fördelar pengarna.

För ~250' kan man få en ny Passat och det kommer vara ett säkert, förutsägbart och tryggt köp och bil de kommande åren. Men vi pratar inte stark motor eller mycket utrustning och kanske inte en bil som direkt väcker känslor.

För ~250' kan du få en begagnad 530d F11, men den är ju då använd. Därmed är risken för haverier, reparationer och oförutsägbara kostnader större. Den kan ger mer glädje för sin ägare, men också mer huvudvärk.

För ~500' kan man få det bästa av två världar, ett tryggt och förutsägbart köp och rolig bil, men du har då 250' mindre som hade kunnat användas till mycket annat roligt...

Summering blir, alla val har kostnader, av olika slag och varierande förutsägbarhet.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
panda666, du får ingen pemiumbil med lite motor och utustning för 200-250 som har några år kvar och några tusen mil kvar tills garantier och maskinskada går ut. För de pengarna blir det en betydligt enklare bil som pengarna räcker till.

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Länk

Länk

här är några exempel, dessa har lite liv kvar då försäkring gäller kvar, några år till om inte han kör skitmycket. finns flera om man letar lite. om inte han vill ha över 300hk då blir det svårt men dessa går ju underbart och har mer kraft än vad han behöver. han kanske inte behöver 500hk att ta barnen till dagis eller semester till åland?. dessutom så går det säkert att chippa skiten ifall ts vill göra nått sånt, men skulle rekommendera att han inte gjorde det. så skulle absolut köpa nått sånt än det andra långmilade skitet.
Panda vad är det för jäkla gojja du pratar hela tiden? "Lite liv kvar"? Vad gör du här med all din okunskap? Det enda du gör är att sprida dynga, och varna hit & dit. Att det finns problem med alla bilar, oavsett fabrikat, det vet vi alla. Att man hittar övervägande "problem" på ett märkesforum är inte konstigt. Det är dock konstigt om man tror att problemen på ett forum är mycket vanligt förekommande o dessutom "räknar ut % drabbade med forumet som underlag".

Jag vågar på påstå att majoriteten av BMW ägarna "hänger" inte här. Glädje stavas inte Lexus, eller jo möjligen om det är en Lexus LFA. Jag har nyligen varit inne hos Lexus o kikat på nya bilar då de behagar "terrorisera mig" med riktade utskick. Det var fina bilar, men ingen som väckte "vill ha känslan". Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Diesel däremot, den gillar jag skarpt, men där är det mer Opel Sverige som klantar sig o tar inte in special utrustningsnivån jag vill ha (vill ha Individual lackering). Men det kommer kanske, i framtiden.

Till TS: Kika på Insignia, du får en bra utrustad lätt begagnad -17/18 för 250!
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
hej dawwe, var inte meningen att låta sådär, menar att dom har liv kvar som är positivt då i min erfarenhet kan det gå åt helvete ifall man har otur, därför skulle jag själv personligen inte köpa långmilare. Varför pratar du om lexus hela tiden? javvist fina bilar. bmw är också fina bilar, men bmw pajar oftare och hårdare än lexus det är faktum. men vi släpper det där, säger inte han ska inte köpa bmw, bara att han ska köpa lågmilare där det finns lite försäkring ifall nått skiter sig. så menar absolut inget illa och alla får göra precis vad dom vill, är inte här för att skapa chaos;) tycker inte du dom ja länkade var bra?
puss o kram till dig.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att BMW går sönder oftare än Lexus motormässigt finns det gott om statistik på. Men det är fortfarande långt ifrån alla som går sönder. Inte ens nära. Länk Länk

-------
//Lövet
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
vill inte vara negativ men man betalar ju så mycket pengar för en premiumbil, närmare halv miljonen me extra utrustning hit o dit, och endå är bmw top5 av bilar som pajar frekvent enligt första länken du postade. Ser det bra ut? som sagt vill inte kasta smuts och alla har egna perspektiv och åsikter. Men fortfarande skulle köpa nått som gått lite och så ny som möjligt, kan inte gå så mycket fel då, åtminsone får man hjälp ekonomiskt.
Lövets länkar är bra. Men man måste kunna läsa diagrammen oxå, tex motorskador "Anmälda skador per 100 fordon/år", där x-axelns gradering går från 0 till 2. Sämsta märket har 1.5 skador per 100 bil. Samma för växellåda/drivning är en gradering från 0 till 1.2, där sämsta märket har knappt 1.2 skador per år. Så det är alltså dessa risker du (Panda) överdriver. Visst BMW ligger inte bra till, men det är inte alarmerande dåligt heller, inte som du påstått att "nästan varenda kamkedja o manuella låda går sönder". JA det händer, o på ett forum så läser man sällan inlägg där någon skriver "Fan, inget går sönder på min bil, vad ska jag göra?". Andra axlar kan ha en gradering från 0 till 0.2, man kan inte bara titta på staplarnas höjd Panda...

Jag som bara har gamla skitbilar, o som inte går sönder, har jag då haft enorm tur hela tiden? Har haft min snart 23 år gamla bruxis i 12 år, o den bara går och går, o den tillhör hatkategori nr 1 på en annan "bilsida", nämligen VW. Jag önskar faktiskt att den kunde gå sönder så jag kunde skrota den, och det skall erkännas jag tror att den har på sin höjd 2 år kvar o sen kommer rosten bli alltför dålig för min del, som det är nu är det bara "ytligt", sorgligt nog gick den från att inte ha någon synlig rost alls till en hel del synlig rost på knapp 3 år :(. Men maskinellt är den om än inte som ny så iaf felfri, drar ingen olja startar alltid, o har under de dryga 20000 mil jag haft den aldrig lämnat mig stående längs vägkanten. Ja det är riktiga skitbilar dessa VAG.

pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Dawwe var inte sådär, du vet vad jag menar, man betalar stora pengar för en ny bil och det finns risk att nått som motor o låda pajar. Alla bmw och vag pajar inte självklart, men en ganska stor del gör det tycker jag personligen. För såna premiumvagnar borde chansen att nått paja vara väldigt liten jämfört med vad man betalar för peng. Luftbälgar på kombis tex på bmw, kamkedjorna n47, alla varningar om automatlåds haverier, felkoder drivlina alltså. Sen adblue/egr ventil som pajar på helt nya bmw. javvist manuella lådor också. Samma sak me vag, inte bara dieselfusket men dsg lådorna också och dom skitdåliga tsi/tfsi motorerna, gas bilarna. Finns mycket mer att säga men det behövs inte. Du kan tycka att jag överdriver men det tycker inte jag själv, för mig är det inte ok att dessa problem finns medans för andra verkar det vara normalt att det ska finnas risk för dessa ras.
Hur och var folk spenderar sina pengar är inte min sak. Alla får göra som dom vill. Som ja sa varenda bil från bmw och vag rasar inte självklart men enligt vad ja sett o hört så en stor del gör. Vi borde gå vidare nu, ha en trevlig kväll.
"Vad jag har hört". Precis. Vem har sagt att det är OK med dessa problem? Men du påstår att det är ju (dina egna ord) "en stor del gör". Statistiken säger dock att så inte är fallet. Du måste oxå komma ihåg att man förväntar sig mer av en "premium" bil. En gnirkande panel kan vara "katastrof" i en BMW medans man accepterar det utan att blinka i e Toyota? Du måste tagga ner lite med att sprida dynga iaf här, du är ju trots allt på en märkesspecifik sida? Dyngan kan du med lätthet sprida på andra sidor, och dessutom få uppmuntrande glada heja-rop?

Personligen tycker jag att det spelar ingen större roll vilket fabrikat man köper idag, bilarna är lika bra/dåliga ungefär, därför jag kikar på Opel, man får väääääldigt mycket för pengarna.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
du borde börja tagga ner lite för att du tror att jag snackar skit om dina favoritmärken här i varenda tråd. Jag kommer bara med fakta och grejer som har hänt, hört? så du har alltså missat alla n47? alla rasade lådor mm? börja tänk lite innan du gapar. jag hittar inte på nått, utan förmedlar för folk vad exakt det är dom köper, kan inte du acceptera det kan ja tipsa dig om att sluta läsa här för ja kommer ej att sluta tills mod ber mig eller nått. känner inte att jag gör nått fel utan skriver bara till folk om vad dessa bilar kan ha för fel, och om du inte tål att man berättar lite fakta om ditt favoritmärke då vet du vad du ska göra. Försök att hålla en vuxen ton och ge fan i med påhopp. spelar visst roll vilket fabrikat man köper för alla bilar pajar inte lika mycket och lika ofta så är det bara, kan du inte inse det är du verkligen i förnekelse. Det är klart jag förväntar mig välidgt mycket av en premiumbil, har jag lagt ut närmare halvmiljon på en helt ny 520d så vill jag fan den ska hålla minst 10-20 år. Annars är det värt pengarna?
Jag har inga favoritmärken. Ser du nån "röd tråd" i BMW, VW och Opel? Mer än att det råkar vara tyska bilar. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa asiatiskt, men de råkar för tillfället inte ha modeller som passar mig, eller tilltalar mig. Som sagt jag var inne o tittade på nya Lexus, det fanns ingen, INGEN, som tilltalade mig.

Vad tilltalar mig? Jo en stor bil, kombi, 6-växlad manuell. Be Lexus att bygga en sån med en snål typ 190 hästars diesel, utan nåt jävla hybdridskit (KISS principen Keep It Stupid Simple), massor med utrymmen så LOVAR jag att vara bland de första som kritar på en beställning. Som det är idag är det nästan bara europeiska fabrikat som kan erbjuda bilar av denna typ. Nej jag tycker INTE att G31 är rymlig.

Du verkar inte förstå en sak. Jag har aldrig påstått att BMW är felfria, för det är de inte. Jag basunerar INTE ut att M5 E39 och M3 E36 är helt fria från problem baserat på att jag aldrig haft problem med mina. Du basunerar däremot ut, med domedags röst, att "alla lådor kommer rasa, och alla kamkedjor börja strula". "Fakta" kan du utläsa ur statistiken, allt annat är vad Trump kallar för "Alternativa fakta".

Jag vet inte vilken värd du lever i men till o med en bra eller så gott som fullutrustad Opel Insignia landar på närmre 400k, eller betydligt mer beroende på motorval.

Om du lever i tron att en bil, oavsett fabrikat förväntas fungera felfritt i 10-20 år så lever du i en fantasivärld.

Så tagga ner lite med ditt basunerande, eller så är det som så att du har blivit virussmittad av tomtarna på garaget, jag kommer mycket väl ihåg hur snacket gick där. Vi vet alla att BMW är inte världens bästa bil, men inte världens sämsta heller. BMW är inte heller mer premium än något annat "premium märke", men förväntningar på BMW är ofta högre. Audi, BMW, MB, Lexus, Infinity osv är en smaksak, de tilltalar olika kunder, dvs gillar man "hybrider" så är valet givet, samma sak om vill ha "sportigt med mer körkänsla". Vill du ha premium på riktigt så kika på Bentley, Ferrari eller Lamborghini. Så håll igen lite, upprepa inte ditt mantra, du behöver inte missionera här. Jag tror att de flesta här inne är sunda nog att inse att BMW är inte världens bästa på någon punkt, men däremot tillräckligt bra.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
ja jag är helt galen och måste vara full om ja ska tro att en helt ny bmw tex 520d me lite utrustning som jag plockar ut för 500.000 tex me sport osv att den ska hålla i 10 år utan att motorn eller lådan havererar, för det måste ju vara helt omöjligt enligt vad du säger. Om inte ens du kan försvara ditt favo märke så tänk dig hur jävla bra är den? varför har kia 7 års garanti och bmw ger endast 2? tänk lite på det. Jag smutskastar inget märke utan säger bara vilka fel dom har. Jag måste alltså vara helt galen som tror att motor o låda ska hålla livet ut på en premium bil som bmw men ack så helt full jag är som tror på det. Det är helt galet att tänka så va? att den ska hålla i 10 år. Du gillar inte lexus jag förstår det, men att kalla det för piss är nog lite att överdriva när deras teknologi sällan ger sig, du måste nog vara väldigt irriterad att du inte hittar så många trådar med rasade motorrer/lådor från lexus i samma utsträckning som bmw-audi tex.

Nog med detta tycker jag, vi kommer ingenstans.
Jag har inte sagt att Lexus är piss, det är dina ord. Att säga att de INTE har nån modell som tilltalar mig är inte samma sak som piss. Längden på garantin har inget med bilens kvalite att göra. BMW har för övrigt, så vitt jag kan minnas, 4 års fabriksgaranti i USA.

Man läser så klart det man vill läsa mellan raderna, jag skrev inget om motorhaverier eller så. Men att en bil kommer gå sönder inom 10 år kan man vara tämligen säker på, på ett eller annat sätt.

Ja det vore ju konstigt om man hittade Lexus trådar i ett BMW forum :D, jag kan faktiskt inte hitta en enda tråd, de måste vara helt felfria :D.

Jo vi kommer någonstans o det är att de flesta här inne vet redan allt det du skriver om, men att du överdriver dessa problem o gör de ungefär 5 gånger större än de är. Du kan inte rädda alla från att "begå misstaget att köpa en BMW", först när du insett det så kommer du kunna tillföra något konstruktivt här.

Annars kan man ju alltid göra som på garaget.org, alla köpråd slutade med "Köp en Prius" , så TS köp nu en Prius :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.