AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.215

Bmw f11 530d 258 hk xdrive automat en ägare och 20300 fullservad tips snälla

Sida 3 av 6
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Har ingen släkt här inne. Men ska man pröjsa runt 200k. Man vill inte köpa grisen i säcken
Nä det vill väl ingen. Kan du absolut inget om bilar så råder jag dig att köpa hos en auktoriserad firma, där brukar man ha bättre "garantier". Åk o titta på bilen, ta med nån som kan nåt om bilar. Känns allt bra så fundera på det. Om inte så avstå.

Det finns 1000 grejer som kan gå sönder på bilen, ju mer utrustning du har desto större är sannolikheten för att nåt kommer strula. Tycker du skall sansa dig lite. Vad kostade bilen ny, 500'? 4 år och 20000 mil senare är den nere på 200'. Är det ett bra pris jämfört med bilar som gått hälften så långt? Är bilen i bra skick? Ser den mer ut som en 10000 milare (ja du får åka o titta på en "äkta" 10000 milare!)? Bara du kan svara på dessa frågor. Men, jag, och flera andra, hade inte backat bara för att den gått 20000 mil. Skick kontra pris är avgörande!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Anledningen till att bilen kostar 200k istället för 500k är ju just PÅ GRUND AV risken för att den går sönder. Risken finns, den är uppenbar till och med, att någonting kommer gå sönder eller kräva utbyte under tiden du äger bilen. Men bilen kommer inte rasa i bitar och bli värdelös över en natt även om någonting går sönder. Du kommer säkert få byta bromsar, någon gummibälg till fjädringen, nån PDC sensor kanske går sönder under tiden du äger bilen.

Men även med dessa fel så kommer det vara oerhört mycket mer ekonomiskt att köpa bilen för 200k och sedan lägga 10% per år på reparationer och service än att köpa en för 500k. Man kan inte få båda samtidigt, det går inte.

Känns det alldeles för obehagligt - privatleasa en VW Golf Alltrack TSI för 2995:- eller motsvarande. Säkrare och tryggare blir det inte och dessutom är det väldigt prisvärt.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jag har ringt bärgare 2 ggr under de 22 år jag kört bil. Båda gångerna har det varit med bilar som gått under 3000 mil.

Min inställning är att många jobbiga fel hinner arta sig innan 20 000 mil, det som kommer efter det är relaterat till slitage. Slitagefel är ofta ganska enkla att felsöka och sällan något som lämnar en vid vägkanten. T.ex. ett kasst hjullager hinner man ju rulla några hundra mil med från första missljud. Likadant med bussningar och skiftar man mellan sommar och vinterhjul själv är det lätt att slå ett öga på skivor och belägg i samband med det.

Min GT har rullat 18600 mil och frugans Gran Tourer 4000 mil, gissa vilken som blivit bärgad!

Kör du max 1500 mil så köp bilen, då kan du rulla 3 år och den har gått 24 500 mil. Då är den fortfarande säljbar... finns alltid folk som vill åka dieselsexa!

//Stenback
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Jag tycker det låter som en trygg och säker bil, jag skulle inte ha några problem att köpa en sådan.
Dock är jag rädd för att du kommer vara alltför orolig över att något kan hända med bilen så du kommer inte kunna njuta av den, så frågan är om du inte borde leta efter en annan?
Transocean
I Tyskland anser man bilar som gått över 10 000 mil som riktiga långmilare och vid 20 000 mil är det endast export till Polen/Ryssland/Afrika som gäller.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Så min 35000 milare är skroten nästa?!
Skick och skötsel... skick och skötsel...!

Diesel-räsern
/Rickard
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Vad ska jag låsa detta till? Behöver hjälp med att köpa bil men den gör mig fundersam. Vill bara ha en säker bil att kunna åka ut med barnen och frugan utan att behöva oroa mig för saker
Transocean
Du kommer aldrig att kunna sova gott om du bestämmer dig för den bilen. Alla reparationer och oväntade ras kommer att dras från DITT bankkonto. Jag skulle gå för en ny KIA med 7 års garanti i ditt fall. Säg inte att du vill köpa långmilarn på krita?
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Kia aldrig i mitt liv, hellre en häst på parkeringen än den bilen.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

tarzan325: Absolut inte, men värdet är väl ganska skrotat? Eftersom större delen av marknaden inte förstått värdet av skick och skötsel så blir priset oftast därefter...

bmwirfan: Nu har inte jag stenkoll på marknaden men en snabb sökning tycker i alla fall jag inte ger att 200 k för en 20 000 milare är något dunderpris?

T.ex. denna: Länk hade jag nog hellre gått på om jag vore sugen. Typ halva milen, men ändå skinn och navi.

//Stenback
Hur länge har du haft din nuvarande 520D? Hur många mil har den gått? Hur ofta har den gått sönder?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du "bara vill ha är en säker bil att köra frugan och barnen utan att oroa sig" så är ju Transoceans tips det bästa.

En 530d ska du ha om du vill ha en snabb familjebil, med bra köregenskaper. Om du vill slippa oroa dig köper den en sån ny, om du kan leva med lite oro så fungerar ju en begagnad.

Men du kan inte få en garanterad problemfri bil när du kollar på de som gått dessa miltal. Det får du inte heller vid 10 000 mil.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Men det är exakt så här den ser ut som jag vill köpa. Min nuvarande har jag haft i fyra år och funkat kanon, köpt den med 14k mil nu har den passerat 17k mil och funkar kanon än. Så som ni ser kör jag inte så mycket. Vi har andra bil också och det är den vi sliter på. Korta ärenden till affären eller för att hämta mat eller så.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

bmwirfan: Följ ditt hjärta, det är lättare att kosta på reparationer på en bil man älskar än att kosta på reparationer på en bil man bara köpte för att det var det vettigaste alternativet!

Bjud 190'

//Stenback
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Tack för alla snälla människor som svara och tipsar. Luftbälgar ska bytas och någon ad blue grej på den sen ska den vara körklar nästa vecka så då blir det en provtur hoppas jag. Ska se om jag kan under provkörningen ta den till en som kan lyfta och se.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Nu får vi se denna vecka om bilen blir färdig för en provtur. Hoppas att allt blir som det ska och att man får valuta för pengarna. Hur är det som jag har hört att man ska köra emellanåt dieselvärmare om bilen har den för att cirkulera den eller vad det är folk snackar om vet jag inte? Det var någon som sa att den original ska kunna kyla bilen också på sommaren, stämmer det eller? Har aldrig haft bil med dieselvärmare så jag är helt ny inom området
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Hur ligger det till kan man ha 16" original från e61 till en f11? Passar fälgarna och det alla snackar om ET? För bilen i fråga har inga vinterdäck och jag har nya som är inköpta i november så då kunde jag spara dem om dem nu passar
Minst 17" på F10/F11, möjligt att det kan finnas några enstaka 16" som går på precis?
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Farsan har 520d 2014 och han fick med 16" till sin men är det skillnad i hjulhuset mellan den och 530 xdrive samma år
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.