AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.219

Bmw f11 530d 258 hk xdrive automat en ägare och 20300 fullservad tips snälla

Sida 2 av 6
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag skulle knappt köpt en BMW utan komfortstolar. Tycker stolarna gör väldigt mkt... sen har jag ventilerade stolar, grymt skönt nu när solen börjar hålla i sig lite mer.

Utrustningsmässigt är den väl inte sååå välutrustad. Är väl navigation, rattvärme och elmanövrerad baklucka som jag skulle säga är lite extra. Även om elmanövrerad baklucka nu börjar finnas lite överallt. övrigt utrustning finns väl mer eller mindre på vaje BMW eller?

Sen när det gäller miltal. Min 530XD har slagit över 26k mil. Dock E61-karossen. Inte bytt en bustning. Växellådsolja bytt vid 15k mil. Växlar och går hur bra som helst!

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Chip saffire tack att du skriver. Hur är det med dem motorer 530 258 hk? Finns det något man bör fundera på om man kan behöva byta pga mil. Hur ligger det till med deras kedja när byts den om den ska bytas så att säga? Vilka risker finns det på en så pass ung bil och dem mil? Vad bör man ha i åtanke iaf? Vad gäller motor är det mest man tänker på är ju allt som kan åstadkomma en motorhaveri. Hir slitstarka är dem? Någon mer med erfarenhet? Allt uppskattas fruktansvärt mycket. Vad kan den bilen vara värd med sådan utrustning dem mil och den årgång?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Den där har väl sportpaketet (skinn, sportstolar, 18", MRatt) + Navi. Jag sitter bättre i sport är komfortstolarna, men det enda är att själv prova.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Jag hittade på nätet och så här invändigt ser du ut exakt. Detta är väl sport stolar eller?
Länk
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ja det är sportstolar.

Treliterssexan ör väl samma som sitter i 530, 535 samt 550. Sen är det så klart olika antal turbos samt massa annat. Så komponenterna är ju inte direkt samma. Men verkar ju vara en ytterst pålitlig motormodell om man väljer att ha samma grund i så många olika. Men det är bara en egen reflektion och någon annan har kanske en annan tanke.

Sen är det väl nästan samma växellåda mellan 530 och 535 vilket betyder att marginalerna torde vara ganska goda för den kraft som 530-motorn levererar...
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Ok tack. Trodde det också om stolarna menar jag. Borde 20k milen oroa mig eller ska jag klippa till? Bilen ser precis ut som på länken och vit utvändigt med el dragkrok och ellucka. Vad tycker läsarna?
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Som tidigare skrivit i tråden, många mil på kort tid är inte dåligt för bilen. Köpte min när den gått 20k mil. Har inte gjort något förutom service på snart 7k mil.

Så om den känns bra när du kör den skulle jag inte tvekat över milen, så långe det reflekterar priset. Värdeminskning när den närmar sig 30k mil lär vara ganska grotesk... så om du tänkt köra den så länge den håller ihop är det nog en ”bra” affär. Har du tänkt byta efter 6-8k mil så får du nog inte så mkt för bilen...
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Klart jag vill behålla bilen om den håller utan större problem. Det som oroar mig är mest problem med motorn och låda. Hur länge dem kan hålla, självklart med alla service och oljebyten där det ska göras. Vad är viktigast på Xdrive när man tänker på service???
Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
Efter dom milen så har den väl gjort sitt, försäkringen kommer inte att täcka motor och drivlina när något går sönder, kan tänka mig att förarstolen är bra insjunken efter 20k mil och man får räkna med att det rattlar i bilen här o där. Känslan över att det en gång var en riktigt fin, lyxig och skön bil kanske finns där men jag hade avstått.
Bra insjunken förarstol? Ja om föraren vägde 150 pannor. Rattlar här o där? Nej förmodligen inte mer än en 440i så länge alla bussningar/leder är OK. Att motor låda gjort sitt? Nej inte på långa vägar så länge man servat rimligt.

20000 mil är inte mycket så länge bilen skötts som den skall, 20000 "oservade" mil kan däremot döda bilen totalt.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Som sagt, min har gjort drygt 26k och känner inte någonting i motor/låda samt har inte bytt några bussningar eller liknande. Inget klonkande någonstans...
Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
Trådskaparen är orolig hurvida det är ett bra köp eller inte, saken återstår att bilen är med största sannolikhet sliten och att eventuella problem med växellåda och motor får han/hon pröjsa själv. Vissa tycker att utrustningen är det viktigaste i denna frågan, men vem njuter av komfortstolarna och navin när något rattlar där bak och man tänker på om kamkedjan kommer att rasa eller inte...
Största sannolikhet sliten? Vad yrar du om? Har du sett just detta exemplar? Men visst om man med sliten menar att bilen har normalt med stenskott med tanke på milen, samt att skinnstolarna inte längre är helt sidenmatta så absolut, Om det är ett "bra" köp eller inte beror på priset, samt vilka eventuella problem man får under tiden man äger den. Det är inte som så att en bil som passerat 20000 mil "går sönder konstant". Min bror har en 50000 milad 523i (ägt den i 20000 mil) han har INTE behövt byta mer än det som man förväntar sig till 50000 mil, dvs kylare, vattenpump, framvagnsleder o bromsskivor. Ja det är för dåligt att bromsskivorna inte höll mer än i 35000 mil.

En 20000 milare till rätt pris kan vara ett toppenköp. Att nåt skulle hända motorn eller lådan är inget jag skulle oroa mig för, det minsta. Däremot skulle jag byta olja i låda, diff & motor det första jag gör.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Förarstolen samt dem övriga är kanon för personen som har kört bilen är en 46 årig man och den ägde han via ett företag så bilen är fullservad efter allt som skulle göras på den. Nu har han leasat en ny pga avtalet i fyra på denna och han tog en likadan fast helt ny. Har letat fram ägaren och pratat med han som har kört den och bilen användes mestadels till Norge och Stockholm och han bor i Ljungby så dem milen som han sa.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med Dawwe är den väl skött och servad som den ska är det inga konstigheter alls. Vad är 20.000 på en bil idag?

Tycker inte att du ska vara så orolig det gör bara saken värre , är du rädd för lång milade bilar så ska du absolut inte köpa den då du kommer förmodligen tänka att något kommer att hända osv..

Är det rätt pris och bilen känns stabil köp bara.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
BMW är BMW motor och låda håller men man kan ha otur i livet och det kan hända även en ny bil med låga mil pga olika anledningar.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Med många välservade mil på kort tid så får du en bil som bör hålla. Har förra ägaren brytt sig om bilen så ser den förmodligen bra ut också.

Jag körde min förra E60 530i från 700 mil till 30.000 mil under tio år utan några större reparationer och milen syntes inte. Definitivt inte på inredningen, varken på stolar, knappar, rattar eller något annat.

Frågan är hur mycket du kör. Kör du relativt kort skulle jag inte tveka att köpa bilen om priset är rätt. Kör du långt så är du snart på 35.000 mil, vilket blir mer riskabelt både driftsäkerhetsmässigt och svårt att sälja den vidare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hur bilen slits beror mer på föraren än på miltalet. Min chef sliter ut sina bilar lika mycket på 18 månader som jag gör på 5 år. Minst. Sist jag kollade i hans bil låg det en komplett täckställning till hans segelbåt intryckt i bilen. Alltså helt oskyddat med vassa metallbeslag, taggiga träbitar osv huller om buller. Vissa bryr sig helt enkelt inte utan ser bilen som ett bruksföremål som ska förbrukas. Andra är försiktigare av naturen och tänker på hur man använder bilen, att kläder man sitter med är rena osv. Slitageskillnaden blir därefter.

Att bara åka länge i bilen ger inte särskilt mycket slitage, ut och insteg är ett mycket större problem. Stenskott, absolut visst kommer det mer med ett högre miltal men körmönster betyder mycket där också. Jag pendlar i Stockholm och att ligga 100 km/h i supertät trafik ger ett enormt mycket högre slitage än på en glesare trafikerad landsväg. Min nuvarande (lyckligtvis leasingbil) ser bedrövlig ut i fronten. Min förra privatägda bil såg utmärkt ut och då hade den gått 4ggr så långt.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Jag kör runt 1000-12000 mil om året. Det blir resor med familjen till Öland eller Liseberg eller om man säger resor under semester dagar. Sen är det väl resor på helgerna runt 10 mil så det är inte mycket. Men hoppas på att bilen verkligen håller vad gäller motor och låda. Hur är elektroniken på dem och brukar det spöka där eller givare och övrigt???
bmwirfan: Är du släkt med en användare som heter Panda666 här på Autopower? Ni två verkar vara precis lika omöjligt ängsliga. Du verkar vilja ha garantier för att absolut inget kommer hända. Finns ingen som kan garantera det, oavsett vilken (BMW,Audi, Bentley osv) begagnad bil du köper. Köp en ny bil som ryms inom din budget. Asiater brukar ha bra garantier.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.