AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.218

Bmw f11 530d 258 hk xdrive automat en ägare och 20300 fullservad tips snälla

Sida 1 av 6
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Funderar på att köpa en bil av denna modell med dem mil men bara 4 år gammal och en ägare (leasad) full historik och helt i stort sett ny invändigt. Vad bör man tänka på med tanke på milen om något kan behövas byta eller så i den stilen? Bilen låter och går som en dröm Fullutrustad nav helskinnad och allt annat man kan tänka sig. Det som gör min fundersam är milen på den korta tiden och reparations behoven.vet att det finns fullt med folk som kan tipsa på saker och ting med både erfarenheter och kunskap. Bilen är fullservad på en och samma bmw verkstad sedan ny och alla papper är i sin ordning ville bara påpeka det. Snälla hjälp med med beslutet så jag vet vad jag ska göra tills nästa vecka för bilen ska in på grundlig service innan färdig leverans.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Har en 2011 530 xD på 15.000 mil och den bara tuffar och går (tvi tvi). Utifrån det jag läst känns modellen och motorn bulletproof. Det jag har funderingar runt är partikelfilter samt automatolja. Ska de bytas nån gång? I övrigt är det väl bara lyssna efter missljud, såsom hjullager et.c samt kolla att ACn går och är tyst.

Lycka till!

js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Många mil på kort tid tyder på mycket landsvägskörning och får kallstarter.
Normal kontroll att den är hel och styv, inget glapp. Bromsar, både skivor och belägg. Kolla att växellådan växlar som den skall. Finns inget serviceintervall hos BMW på denna men skulle inte skada med ett byte. Om den skall in på service nu så försöka kolla oljenivån i motorn innan - kan ge en indikation på hur mycket olja den tar.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Men den där digitala som man hittar på skärmen är väl registrerade service man kan se när man klickar då såg jag på några av dem mer än bara olja som är bytt. Men jag bara funderar på milen som får mig oroande men i övrigt är bilen kanonfräsch utvändigt samtidigt invändigt och förarstolen ser förvånande fin och inga veck i lädret som det brukarna vara på läderstolar. Ska provköra den i veckan för det var någon luftbälg eller vad det heter som skulle bytas på bägge sidor bak samt en ad-blue slang eller något i den stilen men i övrigt är den väl efter alla mil kanon. Hur brukar det vara med bussningar på dem med dem milen eller kan det börja vibrera vid bromsningar? Vad ska jag se över på bilen? Vad är viktigast?????
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Det är en tung bil, säkerligen dimensionerad därefter. Men bussningar i framvagn bakvagn samt bromsar kan väll vara värt att vara uppmärksam på (enligt tidigare tips). Min har gått mindre så jag kan inte tala av erfarenhet. Men jag läste också på en del och kom fram till Ad-blue och luftbälgar bak. Sen den eviga diskussionen att inte serva växellåda och för den delen slutväxeln samt service intervall. Om jag vore du skulle jag lägga upp utrustningslistan i den tråd och få en bedömning av värdet på bilen. Om du inte har listan så går sett att ta fram via VIN eller registreringsnummer. Påståenden som fullutrustad stämmer enligt min erfarenhet aldrig. Det sista är inte menat som kritik mot ditt påstående TS.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Det där med ad blue och luftbälgar vad är det? Ad blue vet jag vad det är men menar vad kan strula på bmw och luftbälgar. Vad är dyrt som kan tänkas i dem milen som kanske kan komma behövas byta? Hur är deras växellådor automat vad händer och hur viktigt är det med oljebyten i lådan? Finns säkert folk som hoppar det och byter vart annat gång istället. Hur länge håller turbo, och andra mekaniska delar? Är det något man verkligen bör tänka på den bilen och dem milen???
js
1.929
jsn
i5 m60 -24
Luftbälgar är ett standardfel på F11, finna många trådar om et på forumet.
Vissa har haft problem med AdBlue, men dessa problem är inte milrelaterade. Jag skulle säga att detta är ett relativt felfritt system men kan (som mycket annat) bli dyrt om det fallerar.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Luftbälgar ska bytas imorgon av bmw och det var något med ad blue slang som glappade eller så för det var det jag fick info om. Bägge bälgar ska bytas samt den slangen vad jag fattade
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket billigare får den denna mot någon lika gammal som går mer normala 9-12' mil?
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Känner personen som ska sälja den. Får den under 200000kr i genomsökt och återställda problem/service på bmw
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Om jag tolkar dig rätt bmwirfan så handlar det om en 2014 som är fullservad, ska få nya bälgar och ad-blueslang utrustning med "bara" 20000 mil vilket är ca 5000mil om året. Inget märkvärdigt alls, dessutom under 200k. Säg till om inte du tar den så gör jag det.

Jag har exakt samma bil som du idag med 35k mil på mätaren som bara rullar och går, hade gärna uppgraderat till den F11 som du har på gång!

Diesel-räsern
/Rickard
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Tarzan 325 så du tror verkligen att detta är något att passa på? Har aldrig haft bil i dem miltalen så därför gör den mig fundersam. Men bilen i fråga är kanon men bara dem mil gör mig fundersam på vad man kan tänka sig kan komma för slitage delar att byta snart. Hur länge håller bussningar på dem och körstabiliteten? Vill inte ryka på direkt med nya länkarmar styrstag stötdämpare eller något som kan skapa missljud eller försämra körglädjen i den hoppas ni alla som läser detta förstår mig.
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
TUSEN TACK TILL ALLA SNÄLLA MÄNNISKOR SOM DELAR MED SIG DEN ERFARENHET ALLA HAR. Det betyder som fan
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Hur länge håller en dieselsexa i mil om allt sköts enligt alla service och oljebyten? Är det mycket med 45000 mil på en sådan???
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Här har ni vin nummer så den som kan och vill hjälpa mig med bedömning uppskattas riktigt mycket. Dem sista sju är D487038
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Standard Equipment

1CCAutomatic Start/stop FunctionAuto Start Stop Funktion
1CDBrake Energy RegenerationBrake Energy Regeneration
205Automatic TransmissionAutomatic Getriebe
4ATInt.tr.fini. Black High-glossInt.leist. Schwarz Hochglaenzend
4U2Driving Experience Control Incl. EcFahrerlebnisschalter Inkl. Eco Pro
548Speedometer With Kilometer ReadingKilometertacho

Options

1CASelection Cop Relevant VehiclesSelektion Cop Relevanter Fahrzeuge
1CBCo2 ContentCo2 Umfang
2K2Alloy Wheels Star Spoke 328Lm Raeder V-speiche 328
2PALocking Wheel BoltsRadschraubensicherung
230Eu Specific Additional EquipmentEu Spezifische Zusatzumfaenge
248Steering Wheel HeatingLenkradheizung
258Runflat TyresBereifung Mit Notlaufeigenschaften
3ACTrailer Tow HitchAnhaengerkupplung
3ATRoof Rails Aluminium SatinatedDachreling Aluminium Satiniert
316Automatic Tailgate OperationAutomatische Heckklappenbetaetigung
428Warning TriangleWarndreieck
431Interior Rr Vw Mirror W Aut Anti-dInnenspiegel,automatisch Abblendend
481Sport Seats F Driver/front PassengerSportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494Seat Heating F Driver/front PassengerSitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
5A1Led-fog LightsLed-nebelscheinwerfer
502Headlight Washer SystemScheinwerfer-waschanlage
508Park Distance Control (pdc)Park Distance Control (pdc)
534Automatic Air ConditioningKlimaautomatik
536Auxiliary HeatingStandheizung
6ACIntelligent Emergency CallIntelligenter Notruf
6AETeleservicesTeleservices
6AKConnecteddrive ServicesConnecteddrive Services
6APRemote ServicesRemote Services
6NRAppsApps
6NSEnhanced Telephony With Extended SmKomforttelefonie Mit Erw. Smartphon
6S4Language Version SwedishSprachversion Schwedisch
6UHTraffic InformationTraffic Information
609Navigation System ProfessionalNavigationssystem Professional
698Area-code 2Area-code 2
710M Leather Steering WheelM Lederlenkrad
8KAOelservice Int. 30.000 Km/24 MonthsOelwartungsint. 30.000km/24monate
8SMVin, Visible From OutsideFahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TFActive Protection For PedestriansAktiver Fussgaengerschutz.
8TGAnti-theft SystemDiebstahlsicherung
8V1Ncap LabelHinweisschild Ncap
842Cold Climate VersionKaltland-ausfuehrung
850Add Fuel Tank Filling For ExportZusaetzl. Tankfuellung Export
885Swedish / On-board Documentation

Sorry, sitter på mobilen så radbrytningarna blev fel först. Nu borde det dock vara läsbart...
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Hur mycket kan en sådan vara värd med all den utrustning i bra skick?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Så nilpanil har rätt, fullutrustad är den inte. Däremot kanske allt du vill ha finns?

Det som "forumet" brukar gilla, men som denna saknar, är t.ex. komfortstolarna och M sport...
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Hänger inte med i utrustningslistan,,,, är det bra eller dåligt utrustad bil? Och vad kan den vara värd en sådan?
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Det där med sportstolar och komfort har blivit fel hos många. Sportstolar är väl dem med den främre delen man kan dra ut och lite skålade medans comfortstolar är mer rakare mindre skålade eller har jag fel?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Komfortstolarna är ungefär som du glider runt i stresslessen när du kör. Tycker sportstolarna verkar vara rakare än komfortstolar. Komfortstolar bygger dock mer och inte lika god plats i baksätet. Dock ett i-landsproblem. Den främre delen på komfortstolarna är också justerbara, elektrisk. Vet inte hur sportstolarna är, endast sett dom hos handlare.

Tycker inte bilen är dålig utrustad, helt ok enligt min åsikt om du är nöjd med stolarna. Vi är som tur är alla olika med olika preferenser till ”måste” utrustning.

Crille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.