|
|
|
|---|---|
|
Hej Tändes plötsligt när jag körde. Ingen reaktion från dsc-knappen hur jag än trycker. Strikt enligt handbok betyder det antinen manuellt urkopplad dsc, ellfer fel så systemet stängt av. Så stängde och gick in 10 minuter och hämtade scanner. Det lyste gult vid tändning på, men det gör det väl alltid innan motorn går. Körde scanner och testade om koder - nej, inga koder. Men så upptäckte jag att varningen var borta. Nu reagerade dsc-knappen som vanligt osv - tänder och släcker i display. Lät bilen vila 20 minuter och tog en sväng - inga problem, allt som de ska, Typiska något på gång, eller? Vänta tills det blir permanent gult igen? Lite svårt med intermittenta saker och verkstäder. Vet inte alls om relaterat - men jag har ett påtagligt skrammerl som tilltagit de sista dagarna. Lite som bortglömd skiftnyckel i motorrummet, fast lite dovare. Som något löst. Hörs framförallt vid låg hastighet och ojämnt underlag. Sällsynt på asfalt. Några idéer? Fick bytt förarkrockkudde för några veckor sedan på BMW. Vet inte alls vilka delar som berörs av det. Annars är det väl min O2-sensor som byttes för några månader sedan, om några kontakter eller kablar inte sitter najade som de skall. | |
| Strvinkelgivare eller ABS sensor som gett enstycksfel skulle jag tro. Dvs antagligen lite skräp på nåt av ställena. Då sätts väl inte felkod direkt heller. Har upplevt samma sak själv, men än så länge inte behövt åtgärda nåt. | |
|
Många tack, då kanske det var något tillfälligt. Får se om det håller i sig och förblir ok. Men lite undrande då det sammanföll med tilltagande skrammel jag nämnde. Skrammel, undrar om det kan vara täckplåt/skiva under motorn som lossat något ett hörn kanske. Skulle kunna stämma hur det låter. Eller om det är vanlig roståkomma eller liknande. Kännt på bromsoken coh temp skivor då ajg såg en tråd på AP om att ok hängt sig och överhettat skivor. Kollat så inget fjäderben gått av. Gungat upp o ned för att se om någon stötdämpare kunde vara lös etc. |
|
|
Återkom idag när den stod en bra stund på tomgång. Stannade och tankade, sedan borta när ajg startade igen. Lite för framtiden som information när jag väl får klart orsak och kna lägga här. |
|
|
När en ABS-givare börjar bli dålig pga. sprickor i höljet och fukt in i givaren, brukar det börja med intermittenta fel som kommer allt oftare för att till slut vara permanent. Givarna (bak i alla fall) brukar möta sitt öde när de långsamt kramas sönder av rosten som tilltar allt mer med tiden i hålen på bärarmen där de sitter försänkta. Då blir det sprickor i plasten och fukt kryper in och förstör elektroniken i dem. Av samma anledning brukar de vara omöjliga att få loss i ett stycke om de suttit ett antal år i saltsörjan - det blir till att mejsla/borra ur dem försiktigt så man inte förstör ABS-kransen som sitter strax under dem på axeln/navet. Felkoder? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Johan B. Inga felkoder så långt, inga pending heller. Lite underligt egentligen, då den meddelar: - har stängt DSC och sedan inget mer???? Hygglo, säger jag då!!! Kanske slår det till med tiden från sporadiskt glapp till mer permanent. Men allt har varit gult så långt, så inget akut förmodar man. |
|
| Hade exakt samma på e39an. Styvinkelgivarbyte sedan allt ok! | |
|
Tack till Stark också. Nu har vi några bud: a) str-vinkelgivare b) sty-vinkelgivare Skall det tolkas som styr-vinkelgivare, eller? Eller är det jag som är dyslektisk? |
|
|
Nip funkade på min allafall hade samma symtom, Självkalibrering av styrvinkelsensorn kan fungera i vissa fall. Start the car. Turn the steeringwheel maximum to the left then maximum to the right and then back to maximum left and then to the middle. Turn the car of, then put the ignition to mode 1. wait fore 1 minute and the turn the ignition to 0. If it dont help you my visit your dealer to use the diagnossystem to calibrate the sensor. |
|
| Styrvinkelgivaren skall det vara. Sitter under förarstolen om jag minns rätt. Var snabb på IPhonen med tangenterna... | |
|
Tusen tack för fakta i ärendet. Skall försöka kalibreringsproceduren om det hjälper. Att sista gången den stod rakt fram på tomgång bara - inte tyder på det, men ingen sten får vara ovänd. Så länge den verkar nolla vid nästa uppstart är det nog bara att hålla under uppsikt. |
|
| Styrvinkelgivaren har jag hört ska vara optisk och sitta på rattstången? Finns det olika givare kanske? Bra tips med kalibreringsproceduren, värt ett test. | |
|
Tack för styrvinkeltipset - skall hålla lite kolla när det väl blir felkoder. Ett dokument som förklarara rubbet med alla sensorer och annat kring DSC och diverse annat. Länk Mina lampor har nu börjat komma direkt efter några kilometers körning - så hoppas snart permanent så det blir felkod av det. Det är dock alltid ok vid kallstart så här långt. Bytte lite annat, inget för detta, hos BMW häromdagen men de har ju den ohängda vanan att vilja ta betalt för de kopplar in diagnos - jädra otyg. Snart skall man väl debiteras för nycklar och skruvmejslar de har använt när vilen varit inne också. Slitage skosulor osv. En verkstad tog 600 kr + moms i en offert jag bad om tidigare i år - vad tänker man. Jag tycker då det är konstigt att debitera för diagnosverktyg för att hitta fel komponent som de sedan kan ta betalt för och byta och få verkstadtid med det osv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.