AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.620

MP-muppar eller bensinbolagen?

Sida 2 av 2
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Fan vilken tur att man tankade fullt i höstas innan avställningen!
Nu har man alltså 40 mils billigt småfisande framför sig innan man blir drabbad. :)
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
@Yeddheng Äh,låt det bara bli c:a 30mil,bromsarna behöver gymnastik,dessutom är det bra för humöret & öronen att låta M-snurran andas lite :-)
Det är MP som driver frågan om höjda skatter på bränsle.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
65% i skatt på drivmedel, tycker jag är ocker.
Tänk om räntan på lånen stiger till 6,5%.
Alltså, en tiondel av skatten på bensin. Då hade säkert många, lyft på ögonbrynen. Då känns säkert bensinpriset ordentligt i plånboken.
Visst är det MP som driver frågan om skatter på bränsle.
Men de kan inte få igenom förslag, utan andra partiers medverkan.

3000 mil a 1 liter milen x 16,50 x 0,65 = 32175 kr till staten.
3000 mil a 1 liter milen x 6 = 18000 = kostnad utan skatt.
Kostnad 3000 mil a 1 liter milen a 16.50 = 49500 kr skatt och bensinbolag.
Om vi har 4 miljoner bilar i drift som drar 1 liter milen och kör 3000 mil/st om året, så håvar staten in 128700000000 kr.
Pluss vägskatt till transportstyrelsen tillkommer.
Vad bensinbolagen tjänar/liter vet jag inte. Finns säkert någon som vet.

Vad tror ni el som drivmedel kommer att beskattas med? 12-16 kr/kwh?
De har säkert, en ursäkt formulerad, för den elskattan redan nu.

Drivmedel, lånekarusell, kronans värde (soros tidigare), m.m. Allt har med varannat att göra.

Jo men MP har ju S pungkulor i lite av ett skruvstäd i och med att dom regerar ihop, och skulle S knorra då krävs det att MP bara drar åt lite lite grann så ger S med sig.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Det mesta i tråden hör väl ihop."

Men varför 5-serien...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Mo
63
Monno
320dA Touring -09
GE: Bonusmalus i all ära, men det är väl ingen tillverkar som säljer Etanolbilar längre? Sen vet jag iofs inte om dom ingår i det överhuvudtaget?
Tyckte mig läsa något om att VW eller vilka det var slutade med sin etanolbil vilket gjorde att det nu inte säljs några nya? Men kan ha fel.

Sen så, jag är väl ingen vän av MP, men jag är tämligen säker att än vilket etablerat parti som styr skutan så kommer inte skatten på fosila drivmedel minska. Alliansen gjorde väl inte direkt några subventioner dom heller.
Det man kan irritera sig på är väl att jag har för mig S sa innan valet att man inte skulle höja skatten, vilket man ändå gjorde. Visst, höj skatten om man tycker det är rätt väg att gå, men då ska man ju fasiken inte säga något annat innan valet. För då har ju folk fått annat än det man röstat på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
VW slutar sälja etanolbilar eftersom de inte får några fördelar alls i bonus/malus

-------
//Lövet
Verdi
Säljer VW etanolbilar på andra marknader?
Att skriva att etanolbilar ligger bra till i bonus-malus var såklart slarvigt uttryckt men dom drabbas inte av nån förhöjd skatt heller. Har ingen koll på hur utbudet av etanolbilar ser ut i dagsläget men det spelar ju ingen roll. Saker ändras över tid och skulle hela Europa ha liknande system som vi får nu skulle säkert etanolbilar kunna bli intressanta igen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De beräknas på samma sätt som bensinbilar så någon "fördel" kan jag inte se. Bränslekostnaden blir inte lägre heller.
Bränslekostnaden blir helt klart lägre när 95 oktan bensin kostar dryga 50% mer än vad E85 gör. Så mycket mer drar inte bilen på etanol.

10,16 kr för E85 och 15,61 för 95 oktan just nu där jag tankar.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
10,16 x 1,45 =14,73 kr.
Nästan samma shit.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Länk
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Blir rätt märkligt att inte ha med skatternas andel av priset?

Länk

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.