|
|
|
|---|---|
|
En fundering jag har.... OM man skulle byta högtalare, till ev följande: Länk Måste man använda delingsfiltret som följer med då? Eller finns det något redan i bilen? Vill helst INTE göra några ingrepp i bilen. Bara få lite bättre ljud. Sitter en Buisness CD idag som ev byts samtidigt. | |
|
Jag monterade i ett 6,5” kit system i dörrarna och det var lite tight att få plats med delningsfilter men det gick...köpte färdiga monteringsringar på BRL till högtalarna. Fick anpassa lite själv för att diskanterna skulle sitta bra. Bak körde jag med koaxialer och fimpade diskanten som sitter original. Sen slängde jag bort skisacken mellan sätena bak och tryckte i en 10” sub. Basen försvinner helt när taket är av så fick åtgärda det med lite extra bas. Original cd åkte ut och monterade i en annan enhet med monteringsram anpassad för E46 och kablar så jag fortfarande kan använda knapparna på ratten. Har inte lagt några jättesummor men är riktigt nöjd! Hertz kit och koaxialer sen en Gas 10” sub samt Gas steg. Enheten bytte jag till en Alpine utan cd då radio och Spotify är det enda jag lyssnar på. Det blev ett ordentligt lyft bara av högtalare och ny enhet som gjordes förra sommaren men saknade lite bas så monterade basen nyss. Ska du montera ut och byta enheten så gör det enkelt för dig direkt och skruva ner lite extra av konsolen! Plocka ut fläktutblåsen ovanför när du monterar så är det lättare att putta runt alla kablar! Är så sjukt tight bakom stereon att kablarna knappt får plats! |
|
|
Hej! Behövde du modifiera något för att få plats med 6,5" fram? Va på BRL och dom tyckte man skulle köra med 5,25 då det passade mycket bättre? |
|
|
Djupet var lite trixit och fick modda lite så att högtalaren kom närmare gallret då avståndet blev tight till dörrplåten. Skulle jag köpt nya högtalare idag hade jag köpt 6,5” men letat efter en lite grundare modell. Hertz bygger 64mm på djupet men ex dessa bygger 55mm. De millimetrarna hade sparat lite arbete. Länk Antingen kör du med brl adaptrar eller fixar själv i mdf alt glasfiber. Diskanterna var de som krävde mest modifiering för att få det snygg på utsidan. Fick borra upp lite på insidan men syns inte på utsidan. Blir olika från diskant till diskant antar jag och där får du nog trixa lite oavsett. Jag tyckte att det blev mycket fylligare ljud när jag provlyssnade mellan 5,25” och 6” i den prisklassen jag letade i. |
|
|
Okej, kanske skulle köpt större men blev dessa. Länk Hoppas det blir bättre än original iaf. |
|
|
Det blir det garanterat! Originalsystemet utvecklades på -90 talet vilket iofs inte innebär att det måste vara kasst ljud mem i detta fallet är det så... 😀 Subben gjorde ett otroligt lyft av ljudet sen. Har du väl börjat ersätta original kommer du nog fortsätta tyvärr... |
|
|
Hej! Jag var också grymt missnöjd med ljudet. Har bytt till Alpine huvudenhet och ersatt samtliga högtalare men nya. Störst skillnad gjorde nog basen som spelar ut genom hålet i baksätet. Nu hör man basen i alla hastigheter :-) |
|
|
Hur har ni löst dom nya delningsfiltren i framdörrarna? Verkar svårt att skruva fast dom |
|
| Jag körde med nån dubbelhäftande modell bättre om jag inte minns helt fel. | |
|
Det funkade! Nästa fråga är vad ni har för högtalare bak? Dom jag köpt passar inte, vill helst inte modda något i bilen heller. |
|
| Sitter 4” bak om jag har gjort min googling rätt. | |
|
Ang delningsfiltret så måste man inte köra med det men högtalaren slipper göra en massa o ösigt jobb som den ändå inte är bra på. Ex är basen inte bra på att spela höga toner utan det ska diskanten ta. Delningsfiltret ser till att bryta ljudsignalen till basen så den bara behöver spela upp de frekvenser som den är anpassad för. Ger ett bättre ljud mao. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.