|
|
|
|---|---|
|
Någon som har erfarenhet av att spänna upp styrsnäckan på e31? Har ett litet irriterande glapp i styrningen och tänkte försöka tajta till den lite. Då det är grymt trångt tänkte jag kolla här först om det är någon som gjort det tidigare. Blev det bra och håller det sig bra? MVH David Öfverdahl | |
|
Kanske ska tillägga att jag inte har servotronic. MVH David Öfverdahl |
|
|
Jag drog åt ställskruven förra året och styrningen blev bättre. Skruven behövde vridas nästa ett halvt varv. Låsmuttern (17mm) satt rätt hårt. För att komma åt så lossar du på oljefiltertråget (2 muttrar) och för sedan tråget snett framåt framför fördelarlocket på den samma sida. Tråget fäster du med en rem eller något så att det är ur vägen. Nu tar du fram dina långa smala armar, tar en ringnyckel (17mm) och lägger runt låsmuttern. Min ställskruv är en insexskruv så du behöver en sådan nyckel också. Om du inte kan ha båda verktygen samtidigt så färgmarkerar du ställskruven huvud så att du kan se om den vridit sig när du lossat låsmuttern. I reparationsmanualen finns en del information om vad rätt åtdragning skall vara. Annars så kan du snurra ratten från ändläge och förbi mittläge. runt mittläget så skall du känna ett litet, litet motstånd i vridningen, då är du rätt. Hellre för lite motstånd än för mycket. Framhjulen (2) måste vara upplyfta från marken under hela operationen!! //Peter |
|
|
Detta gäller väl 12cyl antar jag? Har ju åttan i min och på den är ju bankarna 90°. Grenröret ligger alldeles ovanför men tror nog jag kan tillverka ett specialverktyg så jag kommer åt. Är ditt glapp borta fortfarande eller blir den gradvis sämre igen? MVH David Öfverdahl |
|
|
Mitt glapp är fortfarande bra. Det var aldrig helt borta men är idag försumbart. Jo, min har en M70 motor, glömde att titta vad du har. Kanske är det lättare att komma till under ifrån? //Peter |
|
|
Nä tror nog att enda möjligheten är uppifrån. Ska klura lite på det nu då jag vet att det kan vara värt mödan. MVH David Öfverdahl |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.