|
|
|
|---|---|
|
535D -05 E60. Vad som hänt: utetemperaturen visade -41. När jag hittade tempgivaren fram i grillen så var kablarna korroderade och kan möjligen har blivit kortslutna när jag petade isär kontakten, kablar fixat och nu visar utetemperaturen riktiga värden,,,men! nu Felsymboler. Gul varningslampa, motorsymbol lyser när tändning slås på, instrbok = ”Motorfel med försämrade avgasvärden.” Varningslampa som ser ut en följande: triangel med texten” LIMIT” och varningston, i instruktionsboken = ” Inställd gränshastighet* överskriden” Vad tusan kan ha hänt,,, kan någon ge ett råd eller förklaring till hur allvarligt eller inte det är,,, Varningstonen och "LIMIT" kommer efter 5m, inte kört mer sedan det hände. | |
|
Har din farthållare funktionen LIMIT. Stäng av farthållare. Kolla HASTIGHET i idrive kanske mitt i alltihop hastighetsgräns satts för lågt. Höj till nåt lämpligt värde eller välj bort. LIMIT på farthållare har inget med inställd hastighetsgräns att göra. |
|
|
Motorlampan har troligen inget med yttertemp.mätaren att göra - motorn har egna temp.sensorer för insug och motortemperatur etc. Gör en felkodsavläsning för att få lite mer kött på benen inför vidare felsökning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Svar till Johan B Man slutar aldrig förvånas,, tog upp luftfiltret, satte ihop och tryckte i kontakten för LMM Vilket resulterade i att gula motorsymbolen borta, ?? förmodar oxid i kontakt. Kaparn Ingen LIMIT i farthållaren vad jag kan se. Skrev fel första inlägget inte triangel utan rund ring med texten LIMIT, texten försvinner efter 15-20sek, så fort jag stannat återkommer det. Spelar ingen roll hur jag trycker på farthållaren. Vart i iDrive kan Limiten ligga, hittar inget, bilen är ganska ny för mig har inte lärt mig allt. Beställde instrbok 530d-05, fr Norrköpingskrot fick en för 318d Ha,ha. mvh/sm3 |
|
|
LIMIT kom nog först 2012. Hastighetsgräns bör finnas i Inställningar. Ger varning om inställd hastighets överskrids. Dessutom kopplas farthållare ifrån. Inga andra följder. Konstigt men vanligt att instruktionsböcker tappas bort av tidigare ägare. Länk Länk Länk |
|
|
Kaparn/ Tackar för länkar. Mycket intressant, har läst och hittat en engelsk version. Får slantar tillbaka fr Bilskroten. Tack för det Norrköpings Bildemontering, heder åt den firman. Har suttit och tryckt på allt i iDriven,,och till slut hittar jag LIMIT,,, den stod på 6km går att ändra till max 12,,vad är den till för?. Bockade ur den till "accept current speed". Så var den saken fixad. Allt frid och fröjd. En sjutusan till bil. Härligt att känna suget från diesel vridmomentet, mycket potent bil. Min 4:e BMW och den häftigaste hittills. Vänligen/ 73 de SM3W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.