|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Sökte lite snabbt bland trådar men hittade inte någon vettig info på just denna årsmodell osv. Har precis blivit BMW ägare för första gången, var ner till Västerås och hämtade en 535d xdrive touring -15. På vägen hem så stannade jag och tankade utanför Sundsvall och nollställde alla trippmätare osv. Resan hem till Luleå gick sen i stort sett hela vägen på farthållare i Eco-pro läge i lagliga hastigheter eftersom jag var svintrött. När jag tankade dagen därpå så hade bilen tagit 0,72, enbart landsväg, upplevde det som lite högt speciellt med tanke på vad som står på papprena. Förstår så klart att man aldrig kommer ner till de nivåerna men det kändes ändå som att de va lite mycket men eftersom jag aldrig ägt en BMW tidigare så har jag helt enkelt ingen aning om vad man ska förvänta sig. Bilen har 245 breda 19'' däck som enligt papprena ska ha rätt tryck osv. | |
Verdi |
Beror ju på högerfot och hur din körning ser ut. Är det mycket 70-90 väg och du håller fartgränsen drar den mycket mindre än om du momsar på motorväg eller kör mest kort i stan. Bilen är stor och tung. Min förra M550d ville ha ca 0,85 l/milen på körning som är hyfsat varierad. Skulle tro att du kan räkna med runt 0,8 för 535:an. Länk |
| Jo kan helt klart förstå att det kommer variera kraftigt beroende på körsätt osv, vart mest lite fundersam då den ville ha så pass mycket då jag i princip bara seglat 60mil på farthållaren. Har jag 0,72 på enbart lungt körd landsväg så kommer blandad ligga på 1 liter utan problem | |
Verdi |
Nä en liter känns mycket. Antagligen har du kört mycket motorväg och det är inte så snällt för förbrukningen. |
| Hehe okej, får köra vidare och se hur mycket den tar i längden. Spelar inte så stor roll vad den tar egentligen, bara det inte är nåt som är fel. Tack för de snabba svaren | |
| Körde en ny V90 D5 AWD i stort sett i lagliga farter 110-125km/h på motorväg 50 mil den drog 0,74l/mil, så om en motsvarande stor bil med större motor drar ungefär samma så är det nog inget fel på bilen din. | |
|
0,7 drog min enligt färddator förra sommaren med 94 km/t medelhastighet över 240 mil. Tycker inte 0,72 uträknat förbrukning är särskilt mycket. Som förväntat. Crille |
|
| Länk | |
| Vad är en rimligt förbrukning när det gäller blandad körning tycker ni, lugnt och lagligt körning. . Jag ligger på 0.89 | |
|
Jag tycker din förbrukning verkar vara normal och relativt låg. Som någon annan skrev så är det nog också en normal förbrukning i jämförelse med andra bilar, oavsett fabrikat etc. De som uppger betydligt lägre förbrukningssiffror har nog ett helt annat sätt att mäta eller så ljuger de. Många verkar gilla att ljuga för sig själva när det gäller förbrukning... Jag räknar mina totala bilkostnader på årsbasis (= omkring 100 000 kr) och då min genomsnittliga bränsleförbrukning på motsvarande sätt. En dl hit eller dit spelar väldigt liten roll för min totala bilkostnad. Inte heller tycker jag det är särskilt intressant att skryta om årets lägsta förbrukningssiffra, typ när frun vid ett tillfälle körde under extremt gynnsamma förhållanden. Min 530d xD -16 brukar dra omkring 0,8 l/mil, med vilket jag är helt nöjd. Exempel på en av flera trådar där jag skrivit om förbrukning: Länk Har kommit på mig själv med att jag helt automatiskt och av vana har slutat att använda Eco-läget för jag tycker det förstör egenskaperna på min bil, de egenskaper som jag har valt att köpa och betala för. Vid mina mätningar har jag inte kunnat konstatera någon betydande skillnad i förbrukning mellan Eco- eller Comfort-läget. Vid min typ av körning och enligt min uppfattning så är det där med Eco-läget mer att betrakta som ett spel för galleriet. Däremot uppskattar jag fortfarande att ibland tillfälligt använda Sport-läget, t ex vid behov av snabbare/säkrare omkörningar. Så tycker jag. Men andra är självfallet fria att tycka precis vad de vill. |
|
|
Jag tycker 0,72 är mycket om man kör skyltad hastighet, i ditt fall mest 90-100. Syftet med en diesel är att få låg förbrukning, annars köper man en mostavarande bensinare (535i). Den hade förmodligen gjort samma jobb med ungefär samma förbrukning. |
|
|
Min egen bedömning är att en motsvarande bensinare drar ca 1 dl mera vid lugn landsvägskörning/skyltad hastighet. Men i verkligt genomsnitt brukar det skilja mera. En motsvarande bensinare brukar dra betydligt mera både vid stadskörning som vid lite mera forcerad körning, typ 30 km/h över skyltad hastighet. Min uppfattning är att en motsvarande bensinare i mitt fall drar ca 2 dl mera per mil, i snitt på årsbasis. Men mitt huvudsyfte med att köra diesel är INTE lägre förbrukning. |
|
|
Ska man köra en 535i på 0.72 så tror jag man får köra _väldigt_ försiktigt (är det ens möjligt?). Dessutom skulle ju minsta lilla buskörning förstöra siffrorna direkt. Och då är det ju fullständigt meningslöst att ha köpt en bil med den motorn från början. Om man nu är ute efter låg förbrukning. Och precis som Ulf skriver så är ju förbrukningen en väldigt marginell del av kostnaden på en nyare bil. Även om bensinkostnaden i sig är hyfsat stor så är variationen så liten förhållande till värdeminskningen att det inte spelar någon direkt roll. Det börjar inte betala sig förrän man kör en äldre, billig bil långa sträckor. Det kan ju dock vara ide att hålla kolla på det så det inte är något fel. Men att det ligger över tillverkarens siffror är inget konstigt. Det är väl snarare konstigt om man lyckas hålla de siffrorna, speciellt över tid med blandad körning. |
|
|
Så om inte bränsleförbrukningen spelar nån roll, varför köpa en 535d isf 535i? Och kom inte med det där "vridet i en diesel bla bla". Det är därför du har en växellåda i bilen, dessutom en automatisk. Prestanda är i det närmaste identiska på en 535i vs 535d. |
|
Verdi |
Ska man köpa begagnat gör det ju sig själv. Tror inte det finns nån LCI 535i att köpa. |
|
@Verdi Det är ju iofs sant :) |
|
Verdi |
Har dykt upp en 550i -17 på Riddermarks nu iofs. Länk Den vore ju himla trevlig. Dock lite lustigt att de översatt "EXKLUSIVNAHT" till exklusivnattsvart. Haha. :) Känns nästan som en framtida samlarbil med tanke på hur få 550i som sålts. |
| Givetvis har jag inte köpt en 535d för förbrukningens skull, då hade ja ju köpt en 520. Men det är ju fortfarande trevligt om man behöver tanka så lite som möjligt. Anledningen till att jag frågade är mest av nyfikenhet och bara veta så inte något är galet | |
|
Hej! Har haft min 535xdT -2012 sedan juni 2017, har hunnit köra ca 1650mil. Under alla mil har bilen dragit 0,73 l/mil mätt vid pump. Använder inte ECO-pro då det tarbort körkänslan OCH att jag ser ingen vinning i att använda läget då mina mätningar inte påvisar att bilen drar märkbart mindre med ECO aktiverat. Bäst 0,66 l/mil, semester i Norge ca 260mil. Sämst 0,96 l/mil, fullastad bil + släpvagn ca 50mil men räknat på hela tankningen 60mil. Min normala körning består av: Kallstart (med motorvärmare då årstiden är kall), 5,2 mil till jobbet, varierat 40,50,60,70,80,100. Medelhast. 63-73 Km/h beroende på trafik. En del omkörningar(= kickdown) Kallstart (står i varmgarage), 5,2 mil samma väg hem. Samma medelhast. En del omkörningar(= kickdown) Medelförbrukningsmätaren i bilen visar 0,01-0,02 för lite mot mätning vid pump. Jag märker att vid tankning, nollställning av förbrukning osv. och bilen är varm så kan jag komma ner i 0,59-0,60 l/mil enl. bilen återstående sträcka hem, ca 3,5mil (tankar oftast åt det hållet)(jaaa, väldigt mycket eco-körning då, men inte med eco-läget aktivt). Detta visar att bilen drar ganska mycket mer vid kallstarter vilket är helt normalt. Om jag jämför med min förra E61 535dT så drog den under 6år och ca 18000mil, lika körning som ovan 0,81 l/mil. E61 RWD, chippad, tj.vikt 1830kg F11 x-drive, ej chippad, tj-vikt 1970kg Jämförelse för kuriosa: Min fru har en Audi (twi twi ;) ) A4 quatro TFSI -220Hk -2007 tj.vikt 1620kg. Hon kör ca 3,2 mil dagligen med 2st kallstarter (om inte motorvärmaren är kopplad). Förbrukningen ligger på 0,8-0,85 l/mil. Alla bilar går billigare vid långkörning under normala förhållanden men visst förbrukas det mer vid hård körning jämfört med "eco" körning. Kör så det ryker :D _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| För att bekräfta det i princip alla sagt så är det nog helt i sin ordning, lite beroende på vad som menas med "laglig hastighet". Har du kört 90 så är det i överkant men pratar vi 110-120 är det rimligt. Lägsta jag sett på dator är ca 0,57 (den visar 0,03 för lite) och då är det ägget under pedalen och ca 90 km/h. Min rullande förbrukning är 0,93, kör en del kortkörningar. | |
|
Marin: Jag vet inte, jag skulle inte köpa en 535d före en 535i men jag gillar ju inte diesel heller. Ska man köra mycket antar jag att det är skönt att tanka mer sällan. Sen finns det väl de som vill ha lägre förbrukning även på en bil med bättre prestanda, men jag personligen ser inte meningen med det. Jag har bara konstaterat när jag räknat på det själv att det är väldigt små pengar i förhållande till den totala kostnaden och att det då (för min del) blir lite konstigt att jaga droppar på bekostnad av lite roligare körning. Det är väl bara att konstatera att alla har olika smak och prioriteringar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.