AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.898

Runflat bak, vanlig fram?

mn
3
mnt93
bmw 116 -15
Tja, köpte mig första bilen i Januari vilket blev en 116i 2015, super nöjd!

Men då sommardäcken fram är på 1.6mm gränsen så behöver dem bytas. Sitter just nu ett par Pirelli P zero 225/40R18 RFT fram och ett par Bridgestone Potenza s001 245/35R18 RFT bak. Och då bakdäcken har mycket kvar i mönsterdjup vill jag inte riktigt byta ut bakdäcken i år, känns onödigt om det går att undvika i alla fall.

Funkar det att sätta icke RFT fram och fortsätta köra med RFT bak tills dem är tillräckligt slitna för att bytas ut eller blir det spårigt osv?

Såg även detta från en annan tråd i ett annat forum

''2st RFT behöver bytas på frugans BMW 120d -05 och har då köpt vanliga däck. Döm av min förvåning när däckkillen säger:
"Det där är ju RFT som sitter på bilen. Då MÅSTE du ha det på bilen. Chassit, stötdämparna och bustningar är valda/inställda på RFT och då går det inte att köra på vanliga däck......"''

Hur bra stämmer detta?

Mvh
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Det funkar om du köper framdäck med högt belastningsxindex.

An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Vår 118 hade RFT som ny.
Nu är det "vanliga" 205x50/17. Bilen blev mycket bättre att köra.
Tidigare med RFT var den mycket spårkänslig och stötig.
Däckkillen har såklart fel!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man får INTE blanda RFT-däck med vanliga dito enligt BMW och däckfabrikanterna samt däckbranschen.

Det är direkt olämpligt att blanda RFT och vanliga däck då köregenskaperna ofta blir dåliga och framförallt när däcken belastas maximalt vid t ex. kraftig "panikmanöver".

Däremot går det bra om du byter ut alla däck mot vanliga dito från RFT.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Bäst är väl att köpa Bridgestone RFT fram, om du vill fortsätta att åka på den typen av däck som Bmw rekommenderar.

Vill du däremot byta till vanliga däck pga komfortskäl etc så är det som Johan B beskriver, en chansning.
mn
3
mnt93
bmw 116 -15
Tackar för svar, blir till att inte blanda och då jag inte vill ha RFT pga ljudnivå osv så får jag nog bita sura äpplet och köpa 4 nya :)

Dock till frågan om olika dimensioner bak och fram, är detta pga olika storlekar på fälg eller är det helt enkelt en uteseendes sak, dvs är det ok att köpa 225/40R18 både fram och bak nu när jag köper nya eller ska jag fortsätta med dem bredare bak? Blir ju billigare med 225/40 runtom :)

Har hört att anledningen att man har olika endast för utseende men innan jag köper så är det väl bra att kika hör först, alltid bra att lära sig med :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det handlar om en utseendefråga på de flesta bilar.
De bilar som har väldigt mycket effekt (läs "sportbilar" eller M-bilar etc.) kan det ge en fördel greppmässigt med bredare däck bak vid bakhjulsdrift.

Däremot brukar BMW ha bredare bak-fälgar när det är bredare däck bak och då kan det bli "obra" att använda för smala däck på de fälgarna.

Så kolla fälgbredden före du beställer däck.

Mvh
Johan B

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
BMW och dess fälgstorlekar är inte helt enkelt att förstå sig på. En bil med en fälg med sommardäck kan ha olika storlek bak/fram, en annan bil med likadan fälg fast med vinterdäck har istället oftast fyra "framfälgar" med samma storlek...

Så mät fälgarna eller köp samma däckdimension som sitter på idag.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

mnt93: Det enklaste är om du kollar upp fälgbredden på sommarfälgarna, det är ju det som i huvudsak styr. Är det original-fälgar och olika bredd bak och fram från fabrik så har garanterat olika bredd på fälgarna.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Kan rekommendera nexen nfera su1 om du vill ha tysta däck, otroligt prisvärda.
mn
3
mnt93
bmw 116 -15
Tackar för alla snabba svar!

Blir helt enkelt att köpa dimensionerna som sitter på nu för enkelhetens skull.

Kikar på GOODYEAR EAGLE F1 ASYMMETRIC 3 - 225/40 fram och 245/35 bak.

Några erfarenheter av dessa? verkar ju sett utifrån egenskaperna samt pris ett par bra däck.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Som jag numer brukar skriva i däck-råd-trådar:

Kika på Michelin PilotSport 4!

Ett kanonbra däck på alla plan och de håller betydligt längre än konkurrentmärkena = lägre totalkostnad om man ser på milkostnad, även om de kan kosta några kronor mer vid köp.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.