|
|
|
|---|---|
|
Hej se om någon här kan hjälpa mig. Fick erbjudande att köpa en BMW 320 D xDrive 184 HK Diesel Sport Line Touring 2014 som har defekt växellåda. så här skrev de till mig det är en handlare jag känner sedan tidigare. Nyservad stor service gjord på bmw 2018-03-27 vid 7019 mil och där konstaterades det att synk ringen på 2 ans växel när man lägger i den vid lite hårdare körning som är defekt och då rekommenderas det byte av växellåda enligt BMW .. Övriga växlar inga problem men det är just 2ans växel som skrapar till vid växling . Så bad han ge honom ett bud på bilen om jag var intresserad då han vet att jag letar efter en ny bmw. Någon här som har en hum om vad arbetet kostar och vad man ska ge honom för bud? utrustning 4WD ABS bromsar ACC/Klimatanläggning Airbag förare & passagerare Avstängningsbar airbag passagerare Antisladdsystem Antispinn AUX uttag CD-stereo Elhissar fram och bak Elspeglar Elbaklucka Farthållare Färddator Larm LM-fälgar Metallic Multifunktionsratt Parkeringsensorer bak Rails Regnsensor Servostyrning Sportstolar Stolvärme fram Svensksåld Tonade rutor Sommarhjul Vinterhjul - friktion Xenonstrålkastare alu brushed fine Armrest front retractable Accent strips black | |
| 30' under motsvarande felfria? Jag hade dock kört vidare med den halvkassa synkringen, det kan hålla många många mil, läs 20000. Om inte så borde den kassa synkringen tas på hans maskinskada? | |
|
Tja, en ny låda hos BMW ligger väl på kanske 60.000 kr och sedan lite arbete och "smådelar" som olja och monteringsdetaljer etc.... Så ta höjd för att bilen ska vara typ 70.000 kr billigare än normalt. Sedan finns det de som lagar lådor och det finns begagnade lådor på skroten mm. Har man väldig tur kanske BMW tar hela eller delar av reparationen som good-will, men det är nog inget man ska räkna med. Jag skulle personligen ändå kalkylera med - 70.000 kr, för att affären skulle vara intressant. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 70k under då kan man lika gärna skita i det, som säljare, snackar vi ens 100' för en F31?. 30-35k visar iaf att man är "intresserad". En beg låda kostar snarare 20-30', men jag skulle inte bry mig om att byta lådan, så länge den fungerar vid "långsamma" växlingar. Skrap vid snabba är givet! | |
|
Det jag menar är att för att JAG skulle vara intresserad av en så pass ny bil med defekt synkring i växellådan, skulle jag köpa den halvt spekulativt och ta höjd för "worst case scenario" och allt som avviker från detta är ren förtjänst. Det finns ju någon på blocket som renoverar backväxelns synkring för 8000 kr och de borde väl klara att byta tvåans ring också för ungefär samma pengar - men sedan tillkommer arbete att ta ner och sätta tillbaka lådan och lokal att ha bilen ståendes i under tiden... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För 50 tkr under normalt pris skulle jag slå till. Lämna lådan för renovering är ett alternativ annars har skrotarna för ca 15-20 tkr. Och något ska man ju ha för risken och arbetet, även om man själv gillar att skruva. |
|
|
Jag kan inte låta bli att tycka att nånting verkar lite småskumt.. Om bilen har korrekt historik osv samt är servad, så borde väl ägaren fixat lådan på sin maskinförsäkring? En självrisk på kanske 6-8000 kr. Jämfört med att då sälja den i befintligt skick för en betydligt lägre summa.. Finns dessutom felet konstaterat eller loggat tidigare så kan det bli strul om nästkommande ägare vill åtgärda felet på sin försäkring. |
|
| Det kan ju vara så att förra ägaren inte haft helförsäkring och således ingen maskinskadeförsäkring? | |
|
Känns väl föga troligt, maskin ingår ju även i halvförsäkring hos flera bolag.. |
|
|
Kan finnas många orsaker. En kan vara att bilen har varit trimmad med tex box och då kan försäkringsbolaget ha slagit bakut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är skillnad på "dålig synkring" och "kass synkring". En synkring som skrapar vid snabbare växlingar kan vara OK. En synkring som skrapar precis hela tiden, samt att växlarna är svåra att få i är värre, men även det går att komma runt, man får lära sig att "matcha varvtalet manuellt". Iaf är det det första, dvs "dålig synkring" så kan den vara ett rimligt köp för typ 35' under "marknadspris". Man kan köra vidare med dålig synkring lääänge. Min 40000 milade bruxis behagar ha slitna synkringar på alla växlar :D, har blivit mer märkbart sista 3000 milen, men den kommer högst sannolikt hålla länge till. Så länge jag växlar vid lägre varvtal (dvs så synkringarna får jobba minimalt, tex så lägger jag i lägre växel först när bilen är nere på så gott som tomgång i den högre växeln) så är det inga problem, men skall jag tex gå från 4:an till 3:an så varvtalet hamnar kring 3000-3500 så "rev matchar jag", annars känner man att det inte är 100... | |
|
Vet inte om det är samma låda som sitter i 5-serien men det verkar ha varit en del problem med dom manuella lådorna i femmorna åtminstone. Skulle mao inte köpa en beg orörd låda på skroten. Lådan i en bekants bil gav upp och när han letade låda tror jag det fanns nån firma som sålde renoverade utbyteslådor på bildelsbasen. Bästa är väl att börja med att kolla upp vad en sån + byte går på. Går inte att ge nåt råd om priset på bilen utan att ha koll på vad alternativen för att fixa den kostar. Men håller med ovanstående om att det borde ha gått på maskinförsäkringen så det vore intressant att veta varför den inte används. |
|
|
Problemet med manuella lådor till F1* / F3* har varit att synkningen för backen har havererat på ett antal. Att tvåans synkring varit dålig är första gången jag hör. Jag blev erbjuden att köpa en 520d med havererad backväxel efter att ägarinnan fått kostnadsförslag från den lokala mekonomenverkstan. Efter check med BMW så slutade det med att de repade bilen hos BMW istället. För 25 tkr billigare än mekonomen. |
|
|
Sliten synkring, de är veka på dessa lådor. Som nämnt är det väldigt vanligt att den helt spricker på backen men även övriga växlar slits de på och då främst 1 och 2. sök på blocket, finns flera som byter billigt. |
|
|
Ingen risk att BMW tar sitt ansvar och ersätter ägarna för de felaktiga lådorna ? Verkar ju som man snålat med kvaliten?? Min 5 växlade manuella låda i 328an med 25000+ mil skrapar noll och inget på någon växel trots min hårda körning dagligen till jobbet. Signatur "det var bättre förr" |
|
| sirtobbe, det är ju olika typfel på olika modeller. Rosten som är E46 akilleshäl var ju inte direkt bättre förr. | |
| Så sant, rost är en grej jag HAR problem med. E46orna e ena riktiga rost-hinkar. Jag har en E90 med. Undrar hur den står sig i längden ? Nån som har en åsikt om det ? | |
|
Hej! Tyvärr bygger biltillverkarna medvetet in lagom stora typfel i bilmodeller. BMW kan bygga en bil som håller 50 tusen mil och 25 år. Men vilken ekonomi finns i det? En bil ska man säljas tre gånger, första gången "ny" andra gången med "service/arbetstid reparationer" och tredje gången "i reservdelar". En biltillverkare tjänar inga pengar första gången utan andra och tredje gången. E |
|
|
Varit in och kikat lite på samma bil och reagerade på att bildelsbasen har väldigt många renoverade växellådor till just dessa bilar . |
|
| Jag hade också problem med skrapljud vid uppväxling till 2an, men inga problem att lägga i backen. Gick i stort bra att köra men BMW monterade senare en ny låda på garantin (520d -14) | |
|
Instämmer med Peddan på flera punkter. Det är något skumt med bilen som inte framkommer; varför har ägaren exempelvis inte tagit synkringen på sin maskinskade försäkring. Förmodligen är svaret det som Johan B skriver, nämligen att bilen är fultrimmad. Då har ju bilen två fel genast; dålig synkring OCH fultrimmad. Skulle jag vara spekulant på en 320d så söker jag ju inte en bil med en massa häst. Personligen skulle jag nog resonera som Johan B, jag skulle ta den fackmässiga renoveringskostnaden och dra ifrån på mitt bud. Skulle det dessutom vara så att ägaren bara haft trafikförsäkring så framstår ju bilen som ännu mer skum. Varför skulle man bara teckna den billigaste försäkringe på en -14? Jo, för att man är dumsnål och det säger ju då en del om hur bilen är skött. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.