AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.282

316i 1997 ABS Fråga Carsoft hur tolkar jag felkoderna

Hej

Jag har en BMW 316i Compact 1997 som vi haft sen 2001 då den gått 3000 mil.
i många år har ABS lampan lyst när det är snö ute men nu har den sen ett år tillbaka börjat lysa hela tiden. Köpte en Carsoft avläsare och tänkte perfekt nu får jag felkoden på en givare som felar. Men nja så enkelt var det inte. Först att få Carsoft med seirel port att fungera var ett test i sig men det löste sig genom en gammal tråd här på autopower tackar för det.

Här nedan är felkoderna jag fick ur Carsoft. Vad skulle ni tolka dom som?
Samt var sitter ASC datorn som felkoderna pratar om tänkte om man skulle kolla den kontakten och se om det är oxid i den.

Med vänlig hälsning
MrV8

CARSOFT Diagnosebericht: 30.03.2018 Vehicle Type : BMW 316 Licence Plate : Customer : Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR !
65 ASC computer faulty
129 DME connection faulty
66 DME RPM signal faulty
Nu körde jag testet på ett annat sätt och fick ut dessa felkoder. Kan det vara höger bakhjul som är problemet tro ?

Ursäkta mig inte så bra på Carsoft ännu.

Med vänlig hälsning
MrV8

Single diagnosis AIRBAG - Status: ERROR !
5 Isolation of Seat-belt - Pretensioning System Feeder Insufficient
6 Seat-belt Pretensioning System Feeder Defect
19 Activation Of Detection Accumulator
Single diagnosis ABS / ASC - Status: ERROR !
65 Wheel sensor : rear right OR Feedback-signal bad
129 ABS/ASC Main Relay circuit faulty
66 Wheel sensor : rear right OR Wheel-speed sensor power supply
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
ABS/ASC (Automatic Stability Control) hänger ihop.
För mig luktar det givare till ABS (och ASC) höger bak.
"rear right" - verkar inte få signal därifrån.

Köp nu ingen Kina-givare via bildelar24 etc, det är bara BMW-original som gäller.

Och du, Airbag-lampan lyser också eller?

/Anders

Hej Storbjörn tack för ditt svar.

Ja airbag lampan har lyst dom senaste 14 åren men gått igenom i alla fall. hör och häpnad.

Sas en gång i tiden ha med något i förarstolen att göra ska se om jag får någon ordning på det med nu när jag kan kolla felkoder själv.

Börjar med byta höger bakgivare får vi se vad BMW vill ha för en sån :-)

Med Vänliga Hälsningar
MrV8
Sen uppdatering men ändå.

Felet på Airbag var en kablar som var av en under förarstolen och en inne i kontakten som går till säkerhetsbältes klyka eller vad man ska kalla den.

ABS felet var en kabel av till höger bak ABS givare och det var ena kabeln som sitter under bilen som kommit åt handbromswiern och nöts av. laga den och allt fungera igen.

Tills nu.

nya felkoden på ABS givaren
33 Wheel sensor/Inlet valve rear left - Check connection between valve and master relay
and that master relay and valve are functioning properly.

ibland även
34 Wheel sensor/outlet valve rear left - Check connection between valve and master relay
and that master relay and valve are functioning properly.

men oftast bara 33

byte vänster bak abs givare radera felkoderna och systemet sa okej. Provkörde abs lampan släktes. Prova stängde av starta igen släkt abs körde ca 5 km abs lampan tänds igen. Samma felkoder 33 och 34 försökte radera dom 34 gick bort 33 vägrar släkas.

nu funderar jag på om jag ska prova byta kabeln som går under bilen in under baksätet och se om det kan vara glapp i den någonstanns. Vad tror ni om det fel eller rätt tänk? jag tänker eftersom den var släkt en stund kanske det är glap i den biten till abs kontakten och byter jag det kontaktstycket och kabeln under bilen som sen går in under baksättet så kanske felet är åtgärdat.

Har efter massa letande på realoem kommit fram till att det borrde vara en kabel med artikel nr 61128376019 Kallas repair kabel ABS. Tror ni det är rätt kabel.

Hitta den till salu hos Schmiedmann

Länk

Vad skulle ni gjort ? ska jag beställa den byta kabel till vänster sida höger sida har jag lagat en gång och laga om den igen nu men den får jag inga felkoder på men vänster sida kan jag inte se kabelfelet på därav jag funderar byta hela vägen den kabeln.

Mvh
MrV8

Kris får ingen ordning på detta längre. Finns någon hjälp i Stockholm att få av kunnig person på detta? Bilen i fråga har värdet att lämna på BMW är inte aktuellt. Utan mer om någon kunnig privatperson kan ta en titt på det mot någon sorts ersättning. Givetviss hjälper jag till skruva men skulle behöva mer kunskap om detta kanske någon som gjort det redan och vet nu vart man ska leta.

Historik
1.Vänster bak felkoder 33 och 34.
2.Byte givare vänster bak = inga felkoder kvar
3.ABS lampan tänds andra provturen kört ca 1 mil under 2 mindre test turer.
4.Felkoderna 33 o 34 om vart annat igen.
5.Byte kabel under bilen till under baksätet testat nya kabeln fungerar kollat kopplingarna blivit samma. lött ihop skarven.(gjort så här på andra sidan fungerar)
6.Felkode 33 kvar vägrar gå bort.

Drar jag ur givaren då får jag felkoder 33, 34, 49.
Med gamla eller nya givaren felkod 33 hela tiden.

Ger upp skulle behövas bättre program som kan visa värdena om man kör tror jag eller om det är fel någon annanstans. Läst i trådar om ABS styrenheten kan glappa inuti. Hur troligt är det att det är det felet? I så fall får jag plock ur den och lämna vart?

Mvh
Mrv8

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa kan ju läsa livedata på ABS men jag blir osäker på om just det fungerar på e36.
Men då det är en 97:a så finns det hopp.
På din beskrivning så känns det som det är själva styrenheten som rasat.

Jag har tidigare sålt Inpa kit, kabel och programvara, och efter årsskiftet finns det tillgängligt igen.

Jag finns i Stockholm.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Hej Ola
Stora tack för ditt svar:-)
Låter mycket intressant med att köpa ett Inpa kit det kan vi gärna höras om när du har kit hemma igen :-)

Du råkar inte ha ett schema över kontaktsycket till pumpen vilket stift som är vilket. Tänkte jag skulle försöka ohm mäta varje kabel ut till sensorn via stiften för dubbelkolla att det är ABS enheten som är trasig eller är det överkurs? Kanske bara ska ta ur den och lämna in den på renovering?

Skulle behöva besiktiga bilen innan januari men kan ju köra igenom den en gång så har jag mer tid för mecka vidare med detta i januari med.

Med mitt nuvarande program Carsoft 6,5 lyckas jag inte läsa ut motorkoder heller nu har ju som tur är motorn gått bra hitills i dom 20 år mamma och nu jag ägt bilen. Men kan ju vara bra kunna läsa av dom med.

Mvh
MrV8
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vi kan höras efter nyår.
Har inga scheman tyvärr men jag hade bytt ABS enheten, köp en på skroten eller liknande. Lätt att koda in.

Mvh Ola
2st åttor ;-)

Mina bilar:
Länk
Hej Ola

Ja hör av dig efter nyår angående Inpa :-)

Kan man koda in en annan ABS enhet med INPA ?

Ska försöka få ur kontakten i abs enheten och mäta upp kablarna. Ser ut att vara så bra att det är samma färger på kablarna in i pumpen som det är bak vid sensorerna hoppas det är så trevligt byggt då blir det enkelt mäta upp om jag bara får ur kontaktstycket det sitter ju så bra till :-)

Härligt höra du har 2 V8 motorer var in på din garaget sida fina bilar du har :-)

Mvh
mrV8
Hej Ola

Nu är utredningen klar kablaget är helt fram till pumpen med styrdatorn vad jag kan se monterad på.

Några snabba frågor har du använt Actronics för renovera såna här pumpar?
vad ungefär kostar det i så fall?
Har företag så tänkte försöka starta konto hos dom.

Behöver man programmera styrenheten något efter renovering?

Mvh
MrV8
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, nej jag brukar köpa begagnade grejer. På mina e39 har jag varit tvungen att koda in dem. På e39 byter man bara elektronikdelen av pumpen. Borde vara samma på din.
Dvs den hydrauliskabiten sitter kvar.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.