|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Nu är det så att jag har fått ett problem med ojämn tomgång. När man gasar går bilen riktigt bra som att det inte är problem alls. Så fort man släpper gaspedalen kommer en motor ryckning samt när bilen står på tomgång går den ojämnt Har kollat bränsletrycket ifrån högtryckspumpen vilket visar 200 bar Lågtryckspumpen visar 5 bar. Alla insprutare visar värden både plus och minus som jag inte förstår mig på. Tror att de fungerar Felkoder som avläses: - 30E9 kväveoxidkatalysator, åldring. permanent. denna felkod fanns även innan ojämn tomgång - 2A2C Blandningsreglering 2 - 2A2B Blandningsreglering Någon som har haft samma problem? Är det vanligt och vad gjorde ni för att lösa det? Har ni idéer eller förslag på felsökning? | |
|
Hej igen! Beteendet hos motorn har börjat förvärras. Får helt tokiga värden på spridarna. Har kontrollerat vanos och får + värde på insug och - värde på avgas. Antar att det är ok. Bilen har bra och stabil tomgång vid kallstart. Så fort jag använder gaspedalen och åker iväg och sedan frikopplar till tomgång uppkommer symptomen med ostabil tomgång igen. Har ni varit med om detta? Jag misstänker spridarna. Men vill gärna utesluta allt annat innan jag ger mig på spridarna. Finns det någon där ute med kunskap om detta? Förresten så har jag den kända N53 motorn. Bilen är 525i |
|
|
N53 är ju kända för att ha problem med spridarna men den går dåligt direkt vid kallstart för att spridarna läcker och bränsle samlas i cylindern. Felkod brukar då visas för cylindern som misständer. Låt bilen stå ett tag och kolla sedan var och en av tändstiften och se om nåt är fuktigt - ett enkelt sätt att lokalisera en läckande spridare. |
|
|
men då* skulle det stå. Hur långt har kärran rullat? |
|
|
Hej nusnas! Tackar för din återkoppling Bilen har rullat 18500 mil. Problemet med hoppande tomgång började i måndags när jag var på väg hem. Idag fick jag koderna 29CK, 29CF, 29CE och 29CC för misständning cylinder 1,2 och 3 det gick att radera dem och de har inte kommit tillbaka. När jag beskådar live data om cylindrarna vid kallstart går bilen väldigt bra med jämna siffror mellan alla cylindrar fram till 99 grader motor temp. Så fort jag börjar köra bilen blir tomgången skakig och bilen vibrerar. Fortfarande inga problem när jag gasar eller kör landsväg. Accelerationen utan anmärkning Varför låta bilen stå och sedan kolla om de är fuktiga? Läcker spridarna även när bilen är avstängd? När tomgången hoppar kan man tydligt se i inpa att cylindrar registrerar värden på både upp till 7000 och ner till minus 7000. Vad är det för värden? Tack för alla svar ;) |
|
|
Hej Lite uppdateringar! Har öppnat alla stift och spridare. Alla tändstift var torra vid elektroderna, dock var ett par stycken av de oljiga på gängorna Alla spridare har svart klet (sot) på spetsen. Rengjorde alla enligt en youtube clip men det blev faktiskt ingen skillnad Jag ville med detta se om visuella skador kan upptäckas samt kolla om stiften blir blöta pga läckande spridare. Nu misstänker jag att felet kanske inte är spridarna. Bilen går dåligt när den växlar mellan fet och mager blandning. Några idéer eller erfarenheter? |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Kollat tändspolarna? Kan du trigga aktivering av motorlampa avsiktligt för utläsning av nya felkoder. Hade nyligen en N53:a med haxkig gång vid gaspådrag under 3000 rpm. Visade sig vara tändspolen på cyl 1. Fick då konsekvent felkod cyl 1 efter varje ny tändning av motorlampa. Flyttade till cyl2 efter skift av tändspole. |
Har du den senaste varianten av spridarna? 13537589048? |
|
Hej bmwe392001! Jag har inte felkod på någon specifik cylinder. Jag har den senaste uppdateringen av spridare. felkoderna som ibland dyker upp är 2A2B OCH 2A2C. Undrar hur man kan veta vilken cylinder som går dåligt via inpa? Tycker att alla mer eller mindre jobbar dåligt när man tittar på värdena. Skulle vakuum läckage generera liknande symptom? Som jag skrivit tidigare funkar bilen som det ska på landsväg och inga konstigheter alls vid gaspådrag. Det accelerar bra |
|
|
Skulle säga tändspolar till 95%, i annat fall spridare eller pump. Har ett helt gäng tändspolar liggandes som har bytits på min bil genom åren. Vart bor du nånstans? |
|
|
Hej Lasse! Intressant att du påpekar tändspolar. Har du haft de symptomen på spolarna? Hur mår dina tändspolar? Min pump går på 200 bar och jag har inga felkoder på den. Har inte läckage på spolarna heller verkar det som. Vad har du för erfarenhet. Du verkar ha haft den bilen |
|
Jag har haft en hel del felkoder men den som verkar trigga alla dessa var alltid cyl1 som stängs av efter en tids misständning (motorlampa tänds och tomgången blir orolig då bränsletillförseln på cyl1 stängs av. Efter rensning av felkoder går motorn åter bättre innan jag avsiktligt accelererar i för hög växel. Kollade livedata med INPA i någon vy för tomgång. Kunde då se att värdena för cyl1 avvek. |
|
bmwe392001# Jag får inte samma felkoder som du får. I mitt fall hoppar mer eller mindre värden på alla cylindrar. Det gör det svårt för mig att bedöma var exakt felet ligger. Min bil har inga som helst problem med accelerationen, men släpper man gaspedalen rycker bilen och på tomgång skakar motorn pga ojämn gång |
|
Tråkigt med alla problem med N53:an. Hoppas att du får rätt på din motor utan större reparationskostnader. |
|
Har idag testat mina insprutare och de verkar vara ok. Inget läckage kunde upptäckas. Se länken Har egentligen problem med bank 1. Lambda värden verkar vara ok. Är det någon som har lambda värden som fungerar. Behöver jämföra |
|
|
Hej boys! Efter alla vilseledande råd och tips samt alla konstiga värden jag fick från inpa visade det sig att membranet till vevhusventilationen var trasig. Jag har nu bytt membranet till vevhusventilationen i min bil och bilen går normalt igen. Beställde membran ifrån vanos-bmw.com och använde JB weld 2 komponentslim från mekonomen. Bästa limmet jag någonsin testat. Bilen är återigen hel ;). Nu känner jag att blivit lite expert på N53 motor efter allt jag har läst om den ;) |
|
| varför behöver man lim ? , klyver man vevhuset för att komma åt membranet? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.