AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.460

Vibrationer vid inbromsning X3 F25 2012

eH
55
eHolmberg87
535d M-sport e61 2008
Bilen gäller alltså en F25 M-sport 2012. Vibrationerna kommer både med vinterhjul och sommar, så man bör ju kunna utesluta däck/fälgproblem iallafall.

Det vibrerar som mest vid mjukare inbromsning från normala hastigheter 50-110 km/h. Vid hård inbromsning vibrerar knappt något. Kan man misstänka skivor som slagit sig ?
F2
85
F25
X3 X35D -12
Har precis haft samma problem på min F25 -12. Kom gradvis under vintern. Fick bytt skivorna fram och nu är allt som det ska igen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är extremt ovanligt att skivor slår sig, trots att "alla" pratar om just det problemet.
Ibland kan man få ojämn materialöverföring av friktionsmaterialet från bromsklossarna (det ska överföras ett jämnt tunt lager från dem till skivorna för optimal funktion) och då kan det bli "avtryck" från klossarna på skivorna som sedan bygger på sig mer och mer material = ojämna ytor = vibrationer.
Ibland kan det problemet försvinna om man gör ett antal riktigt hårda inbromsningar från hög fart som då slipar bort ojämnheterna.

När man har vibrationer av det slaget är det nästan alltid bussningar/leder/bärarmar etc. som börjar bli lite dåliga och flexar för mycket tillsammans. Ofta kan det vara svårt att se en enskild komponent som dålig men tillsammans ger de för mycket flex i "systemet".

Byte av skivor utan att man har mätt upp och konstaterat att de är ojämna, brukar oftast resultera i att vibrationerna kommer tillbaka ganska snart när de nya skivorna har slitits in sig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Det kan räcka att parkera bilen en vecka på exv flygplatsen. Då bildas beläggningar vid klossarna. Och svårt att få bort med enbart bromsanvändning
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

Jag monterade nya zimmermann på min X5 i november.
På väg hem från fjällen på sportlovet kände jag vibrationer igen... de nya skivorna hade slagit sig.. var hos en proffssvarvare i Sthlm som bekräftade. Efter svarvning blev de som nya igen. Ångrar att jag inte svarvade de gamla istället för att byta...

Felet kan även vara glapp i diverse bussningar i framvagnen.. bytt mina länkarmar fram så det har jag koll på oxå :))
F2
85
F25
X3 X35D -12
Jag började med att svarva mina. Det hjälpte inte. Efter byte, som sagt, allt ok.
Jag fick problem med allt kraftigare vibrationer när man bromsade på min bruxis, efter ett hjullager byte. Upptäckte redan när jag hämtade bilen att nåt inte var rätt då det kom "oljud" från den sidan de bytt lager på. De kontrollerade men hittade inget, de menade att "bromsskivan är slut", trots att det inte fanns oljud innan bytet. Iaf, byte bromsskivor 1000 mil senare då vibrationerna blev mycket kraftiga, det slog i ratten. Efter skivbnytet var allt frid o fröjd, i 300 mil ca. Sen började vibrationerna komma, efter 2000 mil var de outhärdliga. Gjorde en noggrann kontroll, japp skivan hade slagit sig o det ganska kraftigt. Tog det dock ett steg längre, en ny skiva skall inte slå sig. Kollade därför navet, o det var själva navet som hade slagit sig, förmodligen hade de våldat/bankat felaktigt när navet monterades i det nya lagret o således deformerat det...Har precis bytt lager/nav/skivor (igen) o allt är frid o fröjd, dock bara 150 mil än. Men jag kunde inte se att vare sig nav eller nav+skiva sloga jämfört med de gamla grejerna. Så kolla att navet inte slagit sig!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.