AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.289

Byta oljesump, 523i -06 (e60). Måste motorn lyftas?

Körde häromdagen över en lite för stor sten som slog i underredet och gjorde hål på oljesumpen. Verkstaden har givit pris på att byta oljetråg samt något plastchassiskydd som är sönder. Priset de givit känns helt orimligt och var baserat på att detta inte kan göras underifrån utan att man måste lyfta upp motorn alternativt plocka loss framaxeln.

Är det verkligen så att oljesumpen på denna inte kan bytas underifrån? Tacksam för svar!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Pga av att oljepumpen sticker ned i tråget så går det inte att få loss det utan att lyfta motorn lite. Sök på realoem.com så kan du se sprängskiss på hur det ser ut.

Gällande kostnaden så beroende på hur stor skadan på tråget är så kan det eventuellt gå att svetsa det när du får loss det.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Enligt instruktionerna här ska man både lyfta motorn och sänka hjulaxeln: Länk

St
94
Strålaren
E61 523i -06
Bytte nyligen oljesumppackning på min E61 523i -06 och kan lite snabbt gå igenom det som behöver göras. Jag kan säga såhär, jag är rätt nöjd med besparingen jag gjorde genom att byta själv. Man måste plocka loss framaxelbalken för det är omöjligt att komma åt annars. Plocka ur motorn känns dock lite väl drastiskt.

Så här gjorde jag för att plocka loss tråget och byta packning..
1. Upp med fronten så högt som möjligt på pallbockar. Säkra motorn uppifrån med balk eller verkstadskran.
2. Ta loss underredesplast etc. Lossa AC-rör, kablar etc från framvagnsbalken. Lossa motorfästena
3. Lossa framaxelbalken och låt hänga fritt i hjulupphängningen.
4. Töm ut oljan och lossa tråget.
5. Rengör packningsytor, rengör tråget.
6. På med tråg, packning och nya alu-skruvar. Dra ihop allt.
7. I med ny olja.
...

För min del gick kalaset på ca 2000 i delar och jag bytte då packning, skruvar och motorfästen. Sedan olja+filter förstås, så ca 3000 i delar. Du ska väl även ha ett nytt tråg vilket går på ca 5000 kr hos BMW (ca 1000 kr på skroten bör även tilläggas!). Sedan tar jobbet ca 7 h, dvs med 1500-2000 kr/timme blir det totalt ca 15 000-20 000 kr.

Hur rätt träffade jag mot deras pris? :-D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.