|
|
|
|---|---|
| Min bil går sämre och sämre, det började förra året med små ryck i motorn vid tomgång. Nu rycker den med tätare intervall på tomgång samt även vid körning, som märks vid svag gas mellan 2000-3000rpm då rycker det och den går illa. Värt att nämna är att felen uppstår inte alltid, t.ex en kort körning på morgonen och jag märkte ingenting medan kvällen innan gick den dåligt hela tiden. Anmärkte dessa ryck till BMW vid en service nära årsskiftet men de hittade ingenting (dock gjordes en uppdatering som inte hjälpt). Jag kollade själv nyligen felkoder och då indikerade den bl.a. cylinder 3 too short burning time.... Jag ska lämna in den hos BMW igen framöver. Men är det någon här som känner igen problemen? Bilen har gått 3000mil och den är manuell växlad. | |
| Om du fått felkod ska du väl in till BMW direkt om inte annat så för garantins skull! Har själv inte märkt något! Mvh | |
| Bilen ska in till BMW får åtgärd. Blev bara orolig att B38 motorn lider av kvalitetsbrister men det verkar inte så när man söker på forat och nätet. | |
| Min har gått 3700 utan ryck, kör alltid blyfri 98 inbillar mig att den får bättre samt drar mindre då | |
| CRF_Niklas, jag tankade också alltid Statoils 98, men upptäckte till stor förvåning att bilen drog ca 10% mindre med 95. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, bilen ska såklar in på BMW och fungerar inte något som det ska så ska det felsökas och bytas på garantin. Om jag får gissa så kommer följande bytas i nämnd ordning: #1 : Programvara/kalibrering #2 : Byte av samtliga tändspolar #3 : Byte av samtliga spridare #4 : Byte av svänghjul Men följ mer än gärna upp i tråden hur det utvecklar sig! Som du själv ser så mycket intressant för andra ägare av B38-motorer. Nu är B38-motorn relativt ny, så de flesta fel har hanterats av BMW' nybilsgaranti vilket inte brukar bli lika mycket topics kring som när en bil passerat skyddet från både nybilsgaranti och försäkringar. Dessutom tror jag att bilindustrin har fått ordning på iallafall de värsta barnsjukdomarna från introduktionen av GDI (direktinsprutning på bensinmotorer). |
| Det var kabelbrott i kontaktstycke till tändspole cylinder 3. Kabelhärvan byttes till en ny (artikel nr 12518635811). Detta gick på nybilsgarantin (totalkostnad på dryga 4000:- varav kabelhärvan kostade dryga 1000:-). Bilen går nu bra 😀 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh tusan! Det har jag inte sett/hört på länge - iallafall inte på så ny motor. Måste ju varit någon typ av försvagning/defekt som fanns redan vid tillverkningen. Tur iallafall de gjorde en riktig felsökning och inte började ösa dit tändspolar och spridare som första steg - så det ska BMW verkstaden ha tummen upp för. Stort tummen upp Mr.Chang för återkoppling om vad som var felet! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.