AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.845

Vad kan ha hänt med min e60 530? bränd olja och blårök (N52B30)

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

hej,

Behöver er hjälp och vill läsa era åsikter...
Är jävligt ledsen och stressad över detta...

Här kommer själva storyn.

Det rör sig om en e60 530 årsm 06 med n52 motorn som rullat 11000mil.

I vintras för ca 2 månader sen, en -10 gradig morgon skulle jag iväg och lämna av barnen på dagis o skola, mao en helt vanlig morgon.

Startade bilen på morgonen som jag gör varje dag, och efter kanske ca 1 minuters tomgångskörning började den gå dåligt i tomgången, insåg ganska snabbt att hela gatan var full av rök från min bil, det luktade bränd olja och röken kom ifrån avgassystemet.

Kort stund efter detta hade hänt så stängde jag av motorn naturligtvis ganska direkt efter jag hade insett att det är ett problem, då gick jag ut från bilen, lyfte på huven och av ren instinkt öppnade jag olje påfyllningslocket, när jag öppnade den så var det övertryck i toppen, alltså i ventilkåpan. Detta fick mig att misstänka vevhusventilationen hade frusit och jag gjorde så att köpte helt nytt vevhusventilation från Bmw, alla rör och ccv ventil, det snålades inte med nåt.. allting nytt från BMW.

När jag plockade av den gamla vevhusventilationen kunde man klart o tydligt se hur den var igensatt, fullt med gegga o majonäs i både rör och ccv ventil, dessutom rann det ut vatten från själva ccv ventilen vilket förstärkte min misstanke/teori om att den hade kanske frusit. Tömde också själva insuget på 0,8 liter olja..

Jag bytte komplett vevhusventilation och ventilkåpspackningen också med..

Nu idag efter bilen hade stått ett tag.. ställde jag på han och skulle njuta av min bil och min reparation men tyvärr så blåryker bilen som fan, men bara vid last... varvar jag motorn här hemma på uppfarten ryker det inte, inte vad jag kan se..

Pressar jag han på vägen lite, då jävlar börjar den ryka blått och luktar bränd olja, men det kommer inte med samma gång direkt utan det kräver att man pressar han lite lite längre tid, typ 2-3 minuter...

Kör jag snällt med han sen efter att ha pressat han, ryker det en kort stund, men med tiden så försvinner/avtar blåröken.., men börjar jag gasa med han igen, i lite högre varv och med last då kommer blåröken och man ser att oljenivån i motorn sjunker.. så detta är inga "leftovers" eller bara en inbillning från det gamla problemet, alltså bara gammal olja som behöver bara brännas bort med tiden..

Vill bara tillägga att motorn drog inte ens 1 droppe olja innan detta hände.. Har ägt bilen i 3 år och oljeförbruknen var lika med noll.

Nästa grej jag får göra är att ta komp prov...

Vad tror ni? Vad hade ni gjort?
Alla tips o idéer är välkomna.

Ber om er hjälp på det ödmjukaste sätt jag bara kan.

Mvh
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Låter inge vidare tyvärr, inte för att de har nåt med blåröken att göra, däremot oljelukten! har du bytt oljefilterhuspackningen? När
Min vv frös fick jag byta typ varenda packning efter vv fixades på verkstad! Först slog sig ventilkåpan och vart böjd så ny kåpa o packning monterades! Sen for oljefilterhuspackningen med ett jäkla oljeläckage/lukt som följd. Nåra år senare har ventilkåpan slagit sig igen! Skillnaden nu är att jag skiter totalt i bilen så inga sömnbesvär den här gången👍
Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

Dyster läsning Mackan.. :(
Mycket...

Nej oljefilterhuspackningen böt jag aldrig, Här är det snustorrt...

Däremot så sköt det olja ut från ventilkåpspackningen, ordentligt med olja alltså, kanske halv liter, lite så grovt uppskattat, detta iochmed som innan nämnt att det var ett jävla övertryck i ventilkåpan, därav byte av ventilkåpspackning... tänkte tyvärr aldrig på att ventilkåpan kan ha slatt sig tyvärr :( .. men nu är det iaf torrt så jag antar att det är tätt...

blåröken är dock nåt helt annat :(

Ko
128
Kotchak
e30 320 Coupe -86

inga fler teorier? nån?
även om det är långsökt så är det välkommet..

ponera att nåt har hänt med oljeringarna eller blocket? jag menar det kan väl inte hända så över en natt?

(ingen komptest är tagen)

mvh
he
30
hegga
530 dX GT - 16
Hej, fick du klarhet i vad som var felet? Har ungefär samma problem med min E61 n52b30 - 07 258hk.
sm
42
smtredubbelv
523-99,535d-05
Alla motorer drar olja, om inte så är det något fel. Byter man olja varge år så ska det knappt synas på oljestickan, så pass lite men ändå,,,,motorn smörjs och en del olja förbränns.
Titta i serviceboken hur ofta förre ägaren bytt olja.
(Hade en 520-03 som utför längre backar, med släppt gas, när jag så gasade på släppte ut ett rejält blårökmoln,,,,tittade lite närmare i journalen,förre ägaren hade bytt motorolja var 6000:e mil "PÅ Serviceverkstad" Ha,ha. Den hade gått 23000mil.)
Något har hänt i motorn, vad??, när jag var ung bytte man ventiltätningar, ibland kolvringar. Men dagens motorer är betydligt mer komplicerad än en B18 så konsultera en BMW verkstad, ev något utbildningscenter som kan titta närmare.
Att kolla oljenivån är viktigt, lossad läckande oljepluggspackning pluggen sned-dragen, långsökt men sånt händer. Vevhusventilation bytte jag på en 523 som brummade på lågt varv, men den rök aldrig.

Oljelukt 6:a bensin, ventilkåpspackningen har torkat ut inte så svårt att byta, olja droppar i bak-kant ner på grenröret. Sen finns det fler packningar, tror nån nämde oljefilterhuset-mot blocket. Finns även en del O-ringar som kan läka. Men sånt brukar visa sig på garagegolvet inte som blårök.
Finns mycket att se på Tuben, gallra dock finns mekare som hellre skruvar än bra.

Slutligen har bilen varit "Optimerad", mätarjusterad, svårt att avgöra, men finns en del att läsa här på forumet hur du kontrollerar. Att en bmw som gått 11000mil har dina fel låter helt orimligt.
Hälsningar/3W
Visa användare
46
Captenkaos
850 -92 e31
735 -90 e32
540 -93 e34
540 -96 e39
328 -95 e36 2dr
318 -91 e36 4dr
En del får ditt fenomen när topp packningen börjar gå men då har de oftast gått 25000mil..
Vevhusventilation eller ventiltätningar. Turboras på turbo motorer..
Bara generella gissningar
Cheers det är ju fredag

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.