|
|
|
|---|---|
|
Har en G31 idag med en uppsättning sommardäck över. Funderar på om dessa går flytta över och montera på F31 utan vidare? Jag lär mig aldrig hur det fungerar, vill bara veta om det funkar eller inte. Om inte. Vilka uppsättningar kan jag köpa på blocket som jag med 100% säkerhet passar till min F31? Alltså, köper jag en uppsättning som levererats till F30 eller F31 så vet jag ju att de funkar. finns det andra modeller som är exakt samma mått som man kan ta rakt av? | |
|
Det måste väl vara större däck på G31 till att börja med. Sedan om däcken är lika stora så är det ET mått, bredd som är det viktiga. Det enklaste om du är okunnig är att köpa däck som suttit på samma bil, med originalfälgar så är du säker. Vill du kunna bredda sortimentet får du nog vackert lära dig måtten. |
|
|
Nej det fungerar inte. Till att börja med har G31 har bultcirkel 5/112 medan F31 har 5/120. |
|
|
Tack för svar, då vet jag att det inte funkar. Då fortsätter vi med efterföljande fråga. Om jag vill köpa en uppsättning på blocket och vara säker på att det funkar skånska jag alltså köpa en som är original till F30 eller F31. Finns det ngn annan modell ytterligare som jag kan söka på och vara säker på att det funkar? |
|
|
Tack för svar, då vet jag att det inte funkar. Då fortsätter vi med efterföljande fråga. Om jag vill köpa en uppsättning på blocket och vara säker på att det funkar skånska jag alltså köpa en som är original till F30 eller F31. Finns det ngn annan modell ytterligare som jag kan söka på och vara säker på att det funkar? |
|
|
”Funkar” är för relativt, ska det sitta som original eller kan de sitta längre in/ut? Fälgar med samma bultmönster lär finnas, det är i regel alltid ET som är boven. |
|
|
Jag blev inte mkt klokare av denna tråd måste jag säga. men har iaf förstått att jag inte kan ta en uppsättning rakt av från g31 och sätta på f31. Men kollat på blocket och nu kom tex annons upp av en som har en uppsättning som han haft på f11 och det ska enligt annonsen passa en rad andra bilar, tex f31. Kan man lita på det? Texten: Fram 235/35/R19 7-6mm Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 265/35 ZR19 Bak 265/35/R19 6-5mm Suttit på en Bmw 520D F11 men passar även: 1-Serie 2005-2018 116 118 120 125 130 135 3-serie 2005-2018 320 325 330 335. 4-Serie 2014-2018 420 425 430 435 5-Serie 2010-2017 520 525 530 535 |
|
|
NEJ! G31 har som sagt en annan bultcirkel så fälgens skruvhål hamnar fel på navet och redan där är det kört... Vad folk skriver i diverse annonser går INTE att lita på! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja att inte G31 och F31 matchar har vi konstaterat. Och g31 står inte ens med i annonsen som jag klistrade in. Är det några andra som matchar? |
|
|
Här hittar du all info Länk |
|
|
Fälgar från F10/F11 kan funka tekniskt på F30/F31, MEN däcken är för stora för F30/F31. Däremot borde F10/F11-fälgar/däck fungera på F34 (GT). Det är som sagt inte bara bultmönster som ska passa, även navhål, inpressningsdjup och sedan däckdimensionerna ska också vara (tillräckligt) rätt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Saker att veta när man laborerar med andra hjul är som sagt: - Hjulens storlek (hur mycket fyller det ut hjulhuset? Hur blir köregenskaper med större hjul?) - Bultcirkel (måste såklart vara samma) - Navhål (går alltid att lösa med navringar t.ex, men direkt passform är alltid att föredra) - Fälgbredd (är det markant bredare fälgar/däck som monteras än original? Kommer det ta i någonstans?) - Inpressningsdjup, ET (hur långt in eller ut hamnar en fälg med annat ET än den som satt monterad innan, om ET skiljer dem åt) Tips: Läs på om inpressningsdjup här: Länk /Anders |
|
Okej, har nu fått erbjudande om att köpa en riktigt fin uppsättning 245/45 19 som suttit original på en nyare bmw 435. Är det någon som vet om de passar på en 320 från 2017? |
|
|
Det låter (väldigt) stort! Blir nästan 6% större rullomkrets och det är mycket (över tillåten ändring). Korrekt dimension till din bil är 225/40-19 och ev. 255/35-19 bak. Det finns nog en god anledning till att han vill sälja hjulen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack! Då står vi över den 👍 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.