|
|
|
|---|---|
|
Vilken motorolja rekommenderar ni? // Daniel | |
|
Länk Mvh |
|
|
Här har du kraven: Länk Följ länkarna i respektive klass så får du upp en lista med alla (då) godkända oljor från alla tillverkare. Finns ett gäng att välja mellan... Själv tycker jag att Aral SuperTronic 0W40 är en mycket prisvärd olja som är ÄKTA helsyntetisk PAO-baserad olja. BMW LL04-klassad och därmed även applicerbar där LL01 och LL98 krävs. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kanske ska tillägga: Araloljan köper man från Tyskland (t ex. Däckonline) för en dryg tusenlapp för en 20-litersdunk, inklusive frakt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B, har du någon länk till något ställe som säljer 20l för drygt tusenlappen? Kollade mapodo och däckonline, men de var dyrare än så. Ska handla till min 130i snart så det vore fint med en bra länk. | |
|
Jag har köpt på www.levoil.de i 20-litersdunkar tidigare. Men nu verkar de bara ha fyraliters av Supertronic 0W40. Länk Sist jag köpte, för knappt ett år sedan, kostade 20 litersdunken 1040 kr inkl frakt. |
|
|
Nu har väl iofs kronans köpstyrka minskat lite, men senast tror jag att jag betalade ca 1200 kr inkl frakt hos däckonline. En snabb sökning på e-bay.de gav: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad bra, tusen tack! | |
|
Funkar denna bra? Aral SuperTronic LF III 5W-30 Länk // Daniel |
|
|
Uppfyller kraven. Men varför inte köpa den 0w40 helsyntet som rekommenderas? Kostar 1392sek för 20liter på däckonline |
|
|
Björn: Jag såg nu att de hade 0w-40 också. Missade det igår kväll. Tack :) // Daniel |
|
|
Beror väl även lite på hur och när du kör bilen... Är det en busbil för sommaren är en 5W-50 olja kanske ett bättre alternativ. Men 0W-40 är förstås mkt bra allround. /Jonas |
|
|
Hallå grabbarna Kapar tråden lite. Är kraven på oljan samma som i Bmw:s sexor? Kan jag använda samma olja som i min 325i -03? Med vänlig hälsning, Mattias |
|
|
Är lite osäker på vilken olja du syftar på, men BMW använder generellt samma oljor i både bensin- och dieselmotorerna. BMW LL04 är bakåtkompatibel med BMW LL01, så köper du en LL04-klassad olja klarar den kraven för moderna dieslar med DPF och samtidigt de äldre kraven för t ex. M54. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.