AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
681

Är stötdämparna bak fjäderklädda?

Min 520 Touring -92 18900 mil är ganska ostadig i motorvägshastigheter. När man exempelvis byter fil så gungar hela bilen till, känns som om stötdämparna bak knappt finns kvar. Kan problemet uppstå om stötdämparna bak är slut? Vid ev. byte, är de fjäderklädda eller inte?

/Spockan
wi
11
wirre
bmw 535 -88
japp de e dom ..men du det kan nog va silentblocken som e dåliga med....

wirre the fiver!!
Ok, men silentblocken är nya.

/Spockan
Mankan
Vad är silentblocken för något?Min touring dunkar som f-n i gupp från vänstra bakdämpen.Vad kan det vara??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Silentblocken är ett par gummibussningar som håller fast bakaxeln i karossen. Då dessa är slitna, börjar dem glappa och bilen börjar "vobbla." Men det kan också slå/dunka i bakvagnen, t.ex. när du står still med bilen med ettans växel i och släpper upp kopplingen. Då kan det smälla till där bak. Men om du kör över ett gupp och det dunkar till där bak kan det ju även vara stötdämparna bak som är dåliga, eller stötdämparfästet? Kolla även över bakbromsarna så de inte ligger på eller så, för det är väldigt vanligt tyvärr :-( /Per
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
----->Spocksbeard
Jag har samma bekymmer som dig, fast min bil är en 525i -90 (sedan.) Jag har fått bekräftat att alla mina 4 stötdämpare är slut för LÄNGE sen! Bilen kränger som fan!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Mankan, övre stötdämparbussningarna är vanliga felkällor om det slår hårt i bakvagnen om man kör över gupp etc.
Ett relativt billigt ingrepp för att få en trevligare bil!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.