AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
642

M50B25, tappad effekt samt stänger av vid halvgas.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har en 325 E36 som går sisådär. Den stänger av bränslet mellan helt släppt gaspedal och fullgas så det blir lite drygt att köra den. Kör jag jämn fart så känner jag när den börjar gå skumt genom att den stryper helt när motorn inte behöver arbeta och sen kommer tillbaka när hastigheten sänkts lite. Inte så där mjukt och omärkt som det ska vara när man ligger på jämn gas.
Det syns även på ekonomimätaren att bränslet stryps och sen kommer tillbaka.
Jag misstänkte då gasspjällsgivaren så jag mätte upp den och den visade 3,85 kOhm mellan jord och 5V-stiftet samt varierade mellan 1.10 kOhm på fullgas upp till 3,85 vid stängt spjäll på signalpinnen. Vilket jag tycker är ok värden.

Bilen går inte genom besiktningen på grund av HC på tomgång. Vid besiktning låg den på 144. Samt att lambda då var lågt, runt 0.95. Helt perfekta värden vid högre varv.

Misstänkte läckage och hittade slangen mellan bränsletrycksregulatorn och insuget helt söndertorkad.
Nåväl, jag bytte den slangen samt olja/filter och tändstift och provade värdena igen. Nu var HC 300 och lambda lika illa som förut vid tomgång. Vid förhöjt varv är HC runt 20 och lambda 1.00.

Vad kan orsaka dessa problem? Kan det vara tomgångsmotorn? Någon av kamaxel- eller vevaxelgivarna? Kan lambdasonden orsaka dessa symtom?
Bilen går bra när den går som den ska, så felet är inte alltid även om det händer oftare och oftare.
Först trodde jag att det var motortemperaturen det hängde på då det oftast inträffade när bilen passerat kallt och var på väg till arbetstemperatur. Nu verkar det inte spela någon roll längre.
När den går dåligt så är det som att 192 hästar blivit 96.
Ös på med ideer. :)

Tack på förhand.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Bilen har gått bra hela sommaren men nu när det är lite svalare väder så har den börjat lite smått igen. Det kanske har med temperaturen att göra ändå? Vilka tempgivare har med motorgången att göra?

///BMW - Was sonst!
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Motortempgivaren, sitter under insuget med en blå kontakt om jag inte missminner mig (var 5 år sen jag hade en M50)

Jag hade nått liknade problem som också varierade med vädret, det var luftmassemätaren. Den mäter ju också temperaturen på inkommande luft.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Tackar, ska kolla upp den givaren. LMM är bytt, dock mot en begagnad så med lite otur så är den inte heller helt frisk.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.