|
|
|
|---|---|
|
Hej, Upplever att bilen typ "skuttar" till lite grann när man svänger vid låga hastigheter, som att man kör över en ojämnhet eller liknande. Det känns även lite grann i ratten. Det är inte konsekvent och verkar ske till och från, dock vid de flesta gånger jag svänger. Alltid i låg hastighet och vid "lätt" svängning. Det klonkar/skuttar en gång, som om det är en ojämnhet som sagt. Svårt att beskriva känslan. Bytte för nån vecka sedan till sommardäck. 245/40R18. Har tidigare haft originaldimensionen på 17" fälgar, men köpte dessa begagnade. Aldrig haft något strul tidigare. Besiktigad för ett par dagar sedan också, givetvis utan anmärkningar. Någon som har någon aning om vad det kan vara? | |
|
Däcken fram är kanske 1,5mm sämre än bakdäcken. Skulle det påverka rullomkretsen? Samma märken på däcken förövrigt. Det rycker ingenting om man kör rakt fram, utan bara om man svänger i låg hastighet.. |
|
|
Vad är det för bil? Årsmodell? 1.5mm skillnad skall inte ha någon påverkan. |
|
|
525 Xi manuell årsmodell 2006. Jag tycker inte heller det, låter mycket märkligt? Besiktade och bytte däck i mitten av veckan så det uppkom efter det. Kan inte minnas att det var så före. |
|
|
Någon mer som känner igen oljudet? |
|
|
Testat lite mer och detta har jag kommit fram till: * Klonkar endast vid låga hastigheter, under ca 20km/h. * Klonkar bara med växel i, alltså när den driver. Med friläge och rullning låter det inte alls. * Klonkar bara vid "lätt" svängning, inte om man kör i rondell t.ex. * Det klonkar bara en gång, låter ungefär som man växlar och har glapp i drivlinan. * Inga klonk eller oljud vid normal körning, rakt fram eller i kurvor. * Så länge det är i högre hastighet, alltså över typ 20 km/h spelar det ingen roll hur man svänger, låter ingenting. Skiljer max 1,5-2mm mellan fram/bakaxel på däcken. Alla av samma fabrikat, Falken 245/40R18. Som orolig själ, bör jag oroa mig? Vet ärligt talat inte vad mer man ska göra. Fortsätta köra och vara glad trots oljudet? |
|
|
Kom att tänka på en till sak. Kan det ha uppkommit efter besiktningen? De hissar ju upp hela framvagnen så att hjulen hänger löst. Kan fjädern hamnat konstigt i skålen? Tyckte jag kollade där utan att se något.. |
|
|
Du nämner ”under 20 km/h”. XDrive låser fördelningskopplingen under ca 20km/h. Men då ska det vara måttliga rattutslag. En idé kan vara att givarna för rattutslaget ger fel värde så att xDrive tror att du kör rakt fram fast att du svänger. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Stämmer att det klonkar bara vid små utslag, alltså typ 10-20 graders styrning av däcken bara, men det är både åt höger och vänster. Låter rätt konstigt att det ska ha uppkommit så pass plötsligt i samband med däckbyte och besiktning? Är ganska säker på att det var efter besiktningen, märkte ingenting före det och bytte däcken några dagar innan. |
|
|
Jag har tidigare roat mig med att räkna ut för min bil den procenta skillnaden i rotation mellan främre kardanaxel (som driver framhjulen) och bakre kardan. Dvs hur mycket mer än bakkardan måste framkardan rotera med avseende på rattvinkelutslag. Vid 10 graders rattutslag roterar främre kardan 1,706% mer än bak. Och vid 20 grader är det hela 7,943%. Vid max rattutslag (29,784 grader) blir det så mycket som 21,317% mer som främre kardan måste rotera jämfört med bakre. Jag har inte hittat uppgift vid vilket rattutslag som fördelningslådan låter bli att låsa helt då man kör sakta. Jag tror ändå det är värt att kolla upp rattvinkelgivaren. Att du inte upplevde klonkandet med vinterhjul kanske berodde på att vinterdäck är mjukare än sommardäck. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Det kan vara så att rattvinkelgivaren vid stora rattutslag kan signalera att fördelninglådan ska släppa men ger felaktiga signaler vid mellanstora rattutslag och däför låser kopplingen för mycket. I rather go ponding |
|
|
Intressant, kan definitivt vara värt att kolla upp. Låter liksom "klo-klonk" en gång när man svänger lätt, och märks inte alls över ca 20km/h. Det är inte jättehögt klonkande direkt, har man radion på märks det oftast inte. Men kan det vara någon fara att köra såhär tills vidare? Har en 50 mils tur och retur-resa i helgen.. |
|
|
Jag har ingen uppfattning alls huruvida du kan köra 50 mil med bilen. Kanske kopplingslådan slits lite mer än normalt. Kanske du minimerar slitaget genom att dutta med gasen eller bara köra på tomgång då du parkerar för lådan kopplar bort drivningen fram då gaspedalen inte rörs. Men det är bara spekulation från min sida. Jag är bara allmänt intresserad hur olika fyrhjulsdrivna system fungerar. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Kört mycket med den nu, upplever det inte som ett stort problem. Märks bara ibland. Någon mer som har idé vad det kan vara? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.