|
|
|
|---|---|
|
Hej, Länk Någon som vet var denna slang går? Mitt fall är en M54 motor. Har kikat på ritningar, där står det att den går in i "intake manifold", men var exakt? Slangen går från vevhusventen. Den är pluggad just nu. Vid kallstart varvar den lite högre för att sedan hamna under 1000 varv. Har läst på vissa ställen att den porten på ccv:en är pluggad på M54 motorerna. Stämmer det? Finns det någon här som har lust att kika på sin bil? Om denna nu ska vara pluggad, varför varierar tomgången då? 🤔 | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilken exakt tänker du på i bilden (är ju som alla "avgas-trimmade" motorer ett rejält ormbo)? :-) Är det den lilla raka stumpen på det första stora insugsröret du tänker på? Är det slangen som sitter fast på det första stora insugsröret med 90 graders vinkel du tänker på? Är det den större slangen med bälgar som sitter fast på andra stora insugsröret? första stora insugsrör = den närmast MAF-sensorn andra stora insugsrör = den närmast gasspjället EDIT : Aha - missförstod nog bilden - du menar vart den där slangen med 90-graders vinkel-anslutning som normalt sett sitter i det första stora insugsröret? Det är ju en del av mekanismen för vakuumbromsförstärkaren. Den går till "jet suction pump" och gör att effekten av från vakuumet blir kraftigare. Mellan insuget och vakuumbromsförstärkaren går det en större slang och mitt på denna sitter en "jet suction pump". På denna "jet suction pump" finns en sidoanslutning som gör effekten av vakuumet ännu större, och den slangen du visar i bilden går till denna sidoanslutning. Antingen kopplar du ihop delarna eller så pluggar du båda delar. Jag har en snygg bild som visar alla slangar och hur det sitter fast under insuget om du är intresserad (från en M54B30-motor). |
|
Tack för svar, @bmw-slangen. Menar slangen till vänster som är pluggad med en skruv :) De övriga slangarna har jag koll på. Slangen till vänster kommer från ccv. Men var den går in här jag ingen aning om. Ska denna vara pluggad på en M54? Tar gärna del av din bild också. Tack! |
|
Den suddiga svarta pinnen i förgrunden!?! :-) Hi hi :-) Svårt att se ens vad det är :-) Är det en hardline eller en gummislang? I de trakterna går slangarna som kommer från kolkanistern och som leds in i insuget via en elektriskt styrd ventil. CCV består av många slangar och komponenter och sträcker sig från oljestickan till insuget - så det ger inte så många ledtrådar. Var exakt sitter andra änden av den pluggade slangen fast någonstans? Bild kommer strax... EDIT #1 : Här är bilden över slangarna för vakuumbromsförstärkaren - men det tror jag du har koll på redan. Länk EDIT #2 : Något som ofta hänger och dinglar är vakuumslangarna till vakuumreservoaren för ventilen längst bak i avgassystemet (är stängd vid låg eller medium gaspådrag). Vakuumreservoaren är en plastburk som sitter under insuget nära startmotorn. Och om jag minns rätt så tar den vakuum från en av vakuumportarna som sitter längst "bak" (dvs närmast torpedväggen) på insuget. |
|
Ja precis :) Gummislang är det. Länk Titta på den bilden. Vart går "vacuum hose"? Är den pluggad på M54? Hmm, bra bild. Men inte riktigt den jag är ute efter 🤔 |
|
Aha, vakuumslangen på oljeseparatorn! Då är jag med! Är #6 i sprängskissen nedan (för de som tittar i ETK) Länk Den har jag fasiken glömt bort i nuläget hur det var med den. Men ska ändåså riva bland sakerna imorrn och kan kolla då - om inte någon annan klurar ut det innan dess. |
|
Om det är slangen som ansluter på oljeavskiljarens hus i en smal plastpip, så används den inte på M54 (i alla fall var det så på min E39:a). Den anslutningen brukar vara pluggad direkt på själva oljeavskiljaren med en plastplugg. Jag har för mig att vakuumet som tas via den slangen går från insuget på M54 i stället, dvs. de tar ut en slang på ett annat ställe. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
En sån där liten pip kan jag inte dra mig till minnes att jag såg - var ju bara någon månad sedan jag slet bort den där oljeavskiljaren och allt junk runtomkring. Nu ska det erkännas att jag inte var speciellt noggrann vid demonteringen, för varenda liten detalj av allt denna gucka ska slängas all världens värld och allt ska pluggas (och jag drar min egen CCV som jag vill ha det och som jag alltid haft det). Nu hade ju jag cold-climate versionen, och den är ju "inslagen" och tror inte det sticker ut någon pip härifrån eller så är pipen pluggad under all isolering (eller så sitter pipen en bit längre ned på någon av anslutningsslangarna) Länk Jämför med icke-cold-climate versionen där man tydligt ser pipen (som eventuellt då normalt sett ska vara pluggad) Länk Ska ta mig en titt imorrn hur det såg ut på min motor, blev nyfiken nu... |
|
Mina delar var BMW-original och den isolerade "cold-climate-versionen". Om den stack ut eller ej, ska jag låta vara osagt då jag lossade isoleringen (låstes fast med två o-ringar om jag minns rätt) av nyfikenhet, men jag vet att den var pluggad i "huset". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hmm, min sitter där nu med en slang som är pluggad. Får leva med det då. Tackar så hjärtligt för att ni tog er tid att hjälpa mig. Värmer i mitt hjärta. |
|
Jupps, när jag tog loss "skalet" så var min oljeseparator också pluggad. Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.