AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
4.133

Lackbubblor bagagelucka från stenskott

je
26
jepped
118d xDrive -14
Hej! äger en 1-serie F20 från 2014. Såg idag något som ser ut som lackbubblor med rost under lacken på bagageluckan. Ser ut som det har varit från stenskott eller liknande. Så har blivit lite nojig. Köpte bilen begagnad från en bilhandel i november 2017. Så har ägt den knappt 6 månader.

Tittade på bilderna från annonsen och ser på dessa att det ser ut som om det är stenskott på exakt samma ställen. Där ser det dock inte ut som om att de är överlackerade. Dessa såg vi inte alls när vi köpte bilen.

Min fråga till er är vad ni tycker jag ska göra. Är det någon idé att ta kontakt med bilhandlaren? Vad kan det tänkas kosta att låta en lackfirma fixa detta? Nedan bifgoar jag 3 bilder. På den ena ser ni jämförelsen mellan ett nytaget foto och bilden från bilhandlaren. Har ringat in märkena. Bifogar också två närbilder.

Jämförelsebild: Länk
Närbilder: Länk Länk

Mvh
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Svårt att tänka mig stenskott på bagageluckan men inget är omöjligt...
Mitt förslag åk till BMW och visa upp bilen.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ni är inte den första som drabbats av rost på bakluckan på f20. Bara att besöka närmaste Bmw handlare så får ni förhoppningsvis en ny lucka :-)

Vad rosten beror på mer exakt eller vilken handlare som sålt bilen spelar mig veterligen ingen roll. Dock skiljer det väldigt verkstäderna emellan gällande rostärenden, får du nej på ett ställe så prova med en annan.

je
26
jepped
118d xDrive -14
Även om det har uppstått från yttre åverkan? Ser ju ut som det på mina bilder..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag tycker det ser ut som helt vanliga rostbubblor, hur dom uppkommit är väl upp till bedömaren att avgöra isf. Men visst, kan nån bevisa att det är yttre påverkan så kan dom kanske sätta sig på tvären. Men som det är på koffertluckan och flera andra 1 serie haft problem där enligt forumet, så tror jag det går på garantin.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Det är galvblåsor. fick luckan bytt på 120in men den här fortfarande lackgaranti.

åk och visa upp bilen på BMW. fick vänta i 2 månader på svar (!!!!!) men fick sedan ett godkännande på luckbyte.
je
26
jepped
118d xDrive -14
Såg dina likadana ut? Även ett sånt litet märke i mitten?
je
26
jepped
118d xDrive -14
Var inne på min BMW-verkstad förra veckan för att visa upp rosten. Han tittade på det, tog bilder, mätte lacken för att se om den var omlackerad. Skickade in det som garantiärende. Fick idag svar från BMW om att det blev avslag. Skulle gå på lackgarantin som har gått ut.

Alltså rost som kommer underifrån lacken täcks inte av roatgarantin. Detta är alltså vad man kan förvänta sig från ett tyskt ”premiummärke” som BMW. Rost. 4600kr får jag betala för att lackera om skiten. Ska testa att ringa BMWs kundservice idag och se vad de har att säga.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Fick min lucka omlackad på vår tidigare 120d -14 efter mycket tjöt. Det är för jävla dåligt. Tysk "premium" ? 6 mån senare samma sak på höger framskärm, avslag. Dom måste gått utbildning i hur man slingrar sig ur att ta ansvar.

je
26
jepped
118d xDrive -14
Verkar vara omöjligt att komma i kontakt med BMW centralt, endast finansiella frågor och klagomål mot återförsäljaren/verkstaden. Annars ska klagomål/överklagan på garantiärenden enligt kundservice gå via återförsäljaren. Så jag kan ju egentligen inte göra ett dugg förutom att le och betala omlackering på min 4-år gamla BMW.
Låter märkligt. Jag fick min 320 E46 -05 omlackad 2015 på 12års rostskydds garanti.
Båda bakskärmarna fixade de till då. Alltid hört att just rostärenden är BMW ganska generösa på? Men kanske har ändrat sig senaste åren.
je
26
jepped
118d xDrive -14
Var det galvblåsor då, eller något annat? Enligt dem måste rosten komma inifrån, vid skarvar/kanter.
Det stämmer, det var kantkorrosion i hjulhusen.
Frågan är varför inte galvblåsor räknas till det? Lika illa det.
je
26
jepped
118d xDrive -14
Japp. Det är illa. Läser man runt lite på nätet verkar de flesta tillverkarna ta galvblåsor under den 3-åriga lackgarantin istället för rostgarantin på 12 år. Riktigt sviniga.
Visade upp min X3 -13 i October förra året och efter mycket tjat och tjat så fick jag ett svar förra veckan att Rostskyddsgarantin inte täcker utan det är lackskyddsgarantin som är 3 år.

Länk
Länk

Har tidigare fått bakluckan på 2 bmws omlackerade men tydligen inte nu.

Vad anser ni? Det har rostat igenom och lacken har flagnat i "fågelbadet" mellan ruta och lucka.
vi
19
vitra
120dA-16 xdrive
Jepped

Jag hade något liknande på min lucka, satt i vecket nära BMW märket. Dom var inte så stora som dina. Visade upp det för BMW och dom lackerade om bakluckan. Jag har en 2016.

MB
53
MBBMW
116i -06
Jag har fått rost i förardörrens nederkant på min 2006 kan det täckas av det du skrev,, rostgaranti på 12 år ?
mi
18
mimik
116d EDE, -16
323i, -86
Provkörde denna idag:

Länk

Hade också "galvblåsor" på luckan bak. Dessutom bula på taket och kantstötta fälgar.
Tr
8
Tramporay
118d -12
Vill bara lyfta tråden ifall andra har problem!
Har en BMW 118d -12 där jag nyligen upptäckte rostbubblor runt bakvindrutetorkaren. Varit inne hos Bendt bil i Halmstad som haft kontakt med BMW och de byter den på garantin. Detta trots att bilen inte har varit servad hos auktoriserad sista åren.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Välkommen!

Ja det är ett ökänt rostställe. Fick åxå en ny baklucka på rostskyddsgarantin förra året. Blev lite förvånad faktiskt då bilen nästan var 12 år och inte "fullservad".

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.