|
|
|
|---|---|
|
Hej Min bakvagn har blivit extremt dansant efter skiftet till Sommardäck(225/40/18). Märkte inget särskilt med vinterdäcken (205/55/16). Problemet yttrar sig tydligt när man kör över brunnslock, då kränger hela bakvagnen till i sidled. Men detta sker endast när man kör över ett brunnslock med vänster bakhjul, ej höger. Det upplevs generellt mjukare vänster bak dessutom. Besiktigade bilden nyligen och fick då påpekanden att dämparna läckte bak. Är det så enkelt att det bara är att dämparna är dåliga? Eller kan det vara bussningarna också? Den gungar inget nämnvärt som det brukar göra när dämparna är slut. Bara i sidled. Om jag ska byta dämparna, vad mer än själva dämparna bör jag byta? Finns ju en del grejer som hänger ihop där. _ Det är aldrig för sent att ge upp! | |
|
Problemet uppstod i samband med däckbytet, troligen relaterat till däcken då. Eller har du kört tidigare säsong med samma sommarhjul utan vinglighet? Annars gissar jag på att du har olika fabrikat på däcken fram/bak, kanske kombinerat med fel däcktryck. Bmw är av egen erfarenhet väldigt känsliga för olika däcktyper.. Att slitna bussningar/dämpare visar sig tydligare vid normal körning beroende på större hjul har jag svårt att tro, men kanske är det så. |
|
|
Garanterat främre bärarmslagringarna i bakvagnen. Inte helt ovanligt att de ger upp vid typ 15-20.000 mil eller så. Då blir bilen som en "kåt orm" på vägen - rent farlig... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack. Är det bökigt att byta dessa? Ska man köpa original eller poly? | |
|
Tja, jag bytte dem på min E46:a på garageuppfarten. De gamla kan man glömma att de går att pressa ur bärarmarna - de oxiderar ihop mellan alu-skalet på bussningen och bärarmens stål - de får man borra bort! Borra så många hål man kan i gummit och slå ut centrumdelen och sedan med bågfilsblad såga genom alu-bitarna och sedan mejsla bort resterna av dem. Därefter rengöra ytorna med roterande stålborste i borrmaskin eller liknande och lite smärgelduk. Sedan ska de nya bussningarna pressas på plats och de ska sitta centrerat i djupled. Om du har fabriksmonterade bussningar, är de troligen med en "fläns" men den uppgraderade versionen är utan sådan och kan vändas åt båda hållen. Jag byggde ett eget pressverktyg av stålrör, gängstång och diverse brickor etc. (det tog mycket längre tid att göra än att göra själva jobbet sedan). Att tänka på: 1. Bussningarna ska monteras vridna med en viss del i färdriktningen (kommer inte ihåg i huvudet hur, men det finns instruktioner på nätet). Det går således att vrida dem fel vid monteringen. 2. Bussningarna får inte monteras så de sitter i spänn (vridna) när bilen står normalt, för då vrids gummit sönder väldigt snabbt, Så man får kika lite hur de sitter i hållaren som skruvas fast i karossen och "kompensera" vridningen av bussningen så den hamnar i "neutralläge" när bilen har fjädrat upp bärarmen och står på marken. Dvs. vid montering hamnar bussningen i "negativ" vrid-spänn som blir "neutral" sedan. 3. Bärarmarnas hållare för bussnigingarna kan justeras lite grand för att justera toe-in på bakvagnen. Jag märkte upp ursprungsläget på hur dessa var monterade mot karossen genom att rista runt dem för att få en "mall" vid återmonteringen. Då hamnar de på samma plats som tidigare - vilket iofs. inte är någon garanti för att de har rätt toe-värde... Annars är det relativt "basic" mekande. Glöm inte att säkra bilen med pallbockar bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.