AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.612

Köra med öppen termostat, nackdelar? E36 328i -95

Hej! Har kommit fram till att min termostat alltid står öppen och har därför svårt att uppnå arbetstemp annat än vid tomgångskörning. Gjorde det klassiska kartongtricket framför kylaren och mycket riktigt smög sig tempen upp till arbetstemp även vid körning och allt är frid och fröjd tempmässigt sen dess.

Då det kändes jobbigt att ta tag och byta termostat nu då det vankas flytt här hemma så undrar jag om det finns några direkta nackdelar att köra på detta vis?

Kartongen täcker mindre än halva kylarens yta.

Förstår att det finns risk för överhettning men i 10+* och att jag smiskade ur den ordentligt gjorde inte att nålen gick över ”normal” (lodrätt).

Med vänlig hälsning
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
På e46 har du över 115 grader när den rör sig förbi mitten! Trir de är liknande system på e36, dock inte lika mycke som på e46 att den visar arbetstemp(mittläget) från ca 60-115! 120 kokar motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken arbetstemperatur motorn har varierar från motortyp till motortyp - men trenden har naturligtvis gått mot att köra motorn i så hög arbetstemperatur som möjligt då det ger fördelar för avgasutsläpp samt bränsleförbrukning.

Det är stora skillnader mellan E36 och E46, främst på grund av det används olika motortyper.

Till exempel en M54-motor (en av många motortyper som satt i E46) har en MAP-styrd termostat - dvs det är en elektromekanisk termostat och kan därmed styras elektroniskt.

Vid låg last kommer termostaten att öppnas så att motorn har en hög arbetstemperatur. Vid hög last kommer däremot motorstyrenheten att elektriskt styra termostaten så att den öppnas ytterliggare och motorn får därmed en lägre arbetstemperatur.

M54 arbetar med två nivåer om jag minns rätt, det är samma som min N46-motor gör också. I grafen nedan kan man se hur N46-motorns arbetstemperatur ändrar sig beroende på körscenario - man kan tydligt se att den lägger sig antingen på runt 80 grader C eller runt 100 grader C:
Länk

Modernare motorer har fler arbetstemperatursteg, exempelvis har N52-motorn hela fyra lägen som den pendlar emellan!
112 grader C = Economy mode
105 grader C = Normal mode
95 grader C = High mode
80 grader C = High + Mapped Thermostat Mode

Jämför detta med en traditionell helmekanisk termostat som har som uppgift att hålla arbetstemperaturen konstant kring en enda temperatur oavsett. Se exempel från en B5254S-motor där man tydligt ser att den ligger runt 92 grader C
Länk

Så hur det med en E36 328i -95 då?
I en sådan sitter en M52B28 (dvs single VANOS) men denna har inte någon MAP-kontrollerad termostat.
I denna motor sitter en helt vanlig mekanisk termostat, samma som i B5254S-motorn i exemplet ovan. I denna B5254S-motor satt en termostat med 90 grader C öppningstemperatur. I din M52B28-motor sitter normalt sett en termostat med antingen 88 eller 92 grader C öppningstemperatur.
Så i runda slängar så är din nominella arbetstemperatur runt 90 grader C.

Så är det några nackdelar med att köra med öppen termostat? Inga direkta allvarliga såhär kring vår/sommar/höst skulle jag vilja säga på en sådan här någorlunda enkel motor.

Oljan kommer dock aldrig upp i arbetstemperatur (så har således lite tjockare viskositet än planerat), olika delar av motorns komponenter kommer heller aldrig upp i full arbetstemperatur och till de clearances som motorn var designad för. Förbränningen blir inte lika optimal som den kunde blivit, men troligtvis marginellt.

Såhär skulle jag gjort:
* Jag skulle låta bli att tokvarva den (bör ju alltid göras endast med fullt genomvarm motor).
* Såhär under våren/sommaren är är det inte särskilt allvarligt, men kör man omkring i kalla vintern så kommer man att få massa mer problem. Så skjut inte upp reparationen alltför länge (relativt enkel reparation och inte alls kostsam), men som sagt inget som är akut på något sätt.
* Planera in ett byte i lugn ro någon gång nu under våren/sommaren så kommer det att bli bra - har inte kylarvattnet bytts på länge så kan du passa på att göra det samtidigt också (motorn måste ändåså luftas så bra tillfälle att göra detta).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.