AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.565

335i -09 AC-problem

fa
23
farbror
335i -09
Det jag har varit lite orolig för sedan strax efter jag köpte bilen i höstas men pga utetemp inte behövt eller mäktat med att undersöka närmare förrän nu verkar tyvärr ha blivit konstaterat, AC:n kyler inte som den ska. (eller??)

Jag har kört med kompressorn avstängd i princip hela vintern då den har hållit behagligt klimat ändå. Har slagit på den ibland för att motionera den, jag tror att jag då hör kompressorn gå igång, den ger ifrån sig ett svagt missljud som följer varvtalet och egentligen bara hörs på tomgång eller i mycket låg fart. Känner igen detta ljud från min E46:a, där kylde dock AC:n, möjligen var den något trög att komma upp i max kylförmåga.

Det var på väg hem från jobbet i fredags med utetemp över 20 grader och med fullt uppvärmd motor som jag förstod att något är fel. Satt och laborerade med inställningar och luftvred men det kom bara fisljummen luft hur jag än justerade. Man hör fortfarande kompressorn gå igång och slå ifrån (antar jag att det är som sagt) när jag trycker på knappen med snöflingan.

Så till det konstigaste, när jag var nästan framme sträckte jag mig över och kände på utblåset från passagerarsidan fram, och där kändes det KALLT. Kanske inte iskallt men betydligt svalare än i dom andra utblåsen. Då föddes tanken om att det snarare kanske kan vara något problem med regleringen av luften? Känns ju dock lite väl konstigt om det bara skulle gälla den AC-kyld luften och att den bara leds till ETT utblås.

Någon som har en eller flera teorier om detta eller vad som kan/brukar hända med AC:n/klimatanläggingen på dessa?

Bilen tickar strax över till 13000 mil och det är en USA-import (importerad -11 och historik noga undersökt!) med något "Warm climate"-tillval kan väl nämnas.

Tack på förhand!
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja första åtgärden brukar vara att lyssna om kompressorn slår till, låter man bilen stå på tomgång med huven öppen så brukar man höra ett klick samt att varvtalet ökar något, men det verkar du ha koll på.

Likaså ska ju slangarna till kompressorn kännas kalla under huven vilket är lätt att kolla. Mest troligt är nog att du har dåligt med gas i systemet, vilket en ac reparatör lätt kontrollerar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.